Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris manel. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris manel. Mostrar tots els missatges

dissabte, 27 de gener del 2024

El 25 de gener. Minuts Musicals de Nadal


A casa el pessebre no va arribar, ni de bon tros, a la Candelera!, l'endemà de la diada de Reis ja estava desmuntat i endreçat. Entenc que en els pessebres que es mantenen muntats fins al 2 de febrer, la Candelera, els Reis d'Orient fan el camí de tornada, després de fer la visita i donar els presents al nounat...

El viatge de tornada dels Reis d'Orient és el que relata la cançó "El 25 de gener" de Manel, una nadala amb tons de western i aire crepuscular que ressegueix el camí empolsegat que fa cadascú d'ells:

"Segons els pastors de l'últim poble
darrere els horts veurien uns pins,
passats aquells pins el camp d'oliveres
i, al fons, tres camins.
Han pres el trencall i s'ha obert la clariana
i han ordenat als homes descans.
Al camp d'oliveres tres reis s'acomiaden
i encaixen les mans."

"El 25 de gener" va prendre, mesos més tard, forma de llibre...

dissabte, 18 de març del 2023

La cançó del soldadet. Minuts Musicals històrics.


El 6 de juny de 1944, el Dia D, les platges de Normandia van viure el desembarcament de l'exèrcit Aliat, operació que va suposar l'inici de l'alliberament de l'ocupació nazi d'Europa i de la fi de la Segona Guerra Mundial.

Hem vist representat el Desembarcament de Normandia a pel·lícules com "El dia més llarg" (1962) o "Salvar el soldat Ryan" (1998) però si l'haguéssim de viure escoltant una cançó, possiblement una de les millors seria "La cançó del soldadet" de Manel, grup que aquests dies ha anunciat que atura la seva activitat de forma indefinida, que no,en principi, definitiva.

dimecres, 17 d’agost del 2022

Notable People


Aquests darrers dies qui més qui menys ha fet el tafaner consultant quina és, segons la pàgina web "Notable People", la persona més famosa de cada poble, vila o ciutat.

Som tafaners de mena i aquests tipus de pàgines desperten la nostra curiositat i fent rodar la bola del món descobrim que de Los Angeles és Marilyn Monroe, de Londres Charlie Chaplin o de Girona Lluís Llach. Lluís Llach de Girona?  De debò? No sé si aquesta llicència està condicionada per la presència de Francesc Cambó com a persona més famosa de Verges...

Bé, el web, no sé si també els seus algoritmes, no és infal·lible i conté alguns errors i oblits: ningú per Cantallops? Home, si Lluís Llach val per Girona, no podria valdre Eduard Toldrà per Cantallops? Més tenint present que a la seva Vilanova i la Geltrú natal el web situa a l'actor Sergi López com la persona més famosa...

Em pregunto si les persones suposadament notables, per vanitat o simple curiositat, s'han buscat i, en cas de no trobar-se, el seu ego (que més o menys inflat tothom en tenim) se n'ha ressentit. No sé si fins i tot hi ha un llibre de reclamacions...

En fi, tot plegat serveix sobretot d'entreteniment estival per a la majoria de nosaltres, "la gent normal" com cantaven Pulp; un entreteniment fugisser i caduc, com les tempestes d'estiu.

"Notable People"? Jo sóc més de "Common People"...



dissabte, 19 de març del 2022

Minuts Musicals localitzats a Roma


Tots els camins porten a Roma, diu la dita, però jo encara no he trobat el camí que m'hi dugui; el segueixo cercant...

El més a prop que he estat a Roma, culturalment parlant, ha estat quan he trepitjat, amb respecte i admiració, les excavacions de la Vil·la Romana de Sarrià de Ter, o quan passo pel costat dels carreus de la muralla romana que encara es conserven a Girona...

Seria diferent "si hagués nascut a Roma, fa més de dos mil anys...", aleshores podria ser conscient que Roma, i tot el que d'imperial representa Roma, no es va construir en un dia, i que abans d'una república va ser, també, una monarquia amb rei, el Rei de Roma!

Tots els camins porten a Roma menys el del rei emèrit, que per més que ell insisteix que el portin de nou cap a Madrid, de moment no el fan moure d'Abu Dabi...

Em temo, però, que l'emèrit trepitjarà abans Madrid que jo Roma...





dijous, 16 de juny del 2016

A vegades no ens en sortim


A vegades ens en sortim, reitera la cançó, senyal que el més habitual, la resta de vegades, és que no ens en sortim!

No sé si aquest article està amarat de pessimisme o simplement que l'he passat per un bany de realitat, però sí, la majoria de vegades la majoria de mortals no ens en sortim!

Hi ha dies que ve molt de gust llegir articles d'aquells motivadors que et diuen que sí, que voler és poder, que si vols pots, que si els persegueixes hi ha somnis que es fan realitat, però a vegades, reconeixem-m'ho, perseguir un somni és un autèntic malson!

Hi ha dies que vomitaria sobre aquests articles ben intencionats que parlen de superacions personals i/o de superacions de malalties fiant-ho tot, o quasi tot, a la voluntat: voler és poder. I una merda! I és que el problema del "si vols pots" és que si no has aconseguit el que volies és perquè no has volgut prou; és a dir, el problema és teu, el problema ets tu!

Quanta gent vol i no pot: un lloc de treball, un sostre, una família, una curació... A vegades penso que els que diuen "voler és poder" són els mateixos que t'alliçonen quan et diuen que es pot, i a més a més cal, "fer més amb menys"! Hi torno i ja em perdonareu: i una merda!, la mateixa que abans, si voleu!

Potser hauríem de ser un xic més precisos: si vols hi ha més probabilitats que puguis, sobretot si hi poses mitjans (si els tens: materials, humans, econòmics, temps...), però voler-ho molt, per si sol, per molt que ho vulguis, per més que ho visualitzis, per més que tanquis fort els ulls, per molt i per més que hi somiïs, no és garantia de res!

I sí, com reitera la cançó, "a vegades ens en sortim,
a vegades una tonteria de sobte ens indica que ens en sortim, (...)
a vegades una carambola de sobte ens demostra que ens en sortim, (...)
a vegades se'ns baixa la verge i de sobte ens revela que ens en sortim, (...)
i fins i tot a vegades, contra tot pronòstic, una gran bestiesa capgira allò que crèiem lògic, tot fent evident, que per un moment, ens en sortim."

Però ja ho diu la cançó, a vegades ens en sortim, a vegades! I parlant de cançons, també hi ha aquella que diu allò de "You Can't Always Get What You Want"... El que deia, bany de realitat!

dilluns, 11 d’agost del 2014

Ai Dolors! En record de Dolors Xabé

Dolors Xabé en una desfilada de vestits de paper a Sarrià de Ter. Imatge: Roger Casero
Aquests darrers anys les aparicions de la Dolors Xabé a les desfilades de vestits de paper de les Dones del Coro, a la Fira del Paper o en algun altre esdeveniment de Sarrià de Ter, aixecaven molta expectació!

Ella sortia a la passarel·la tota cofoia, divertida, divertint-se i divertint al públic que xalava amb la mateixa intensitat que patia per si la Dolors, en algun dels seus tirabuixons i voltes, s'estimbava escenari avall!

Mentre les altres dones grans desfilaven amb l'elegància i pulcritud pròpies de l'edat, com la Lolita, la Dolors Xabé desfilava, sense perdre un bri de la seva elegància natural, amb un estil més personal, més desenfadat, més còmic!

Potser és aquesta la imatge més pública i popular dels darrers anys de la Dolors Xabé a Sarrià de Ter, potser és així com molts que la coneixien poc, o no la coneixien, la recordaran... I és aquest un gran record, el record d'una dona a qui la vellesa no li va esgarrapar ni la intel·ligència ni el sentit de l'humor, i ja sabem que una cosa no és possible sense l'altra!

Però els qui l'hem conegut i tractat un xic més sabem que la Dolors Xabé era molt més que una divertida i entranyable dona que ens arrencava un somriure a la desfilada de vestits de paper.

Si tanco els ulls i penso en la Dolors Xabé la veig sobretot a l'antiga biblioteca Emília Xargay.

La Dolors Xabé era una gran lectora; diria que llegia tot, o quasi tot, el que li queia entre les mans: llibres, diaris, revistes... Era habitual, molt habitual, trobar-la a la biblioteca. Per això, quan em va arribar la notícia de la seva mort, estant jo a Sant Antoni de Calonge, vaig anar a buscar i informar a l'antiga bibliotecàcia de Sarrià de Ter, l'Anna Ma. Fornells, que també hi estiueja. El dia de l'enterrament vam fer camí tots dos junts; l'Anna Ma. em recordava com la Dolors col·laborava amb ella amb el que calguésm muntant el pessebre a l'entrada de l'Ajuntament, preparant tallers de màscares, etc.

Aquests dies l'Assumpció Vila ens recordava una anècdota que diu molt de la passió de la Dolors Xabé per la lectura, els llibres i la biblioteca.

L'any 2005 en la commemoració del 50è aniversari de la Biblioteca Emília Xargay es va presentar el projecte de la nova biblioteca Emília Xargay; aquell dia acabat l'acte la Dolors es va dirigir a l'Assumpció Vila, aleshores regidora de Cultura, i li va dir que no es pensava morir fins a veure inaugurada la nova biblioteca!

Per fortuna la Dolors Xabé no només va veure inaugurada la nova biblioteca, també la va poder gaudir durant quasi 4 anys! A la nova biblioteca la recordo asseguda sempre a primera fila de presentacions de llibres, ja afectada per la sordesa, escoltant atenta i no perdent l'oportunitat de dir la seva!

A la biblioteca, al carrer, sempre que em trobava a la Dolors Xabé ella em preguntava per les "meves dones", per la Sira i especialment per les meves tres filles; i quan alguna de les tres, o les tres, m'acompanyaven sempre hi tenia unes paraules tan encertades com divertides. Ella, que no havia tingut fills, tenia molta mà esquerra amb la mainada, sabia connectar-hi de seguida. La seva pèrdua ha estat molt sentida també per elles, per la Sira i les nostres filles...

Anys enrere vaig tenir ocasió d'entrevistar la Dolors Xabé a casa seva, en motiu d'unes jornades de la Dona Treballadora. Em va acollir molt amablement i, més que una entrevista, el que vam mantenir va ser una agradable conversa. Escoltant-la se'm feia evident el que aleshores ja sospitava: la Dolors Xabé va ser sempre una dona avançada en el seu temps, una dona moderna! Va ser de els primeres, sinó la primera dona de Sarrià de Ter a posar-se pantalons, i l'Assumpció Vila recorda una foto seva, publicada temps enrere a la revista Parlem de Sarrià, de la Dolors a cavall d'una moto!

La Dolors Xabé va ser sempre un cul inquiet i l'Assumpció Vila va definir-la molt bé dies enrere recordant-la com una "activista cultural". La creació del Patronat de Pares de Família i la recuperació de la casa de colònies de Granollers de Rocacorba, al costat del seu marit, Martí Ballada, les col·laboracions a Ràdio Sarrià, els cartells de l'Homenatge a la Vellesa eren tan sols algunes de les iniciatives i activitats en les que va participar.

La pintura també li interessava i un any, a la Fira del Paper, vaig comprar-li un quadre que va fer l'any 2003 on s'hi representa una flautista; és un quadre que em va fer molta il·lusió comprar (es va negar a cobrar-me'l!), doncs els qui em coneixeu, i sobretot coneixeu a la Sira, bé sabeu que ella és flautista...

La Dolors Xabé era menuda i tenia una aparença fràgil, però era pur nervi i tota ella bullia d'activitat! És molt el que la Dolors Xabé va fer a i per Sarrià de Ter, molt més del que jo he explicat o s'intueix de les meves paraules. Estic convençut que tard o d'hora Sarrià de Ter sabrà tornar-li tan sols un xic del que ella ens va aportar; temps hi haurà per recordar-la i deixar constància de la seva generositat.

El grup de música Manel té una cançó, un dels seus primer èxits, titulada "Ai, Dolors". Els manllevo la darrera part de la lletra per acabar aquest petit record a la Dolors Xabé...




Avui, Dolors, proposa un tema al cantant,
un que es rigui de tu i de mi i d’aquesta història que ja no és important.

Un que ens defineixi en tres acords,
un que ens expliqui a la posteritat,
un que conscientment sigui un punt i final, 
Dolors, un que sembli impossible que pugui acabar.


Una abraçada i el meu més sentit condol a la família de la Dolors Xabé.

divendres, 1 d’agost del 2014

El vídeo de la setmana: Guillem Gisbert canta a les vaques de La Fageda!

Imatge: La Fageda
Les vaques frisones de la cooperativa La Fageda no només són conegudes per la qualitat de la seva llet, apreciable als seus productes lactis (iogurts i gelats), també són conegudes pel fet que escolten, cada dia durant 12 hores, música clàssica!

Però com en els propis productes de La Fageda, "en la varietat hi ha el gust!", pel que dies enrere a banda d'escoltar Bach, Vivaldi, Monteverdi o Händel les vaques frisones de La Fageda també han escoltat a Guillem Gisbert, vocalista de Manel, versionant guitarra en mà la cançó Rhymes and Reasons de John Denver...

Aquí les teniu, les vaques de La Fageda pasturant tot escoltant Guillem Gisbert!



Guitarra amb mà, però sense vaques al seu voltant, escolteu també, si voleu, la cançó original de John Denver...



dissabte, 6 d’abril del 2013

#MinutsMusicals amb #TeresaRampell, el primer single dels #Manel de l' #atletesbaixindelescenari !



Teresa Rampell

El gos devia bordar quan ha sortit, Teresa Rampell
No ho admetràs però et veus en el mirall
de l'ascensor i et trobes guapa
Uns amics fan sonar el clàxon
des de l'altra banda del carrer
S’obre un motor accelerant
sobre el Pont de Vallcarca

Que soni un rock’n’roll,
que abaixin les persianes tot els comerciants
Que hi hagi una conversa “tonta” sota una lluna clara
El barri dorm tranquil aliè a que hagi arribat el dia gran
La cara de la Teresa s'il•lumina
quan un cotxe ve de cara, ve de cara

Uns “macarres” us saluden al semàfor i somrius
I mentre arranquen el més “xulo”,
abans que se'l mengi la nit, et mira als ulls
I juraries que diu:

Que ve l'amor, que ve l'amor,
que ve l’amor sonant com un exèrcit de timbals
L'amor ja es va propagant com un incendi forestal
Teresa Rampell, avui l'amor, per fi, retorna a la ciutat

Camina decidida entre billars, Teresa Rampell
Detecta els foresters mentre t’apropes a la vostra taula
Desplaça tot el teu talent conscient dels cadascun dels moviments
És el ball dels teus malucs el balanceig de les arracades
I ja no importen tant i semblen lluny
tots els desastres que hagis fet
I passa un enemic i feu les paus amb un brindis de "cubates"
I mentre et cantem milers d'homes
al món amb gavardina de passeig
Somien en trobar una dona amb la teva cara,
amb la teva cara

A les teles interrompen uns minuts els videoclips
I ara hi surt un periodista estressat pels teletips
I no hi ha volum però juraries que diu:

Que ve l'amor, que ve l'amor
que ve l'amor sonant com un incendi de timbals
l'amor ja es va propagant com un virus tropical
Teresa rampell, avui l'amor, per fi, retorna a la ciutat

L'amor retorna, Teresa, i ja diries que el comences a notar
És a les mans de la gent, és als joves quan ballen
I reconeixes una força antiga i sense discussió t'hi entregaràs
I foradaràs els seus racons per revelar el poder que s'hi amaga

L'amor retorna, Teresa, i ja diries que el comences a notar
I ets un nàufrag que ha decidit tastar l'aigua salada
I ets un nàufrag que ha decidit tastar l'aigua salada
I ets un nàufrag que ha decidit tastar l'aigua salada,
l'aigua salada

Manel

Aquest és el vídeoclip del primer single del nou disc dels ManelAtletes, baixin de l'escenari

dissabte, 9 de juny del 2012

Roma a #SarriadeTer... i si cal amb flauta! #minutsmusicals



Roma

Si hagués nascut a Roma fa més de dos mil anys,
viuria en un Imperi, tindríem un esclau.
I àmfores al pati plenes d’oli i vi
i una estàtua de mabre dedicada a mi.

Si hagués nascut a Roma fa més de dos mil anys,
no faria olor a xampú el teu cabell daurat,
oferiríem bous als déus, brindaríem amb soldats,
i ens despertaria un carro pujant per l’empedrat.

I els turistes es fan fotos on tu i jo vam esmorzar,
són les coses bones de passar a l’eternitat,
i una guia els ensenya el mosaic del menjador,
es retraten i passegen per la nostra habitació.

I ara un nen dibuixa a llapis a la sala del museu
el braçalet de maragdes que t’embolicava el peu
i un submarinista troba els nostres gots i els nostres plats,
són les coses bones de passar a l’eternitat.

Manel


divendres, 7 d’octubre del 2011

#CR7, ja ho canten #Manel: els guapos són els raros!



Deia, desconsoladament dies enrere Cristiano Ronaldo: "Será porque soy guapo, rico y un gran futbolista, porque me tienen envidia. No tengo otra explicación"

Anem a pams:

Guapo: indiscutiblement hi ha qui li troba, i molt! Res a dir, són gustos i, amb els gustos, tants caps, tants barrets... No és, però, el meu estil...

Ric: si ho diu ell, no seré jo qui digui que és un pobre de solemnitat... Vaja, és dels que, de cap manera, no té problemes per arribar a final de mes...

Gran futbolista: és un gran futbolista, sense cap mena de dubte. Però, ai l'às!, no és el gran futbolista... si més no del moment!

Enveja? Ni per guapo, ni per ric, ni per gran futbolista; jo envejo Cristiano Ronaldo per ser portuguès! I no és conya!

Però bromes a banda, a CR7 el que no li falten són padrins! La modèstia sembla no formar part del seu diccionari, tot i que és cert que darrerament sembla que s'ha moderat en les seves gesticulacions, dins i fora del camp... fins i tot va reconèixer fa poc el què quasi tothom reconeix: que Messi és el millor jugador del moment!

I és que aquesta és la qüestió... no es tracta de ser el més guapo... CR7 hauria de saber que la bellesa, en el futbol, no està en el jugador sinó en el seu joc! Que li ho pregunti a Messi!

I el joc de Messi és bell, és excels!

I pel que fa a ser guapo o no, ja ho canten els Manel... els guapos són els raros!

dissabte, 23 de juliol del 2011

I amb el clip #Benvolgut de #Manel es desferma la polèmica... #MinutsMusicals

De la sorpresa a la decepció, del "m'esperava alguna cosa més" al "tampoc em desagrada"... el videoclip de la cançó Benvolgut de Manel ha generat molta tinta a Twitter!

A mi personalment m'agrada... No tant com el clip d'Aniversari, però tampoc el trobo com per deixar-lo per terra... No deixa de representar, penso jo, el poder i la capacitat autodestructiva d'una parella, en aquest cas una parella interpretada multiplicadament pels 4 membres del grup...

En fi, que no us ho expliquin, jutgeu-ho vosaltres mateixos...



Benvolgut

Benvolgut, permet-me suposar
que, malgrat que no haguem gaudit de presentació oficial,
més o menys, així com jo, estàs assabentat
de la meva existència, de les coses que faig.
Benvolgut, jo ho reconec, què hi faré, covard de mi,
no és que siguis cada tarda el meu tema preferit,
vostres són les promeses que ningú ja complirà,
vostres les nits que els telèfons no paraven de sonar.
Però sí que et vaig veient en discos que al final no et vas endur
i alguns quina meravella, i alguns que mai tindràs prou lluny,
benvolgut, i en un somriure que fa sola caminant
i en aquella foto antiga oblidada en un calaix:
heu parat una furgoneta aprofitant la vista privilegiada d’una ciutat.
Tu assenyales l’absis romànic d’una catedral i sou joves i forts!
I sentiu l’eternitat al vostre davant!
I, benvolgut, ni sospiteu que gent com jo
estem esperant.

I que simpàtics que se us veu, i quin mal devia fer,
i m’ho imagino -o ho intento- i t’asseguro que comprenc
que encara avui, sense remei, tot trontolli un segon
quan un amic, amb bona fe, pronuncia el vostre nom.
Però vull pensar que tot va bé i que no enyores aquells temps,
que fins i tot en recordar no saps per què però estàs content
i vas veient coses pel món que t’estan agradant tant
i agraeixes que entre els dos em féssiu créixer amagat.
Amagat en mentidetes, en dubtes emprenyadors,
en cada intuïció fugaç d’una vida millor,
amagat en “som molt joves per tenir res massa clar”,
amagat en “no sé què és, però, nena, no puc respirar”.
Ai, benvolgut, que estrany si un dia et van fer mal
el meu amor, la meva sort, les meves mans
o el meu dit resseguint-li la columna vertebral!
Benvolgut, que ha arribat i es vol quedar!
Ai aquests dits, no són senzills, de gent com jo
que estava esperant.

Benvolgut, ho deixo aquí, que sé que ets un home ocupat.
Suposo que és moment d’acomiadar-me esperant
no haver-te emprenyat massa, no haver semblat un boig,
que la força ens acompanyi, adéu, fins sempre, sort!
Per si un dia ens creuem ja em disculpo, que em conec,
faré d’home seriós, esperaré darrere dret
mentre tu li fas brometa, “veig que ara els busques alts”,
mentre tu et reivindiques com molt més elegant.
Farem adéu i marxarem i ella em dirà que t’ha vist vell
i, pas a pas, ja estaràs tan lluny
com el cretí que abans d’entrar a Història li tocava el cul
arrambant-la contra els arbres del costat d’un institut.
Ai, pobrets meus, com s’haguessin espantat,
si entre els matolls, sortim tu i jo dient
“ei, aquí els senyors, estem esperant.
Xicots, aneu fent lloc,
que estem esperant”.

Manel

dilluns, 18 de juliol del 2011

#Manel a #SonsdelMon: bona música, poc feeling

Manel a Roses. Foto: Roger Casero

Potser va ser el retard de l'inici del concert, de prop d'una hora. Potser el natural cansament de tants concerts acumulats fins a la data. O senzillament perquè un, tampoc Manel, pot ser esplèndid ni cada dia ni a cada moment...

Davant la Ciutadella de Roses la cua s'anava allargant i allargant; com en els altres concerts hi havia molta expectació i il·lusió per veure el grup del moment, per assaborir les seves cançons en directe... El retard ens va posar a prova, però vam esperar pacientment a la cua primer, i asseguts ja dins el recinte després...

Manel van començar molt bé demanant disculpes pel retard, tot i que no va ser culpa seva; la pluja de la tarda havia endarrerit les proves de llums i so i sembla que algun problema tècnic amb la il·luminació va ser la causa del retard; com nosaltres Manel també s'esperaven, ells rere l'escenari...

Musicalment Manel va oferir un bon concert; concients que algunes cançons no poden sonar igual en directe com en el disc ("Boomerang" sense el piano, "Aniversari" sense la orquestració) el quartet té prou habilitats musicals per adaptar les cançons amb els seus recursos, i si no saben que poden tirar del públic per fer alguns vents... Em va semblar sentir alguna cosa enllaunada... que si efectivament fos així tampoc em semblaria malament, la tecnologia hi és per aprofitar-la...

Al llarg del concert hi va haver moments de connexió, de sintonia: "Boomerang" "Ai, Dolors!" i "Benvolgut" ens van fer aixecar el cul de la cadira... Però van ser poques les ocacions en què Manel va arrancar-nos un somriure entre cançó i cançó; amb el guió previst en la presentació d'algunes ("El soldadet", per exemple) i amb alguna adaptació de guió de caràcter local (la referència a un mini golf de Roses), hom va tenir la sensació que potser aquella nit de Santa Carme de lluna quasi plena els Manel anaven per feina...


El de dissabte va ser tot just el segon concert de manel al que assitia; el primer va ser el què van fer a l'Auditori de Banyoles el dimecres 8 d'abril de 2009. Amb un auditori més petit, amb més proximitat amb el públic, i amb un "producte" més nou i fresc Manel em van captivar; no només per les seves cançons, que ja coneixia, també per la seva posada en escena, per com van anar vestint tot un espectacle musical i dialèctic entre ells i el públic.

A Roses Manel també ens va fer cantar, potser en excés al final amb "Deixa-la, Toni...", però no vaig percebre la mateixa connexió amb el públic que havia viscut en aquell concert de Banyoles, i que havia vist també en altres concerts retransmesos per televisió...

Potser aquest és el problema, el record d'una primera vegada. Potser el normal exigible és el concert de dissabte a Roses, o el de dies enrere a Arbúcies...

No voldria que sonés a retret... Manel m'agrada molt i em seguirà agradant, i Manel em van agradar a Roses, però no em van captivar... Al cap i a la fi, però, aquesta és només la meva percepció i sensació...

------------------------------

pd: avançament del nou videoclip, que s'esterenarà demà dimarts 19 de juliol a www.manelweb.com

dissabte, 26 de març del 2011

#MinutsMusicals amb #Aniversari dels #Manel

Aquesta ha estat sens dubte una gran setmana pels Manel! Ells mateixos ho han comentat a Twitter:
@GrupManel "10 milles per veure una bona armadura" núm.1 de la llista de vendes d'Espanya. Moltes gràcies a tots.

De la cançó Aniversari, sens dubte una de les més boniques del disc, és el primer clip del seu nou treball... Bé, més que un vídeo clip sembla, és (?) un curt-metratge!



Aniversari

Els llums s’han apagat, han tret el pastís,
aplaudien els pares, els tiets i els amics
tots alhora, agrupats en un únic crit,
“que demani un desig, que demani un desig”.
I tu, nerviosa, com sempre que et toca ser el centre d’atenció,
has fixat els ulls en un punt imprecís del menjador
un segon, dos segons, tres segons, quatre i cinc.
Els teus ulls cavalcaven buscant un desig,
les espelmes cremaven i alguns dels amics
t’enfocaven amb càmeres de retratar,
una veu comentava “ai, que guapa està”
i jo, en el fons, m’acabava el culet de la copa decidit
a trobar un raconet adequat per fer-me petit, petit.
Del tamany d’una mosca, del tamany d’un mosquit.
Per un cop empetitit, sota els tamborets
i la taula allargada pels dos cavallets,
fer-me pas amb prudència per un entramat
de sabates d’hivern, de confeti aixafat,
i esprintar maleint la llargada dels meus nous passets
i amagar-me entre un tap de suro i la paret
just a temps que no em mengi el collons de gatet.
I escalar les sanefes del teu vestit
i falcar el peu esquerre en un descosit
i arribar-te a l’espatlla i seure en un botó
i agafar un pelet d’aire i, amb un saltiró,
enganxar-te un cabell i impulsar-me en un últim salt final
i accedir al teu desig travessant la paret del llagrimal.
Ara un peu! Ara un braç! Ara el tors! Ara el cap!

I ja dins del desig veure si hi ha bon ambient,
repartir unes targetes, ser amable amb la gent
i amb maneres de jove discret i educat
presentar els meus respectes a l’autoritat,
escoltar amb atenció batalletes curioses als més vells,
fer-me fotos gracioses amb altres il•lustres viatgers
i amb un home amb corbata que no sé qui és.
I en el núvol de somnis que tens a l’abast
i entre d’altres que, ho sento, però ja mai viuràs,
detectar un caminet que m’allunyi del grup
o una ombreta tranquil•la on, desapercebut,
estirar-me una estona i, per fi, relaxar-me celebrant
el plaer indescriptible que és estar amb tu, avui que et fas gran,
mentre a fora de l’ull les espelmes es van apagant.

dissabte, 26 de febrer del 2011

#MinutsMusicals amb les 2 noves cançons del darrer disc dels #Manel

Imatge: Manel

El proper 15 de març surt a la venda nou disc dels Manel, 10 milles per veure una bona armadura, però aquesta setmana han fet un avançament de dues de les seves cançons:





Per cert, les entrades del concert a l'Auditori de Girona del proper 28 de maig ja estan exhaurides...

A finals de gener de 2009 parlava per primera vegada dels Manel en aquest bloc... La darrera, tot just el dia de Nadal de l'any passat...De nou correrà tinta, molta tinta amb aquest esperat nou disc de Manel... Algú serguirà dient allò de "cal Manel?"...

dissabte, 25 de desembre del 2010

#MinutsMusicals: "el 25 de gener", de #Manel



El 25 de gener

Segons els pastors de l’últim poble
darrera els horts veurien uns pins,
passats aquells pins el camp d’oliveres
i, al fons, tres camins.
Han pres el trencall i s’ha obert la clariana
i han ordenat als homes descans.
Al camp d’oliveres tres reis s’acomiaden
i encaixen les mans.

Melcior aixeca el cap i veu la muntanya
que abans que enfosqueixi ha d’estar travessant
i es treu la suor amb el coll de la capa
tacada de fang.
I no vol ni pensar que les forces s’acaben
i ni us imagineu com s’emprenya quan,
en beure en el riu, només troba la cara
d’un home gran.
El rei dóna l’ordre pel toc de corneta
pensant en aquells que, no fa pas tant,
li besaven l’escut i entregaven les armes
agenollats.

Des de dalt del camell fot un crit el rei negre,
que faci el favor algun bon soldat
d’aixecar el cul de terra i fer un ràpid recompte
de racions de pa.
Qui pogués creuar el bosc i trobés una barca!
Qui abans d’adormir-se amb el braç estirat
notés com els dits mica en mica retallen
l’aigua del mar!
Qui arribés a palau i triés una dona,
arranqués unes roses i li allargués un ram!
Baltasar té el desig corrent per les venes
com si fos sang.

Gaspar pot sentir clavats a l’espatlla
els ulls d’alguns patges que estan esperant
un cop d’atenció, potser una mà alçada,
una ordre reial.
Un dels homes canta enmig d’una rotllana
amb la veu més dolça que hagueu sentit mai
una cançó antiga que el rei taral·leja
amb els llavis tancats.
El patge més vell es gira i comenta
mirant un segon de reüll cap al cel
“sembla mentida que bé que vivíem
seguint un estel”.

Manel (Myspace, Facebook i Twitter)

Si voleu podeu descarregar-vos gratuïtament "El 25 de gener"

Bon Nadal!

dilluns, 28 de desembre del 2009

El caganer, cançó i vídeo divertits!



El Caganer és la cançó d'aquest Nadal de TV3 i Catalunya Ràdio, tema coralment interpretat per Albert Pla, Joan Miquel Oliver, Gerard Quintana, Estopa, Quimi Portet i Manel i inclós en el disc col·lectiu Cançons preNadal (EDR Discos, 2009), editat per a la revista Enderrock.

Un bon regal per aquest Nadal!

dijous, 29 de gener del 2009

Els millors professors europeus, de Manel


Els millors professors europeus, de Manel (My Space), és dels millors regals que he tingut aquest passat Nadal.



El millor de Manel és com sonen, és la seva música i les seves lletres, fins i tot diria la seva actitud. El seu primer disc, Els millors professors europeus, és una delícia que a casa, amb la Sira, fins i tot amb les nenes, no ens cansem d'escoltar.



Hi ha qui els defineix (Enderrock) com a folkies del pop, i possiblement tenen raó; la seva música no és només pop, però tampoc folk... Són Manel i, més que per etiquetes, per la seva música, per la seva textura, els reconeixeràs...

Manel "Dona estrangera"


Manel "En la que el Bernat se't troba"


Manel - Assaig "Un Camell d'Orient"


Manel "Al mar!" en directe


Manel "Ai, Dolors" en directe


Manel és una de les grans alegries del panorama musical català o en llengua catalana. Fa mesos en vaig començar a sentir parlar (i llegir, sobretot a l'Enderrock), n'havia sentit algunes cançons i ara escoltar el disc és una autèntica meravella.

Descobrint Manel he reviscut les agradables sensacions que d'altres grups i cantants m'han despertat en altres moments: Quimi Portet, Antònia Font i Joan Miquel Oliver, Roger Mas, Facto Delafé y las Flores Azules, Marc Parrot, Guillamino, Sanjosex, Le Croupier... Cada un d'aquests grups i solistes tenen quelcom especial, tots ells tenen un intangible, sensorial, emotiu, que fa que s'allunyin dels llocs comuns, dels estàndards, posen en crisi certes etiquetes i aporten una grans dosis de riquesa i creativitat musical.

Manel són una gran troballa, un petit tresor, una agradable companyia quan, per exemple, cal fer el sopar i, havent sopat, cal endreçar mínimament la cuina... fan de molt bon escoltar i cantussejar... "al mar, al mar!"

------------------------

pd: Lletra de Dona estrangera

El teu avi tenia un bigoti llarg i blanc
i el sucava en cervesa tèbia en tavernes dels Alps.
Pels matins les teves tietes baixen a banyar-se
a una platja escenari de la Segona Guerra Mundial

Dona estrangera,
com em veuen els teus ulls?

Ton pare destil·la prunes i les deixa fermentar
i en fires exsoviètiques ven licors de vuitanta graus.
Al jardí la teva àvia vesteix quimono blanc
mentre el sol vermell es pon entre les branques d’un bonsai.

Dona estrangera,
com em veuen els teus ulls?
Dona estrangera

Mentre ballem em mullen les aigües del Rin,
entro amb un tanc rus a Berlín,
m’espanta el teu passat víking.

Mentre ens besem entre copes d’arbres gegants,
ta mare resa a déus estranys,
ton pare educa uns elefants.

Quan fem l’amor dos-cents dansaires otomans
giren contents al meu voltant
somriuen i piquen de mans.

I ens abracem i pujo en un tramvia groc,
passejo entre obres del Barroc,
em perdo en la Terra del Foc.