dimarts, 30 de març del 2021

Fer brunyols no et donarà feina, però potser t'ajudarà a aconseguir-ne!


Tota activitat requereix, per a fer-la i fer-la el màxim de bé possible, disposar d'unes mínimes competències, també fer brunyols! Ja sé que d'exemples en podríem trobar un munt, dins i fora de la cuina, però no sé perquè fer brunyols sempre em fa pensar en les competències!

Naturalment per a fer brunyols necessitem una recepta, la que sigui, però com en tantes altres elaboracions culinàries, amb la recepta no em fem prou; necessitem conèixer el seu procés d'elaboració, i naturalment també necessitem el que la meva àvia en deia el "rere mànec", és a dir, les competències.

I de competències en tenim, d'entrada, de dos tipus: les tècniques o específiques, i que als "modernets" els agrada dir "hard skills", que són les de cada professió o activitat,  i les transversals, també anomenades "soft skills", que són les habilitats, coneixements i actituds generals que es posen en joc en qualsevol activitat.

La mala notícia és que no tothom les té totes desenvolupades al màxim, i tampoc caldria, ja que no passa res si jo no sóc competent en la tècnica del bisturí, sempre que em disposi a operar ningú!
La bona notícia és que totes les competències es poden aprendre, millorar i potenciar, i arribat el moment, amb la formació i preparació necessàries, no només podria agafar el bisturí, sinó tenir la calma necessària per a fer un tall precís.

Però tornem als brunyols!
Fer brunyols requereix disposar d'un mínim de competències tècniques, com les d'elaboració, manipulació i cocció d'aliments, o el correcte ús d'estris i eines. Per bàsic i elemental que pugui semblar cal saber, per exemple, ratllar llimones! Naturalment també cal saber la tècnica per a fer-los llevar, i controlar el foc a l'hora de coure'ls...

A vegades, com passa també a la vida, no tothom és igual de competent en tot, i hi ha qui s'especialitza i s'ocupa més de amassar la pasta, de donar forma als brunyols, de coure'ls i, finalment d'ensucrar-los; és a dir, a cada procés hi intervé una persona més especialitzada que, a base sobretot d'experiència, ha potenciat la seva competència tècnica.

Tradicionalment a casa, per exemple, des de fa anys el meu germà és l'especialista en amassar la pasta, la meva mare en donar-los forma, jo en coure'ls i la mainada en ensucrar-los! Quan jo era petit només els ensucrava, fins que vaig aprendre a coure'ls, i tot i que tècnicament encara no ho faria igual de bé, també podria aprendre a amassar la pasta, i a donar-los forma...

És clar que les competències tècniques no ho són tot; tot i ser mínimament imprescindibles, no garanteixen que els brunyols surtin bé, ja que al ser un procés requereix que posem en joc les altres competències, les transversals, i aquí totes i cadascuna d'elles són importants.

Hi ha diferents formes de classificar i nombrar les competències transversals, però en general es divideixen en tres blocs: les competències d'identificació, les de relació i les d'afrontament.

Competències de identificació:
- Identificació de les pròpies capacitats
- Disposició a l'aprenentatge
- Situar-se en el context laboral concret

Competències de relació:
- Comunicació
- Relació interpersonal
- Treball en equip

Competències d'afrontament:
- Responsabilitat
- Adaptabilitat
- Organització del propi treball
- Negociació
- Gestió de l'estrès
- Iniciativa

Per poc que hàgiu fet brunyols entre, com a mínim, dues persones, podreu identificar qüestions que tenen molt a veure amb aquestes competències. Per exemple, des de fa molts anys que la meva mare, en funcions de "directora general brunyolaire", organitza i disposa tota la logística, tots els recursos (ingredients, estris, espai...), i tothom afronta aquesta activitat identificant les pròpies capacitats, i també calibrant la disposició a l'aprenentatge, quelcom que al seu dia jo vaig posar en pràctica per passar d'ensucrar els brunyols a coure'ls!

El treball en equip, en aquesta activitat, també és crucial, ja que és un treball en cadena, i aquí la comunicació i la relació interpersonal també són claus, ja que treballem amb eines i amb oli bullint, i una mala gestió de l'estrès podria tenir funestes conseqüències! És important, doncs, generar un bon clima de treball...

La iniciativa i la negociació també entren en joc, especialment a l'hora de donar forma als brunyols, ja que sempre arriba el moment que venen ganes de fer-ne diferents, i això, poc o molt, sempre s'acaba parlant i negociant; i sens dubte l'adaptabilitat, que en aquest temps de pandèmia hem exercitat possiblement com mai!

Posar en joc, positivament, totes aquestes competències transversals potser no farà que, necessàriament, els brunyols siguin més bons, però sí que l'experiència de fer-los sigui més plaent i divertida, fins i tot menys esgotadora per cansada que sigui, per moments.

És clar que no acomplir al 100% amb les competències tècniques tampoc ens impedirà fer brunyols, que l'avantatge que tenen és que, per més brunyols que ens surtin, sempre seran brunyols!

En qualsevol cas, i això és potser el més rellevant, quan fem brunyols, o qualsevol altra elaboració culinària, o qualsevol altra activitat a casa, sempre posem en joc les nostres competències transversals, encara que no les coneguem ni en siguem conscients. I les competències transversals tenen l'avantatge que les podem transferir de l'àmbit personal i familiar, a l'àmbit laboral.

Per això, en moltes orientacions i formacions laborals, el procés de identificació de les competències transversals es fa sobre l'experiència personal i familiar, i una vegada identificades les competències, es reforcen i potencien per transferir-les i posar-les en joc, també, en l'àmbit laboral.

Fer brunyols no ens donarà feina, però potser, com tantes altres activitats que fem, ens ajudarà a aconseguir-ne, en la mesura que treballem i potenciem les nostres competències transversals, a banda d'endolcir-nos una mica la vida...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada