dilluns, 6 de desembre del 2021

Twitch, en viu i en directe


Deixeu-me començar amb una confessió: fins ara m'havia endinsat amb més o menys atreviment, amb més o menys fortuna, a les diferents xarxes socials que han anat sortint; amb Twitch m'he quedat, literalment, a les portes. Potser és una qüestió personal, o potser generacional, però el cas és que, pel motiu que sigui, Twitch no forma part de la meva vida digital.

La meva singladura en aquest món de les xarxes socials va començar l'any 2007 registrant-me i entrant a Facebook; després van venir Twitter, a principis de 2008, i més endavant YouTube, Linkedin, Instagram o Periscope.

Facebook és la xarxa social per definició, i tot i que ja no és atractiva per al jovent, continua essent la xarxa social de referència; a Twitter hi domina la paraula i és sempre de rabiosa, i caduca, actualitat; YouTube és el gran repositori de vídeos, amb més hores de vídeo de les que ens queden de vida, independentment de l'edat que tinguem; Linkedin és la principal xarxa social de caràcter professional, Instagram és on les imatges valen més que mil paraules i Periscope, que ja és història, havia de ser la gran plataforma d'emissió en directe (“streaming”) que finalment, sembla, és i serà Twitch.

Twitch s'ha popularitzat molt darrerament, però la seva història és llarga, amb un recorregut de més de 10 anys, i si per a la majoria de nosaltres (i aquí m'hi incloc) fins fa poc era totalment desconeguda, no ha estat així per a milions d'aficionats als videojocs; potser això explicaria part de les meves resistències a Twitch: no m'agraden els videojocs!

La història de Twitch comença quan, a principis de 2007, Justin Kan, Emmett Shear, Michael Seibel i Kyle Vogt creen Justin.tv, una plataforma que permet l'emissió de vídeos en directe; el canat inicialment retransmetia la vida d'un dels seus fundadors, Justin Kan, a través d'una petita càmera que duia ajustada a la seva gorra de beisbol. Poc després la plataforma es va obrir a nous usuaris permetent que qualsevol persona pogués fer retransmissions en directe. Poc a poc Justin.tv va anar creixent, especialment en la categoria de retransmissió de videojocs. Entre els anys 2008 i 2009 Justin.tv triplica el seu trànsit, amb més de 20 milions d'usuaris únics mensuals.

Aquest fenomen, l'especialització, és una arma de doble fil, ja que per una banda et permet un gran creixement dins un col·lectiu específic, però per l'altra la mateixa especialització pot portar-te a un carreró sense sortida. Un exemple seria MySpace, xarxa social amb vocació generalista que al seu dia es va especialitzar molt en el sector de la música, i aquesta especialització va ser una de les causes del seu declivi. Per contra, Instagram al seu dia era una aplicació de filtres molt focalitzada als amants de la fotografia, i avui el seu ús és generalitzat, i ja és igual si t'agrada o no la fotografia.

L'any 2011 els propietaris de Justin.tv llancen un nou canal enfocat a un dels fenòmens creixents dins el món dels jocs electrònics, els esports electrònics (“e-esports”). Twitch ràpidament esdevé el portal de referència de retransmissió dels “e-esports” (tot un fenomen també digne d'estudi), i el seu creixement exponencial de transmissions i usuaris el fa referència especialitzada inevitable per a jugadors de videojocs (“gamers”) en general.

Al 2014 Twitch ja és una de les principals fonts de trànsit a internet als Estats Units, rere Netflix, Google i Apple, amb més de 45 milions de visitants que hi dediquen una mitjana d'una hora i mitja al dia. És evident que aquestes dades no passen desapercebudes i aquest any passen dues coses significatives: es tanca el canal Justin.tv, que fins aleshores havia coexistit amb Twitch, i entra en escena el gegant Amazon, que adquireix Twitch per 970 milions de dòlars.

Twitch, nascuda com a derivada (“spin-off”) de Justin.tv, se la menja i acaba en mans d'una de les grans corporacions tecnològiques; i avui, tot i que segueix altament especialitzada en videojocs i esports electrònics, és una referència inevitable de la retransmissió en directe (“srtreaming”) en general.

I és aquí on habiten molts retransmissors en línia (“streamers”), com per exemple el popularíssim Ibai Llanos. Ara l'actualitat ja no només es cou als mitjans tradicionals, que encara resisteixen, o a les xarxes socials com Facebook, Instagram o Twitter, ara l'actualitat també es cou a Twitch.

L'auge de Twitch i les seves retransmissions en directe han fet aparèixer aquesta nova categoria, el retransmissor en línia (“streamer”), que no són ben bé com els que ja havíem assimilat des de fa uns anys, els retransmissors de YouTube (“YouTubers”).

Els “YouTubers” publiquen els seus vídeos i continguts, prèviament enregistrats i generalment editats, a YouTube, mentre que els “streamers” generen el seu contingut en viu i en directe, amb una alta interacció amb el públic que els segueix, també en viu i en directe, una interacció que no es produeix, en general, a YouTube. I tot i que YouTube, com altres eines socials, permeten la retransmissió en directe, Twitch va guanyant la partida. De fet, el que molts “streamers” de Twitch fan és, una vegada feta la retransmissió en directe, editar-la i publicar-la a YouTube.

Al principi he comentat que amb Twitch m'he quedat a les portes; a nivell personal perquè a mi els videojocs mai m'han despertat interès ni curiositat, i Twitch prové del món dels videojocs, tot i que estan creixent molt els continguts relacionats amb la cultura, i especialment la música i les arts escèniques. També especulava amb factors generacionals; segons Twitch el 70% dels seus espectadors tenen entre 16 i 34 anys, i hi passen una mitjana de més d'una hora i mitja al dia.

Actualment Twitch té més de 140 milions d'usuaris actius al mes i més de 30 milions de visites al dia. És clar que no tot és seure i mirar: segons Twitch els seus usuaris no només veuen contingut, sinó que (naturalment) també el creen; el 2020 més de 13 milions de persones van decidir transmetre per primera vegada a Twitch. De moment no és el meu cas!

Article publicat al número 110 de la revista Parlem de Sarrià.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada