dijous, 1 de juny del 2023

Incomprensió lectora


Una altra dada, coneguda aquests dies, ha deixat de nou en evidència les costures del nostre sistema educatiu: l'informe PIRLS.

Aquest informe és l'Estudi Internacional del Progrés en Comprensió Lectora i en la darrera edició hi han participat més 400.000 alumnes de 57 països. D'Espanya hi han participat més de 500 escoles de 9 de les 17 comunitats autònomes, més les 2 ciutats autònomes. L'estudi avalua i compara la comprensió lectora de l'alumnat de 4t de primària.

Les dades d'aquest estudi situen a Catalunya a la cua d'Espanya, en una "brillant" tercera posició (naturalment per la cua), superant només, precisament, les dues ciutats autònomes. Tercera per la cua i catorze punts per sota de la mitjana espanyola, vint-i-un punts per sota de la mitjana de la Unió Europea i vint-i-sis per sota de la de l'OCDE.

Aquest resultat inevitablement interpel·la al Departament d'Educació, que ja ha sortit al pas amb un pla per a les biblioteques escolars; no sé si serà suficient... En el meu imaginari, no sé si també en el col·lectiu, sempre he pensat que el sistema educatiu català era molt potent, innovador i capdavanter; però la realitat, si més no la de les dades comparatives, sembla que és una altra.

Ignoro quins són els factors que influeixen directament en aquests baixos resultats de l'alumnat de Catalunya i potser no tots els factors són atribuïbles al Departament d'Educació; potser les famílies també hi tenim quelcom a dir, quelcom a fer; però les dades són un "necessita millorar" en tota la cara, una plantofada al nostre sistema educatiu. I més quan aquest resultat és pitjor que el de fa cinc anys.

No sé, potser desvariejo o, encara pitjor, repapiejo, però a vegades tinc la impressió que en matèria d'Educació dediquem molts esforços i recursos a la innovació constant i a les competències toves (sens dubte necessàries, no diré que no), enlluernats per les eines tecnològiques i, ara a més a més per a la intel·ligència artificial, i (potser) ens oblidem dels aprenentatges bàsics i clàssics, entre els quals hi ha llegir i escriure, elements indispensables per a potenciar la comprensió lectora.

En fi, parafrasejant el president Laporta, "al loro, que SÍ que estamos tan mal""

----

Imatge de Victoria_Regen a Pixabay.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada