dijous, 23 de març del 2023

Escac a la cita prèvia


Resulta gratificant comprovar que un càrrec fa honor al títol que duu i en el cas de la defensora de la Ciutadania de l'Ajuntament de Girona aquesta setmana n'hem tingut una mostra.

En la seva preceptiva participació al ple municipal per a presentar el seu informe d'actuacions de l'any 2022 va considerar inacceptable, també discriminatori i fins i tot il·legal, que l'ens local mantingui la cita prèvia obligatòria pràcticament per a fer qualsevol gestió o tràmit amb l'Ajuntament en cas de no poder fer-la en línia.

És innegable que la cita prèvia té les seves virtuts, però la seva aplicació expansiva i obligatòria en fa surar els defectes, entre els que la defensora de la ciutadania de Girona va destacar aquest: "Quan la ciutadania no es pot relacionar amb mitjans electrònics, es veu obligada a demanar cita prèvia. Per mi, això és il·legal."

És evident que aquesta situació resulta discriminatòria, afectant especialment a les persones que, pels motius que sigui, tenen dificultats per accedir als mitjans telemàtics per relacionar-se amb l'administració: que domines els mitjans electrònics?, l'administració t'obre les portes de bat a bat; que no domines els mitjans electrònics i has de venir presencialment?, l'administració et farà demanar cita prèvia per a qualsevol consulta o informació prèvia que necessitis, és a dir, esperi assegut!

D'entre les coses que per la pandèmia van venir per a quedar-se no hi hauria d'haver la cita prèvia indiscriminada, sobretot des que hem anar recuperant l'atenció presencial. I el que també caldria recuperar són tràmits que també es poden fer només, sí o sí, en línia.

La recuperació de la normalitat, o d'una certa normalitat, hauria de permetre descabdellar mesures d'urgència que, en el context de pandèmia, confinament i restriccions, eren plenament comprensibles i amb bon criteri i millor voluntat es van aplicar. 

A vegades hom té la impressió que som la ciutadania qui hem d'estar al servei de l'administració, més que l'administració al nostre servei.

D'aquí la importància, i utilitat, de figures com la defensora de la ciutadania de l'Ajuntament de Girona que en el seu darrer informe ha fet un escac (que encara no mat) a la cita prèvia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada