divendres, 8 de desembre del 2023

Disset, la xifra de la setmana


A vegades tinc la impressió que ens compliquem la vida tots solets, sense que ningú ens ho demani; hi pensava aquesta setmana davant la proposta de la Unió Europea que es pugui avançar a 17 anys la possibilitat de treure's el carnet de conduir cotxes.

Entenc que entre els motius hi ha una harmonització de l'edat per treure's el carnet de conduir, que en alguns països europeus ja és a 17 anys, però no sé si aquesta mesura respondrà a un altre dels motius que s'argumenten: la reducció de la sinistralitat.

Segons dades de la Comissió Europea, a Europa va haver-hi 20.000 morts l'any 2022 i malgrat que els menors de 30 anys només representen el 8% dels conductors, els d'aquesta franja d'edat van estar involucrats en el 40% dels sinistres. No sé si rebaixant l'edat de treure's el carnet millorarà o empitjorarà aquesta dada...

La mesura contempla que els menors de 17 anys només puguin conduir acompanyats d'una altra persona major de 24 anys i amb, com a mínim, cinc anys de carnet. Aquesta mesura encara em sembla més temerària, per segons qui a 24 anys no hi ha gaires traces de maduresa, i encara menys dins un cotxe.

No entenc quina necessitat hi ha en avançar l'edat per posar-se davant un volant, sobretot quan cada vegada són menys els joves que es treuen el carnet, i més tard l'edat en què se'l treuen. Els darrers anys s'ha anat reduint el nombre de permisos de conduir expedits i s'ha incrementat la mitjana d'edat en què els joves se'l treuen; si anys enrere era el desig dels 18 anys, ara la motivació és, sobretot, per motius familiars i laborals, quan comencen a treballar o quan volen formar una família.

No sé, potser són altres les mesures que caldria prendre per rebaixar la sinistralitat, i no només amb els conductors menors de 30 anys, sinó amb tots; potser la renovació del permís de conduir hauria de requerir quelcom més que una prova mèdica, potser caldria valorar les aptituds i, sobretot, les actituds al volant, i és això, més que l'edat, el que marca la diferència entre la seguretat i l'accident. I aquí tothom s'hi ha de sentir interpel·lat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada