Coses que faig, coses que veig, coses que penso...
divendres, 24 d’abril del 2020
El refrany de la setmana, sobre Sant Jordi
El refranyer català està farcit d'ordi, als refranys que versen sobre Sant Jordi: que si ordi per aquí ("per Sant Jordi, garbes d'ordi"), que si ordi per allà ("per Sant Jordi vigila ton ordi; si en veus una espiga ací, altra espiga allà, vés-te'n a casa, que prou ordi hi haurà")... Potser és per això que s'agraeix trobar-ne un de simple i diferent, fins i tot un punt lacònic: "per Sant Jordi, carabasses."
Però després ensopegues amb els refranys que parlen del temps, i de nou et trobes ordi fins i tot a la sopa: "si no plou per Sant Jordi, tururut ordi", "si trona per Sant Jordi, blat, xeixa i ordi" o "si plou per Sant Jordi, ni prunes ni ordi"...
Hi ha refranys que són molt precisos, tot i que no breus, com per exemple aquest: "Per Sant Jordi vés a veure ton ordi; si per Sant Jordi és en canella, per Sant Joan és en gavella; si per Sant Jordi és espigat, per Sant Joan és colltorçat". En canvi d'altres, no sé si per economia, o si per deixar-ho a la lliure interpretació, es beneficien de les vaguetats.
Per exemple el refrany "bon Sant Jordi i Santa Creu, hi haurà vi pertot arreu" no sabem si per bo es refereix a reeixit (gai, alegre, festiu...), o simplement al bon temps; i per més que, en aquest cas, només ens hi juguem el vi, bé caldria saber-ho doncs la Santa Creu, que a Figueres que és festa grossa, també s'ha suspès com el Sant Jordi, i ara no sé si arreu haurem de patir pel bon vi!
dijous, 23 d’abril del 2020
Si som a 23 d’abril, avui és Santa Brígida!
Els enamorats no podran passejar per les tumultuoses rambles embadalits pel vermell d’una rosa, o de tot un ram!, els lletraferits no podran ficar el nas a les parades de llibres i els autors no es lamentaran per la tendinitis al canell, després de tanta dedicatòria i rúbrica repartida!
Els enamorats que conviuen junts s’hauran de conformar en ramblejar passadís amunt, passadís avall, i els lletraferits podran consolar-se ficant el nas a la seva basta biblioteca, i flairar els llibres; els autors la tendinitis ja fa dies que la deuen tenir als dits, de tant teclejar les innumerables lletres que teixeixen els seus nous relats, amarats de confinament i d’estat d’alarma... Ens els engaltaran pel proper Sant Jordi?
Avui, d’una o altra manera, no renunciarem del tot a celebrar Sant Jordi, i roses i llibres es faran presents al llarg del dia, que Sant Jordi és avui, i no el 23 de juliol.
No entenc massa què preveiem fer aquell dia, si un simulacre de Sant Jordi, o un succedani.
No sé si el dia convidarà més a passejar pel carrer, o a refrescar-se a la platja; i no sé si haurem de sortir per torns, per franges d’edat, de número de casa o d’estat civil per evitar les arriscades aglomeracions de gent!
No sé si podem celebrar Sant Jordi el 23 de juliol, i en cas de (gosar) fer-ho, potser caldria fer justícia a Santa Brígida i celebrar-la avui!
Si som a 23 d’abril, avui és Santa Brígida!
dimecres, 22 d’abril del 2020
I malgrat tot, farem Sant Jordi!
Alguns anys hem lamentat que Sant Jordi caigués en dissabte o, encara pitjor, diumenge, per aquella cosa que, majoritàriament, preferim celebrar la diada de Sant Jordi en dia feiner.
El que lamentem enguany ni ens ho hauríem imaginat fa escassament dos mesos, i el confinament marca i marcarà, inevitablement, aquest Sant Jordi.
Ni els llibres, ni les roses, ni nosaltres omplirem enguany els carrers, les places i les rambles d'arreu del país, i caldrà veure si sabrem i podrem reviure'n l'esperit el proper 23 de juliol...
Però aquest Sant Jordi no tot està perdut!
Aquest Sant Jordi, com és tradició des de fa uns quant anys, a Plataforma Educativa lliurarem els Premis d'Acció Social Maria Figueras i Mercè Bañeras, i presentarem un nou llibre de l'entitat, enguany dedicat als projectes de mentoria social.
I com habitualment, ho farem el 23 d'abril a les 12h., però en comptes de fer-ho, com hem fet darrerament, al CaixaForum Girona, a la Fontana d'Or, ho farem a distància i en línia, i tot plegat es podrà veure i seguir en directe a través del canal de YouTube de l'entitat.
Aquest Sant Jordi serà diferent, i espero que únic per irrepetible! I en aquest intent col·lectiu de mirar de salvar els mobles, de procurar que quelcom romangui dempeus, els Premis d'Acció Social, que hem mantingut i adaptat a les circumstàncies del moment, potser també ens ajudaran a reconciliar-nos amb aquest present, i a no perdre l'esperança per al futur que ara ja estem esbossant!
Un convido a assistir-hi, podreu fer-ho a cop de clic!
dimarts, 21 d’abril del 2020
Com cuinar...
Hores abans havia tret el bacallà del congelador, però ja sé que aquestes hores no compten, no computen, tot i que cal tenir-les presents, convé preveure-ho i pensar-hi.
Enfarino els trossos de bacallà i els marco a la cassola, a la que hi he posat un raig d'oli després de refregar-hi un all tallat pel mig.
Retiro els trossos de bacallà i omplo la cassola amb la ceba que he tallat. Sí, he plorat, no tinc remei! La ceba va prenent color i amb la mà dirigeixo el fum que fa cap a les meves famolenques fosses nasals; certifico que l'olor de la ceba és altament estimulant per seguir cuinant; o potser és una teranyina?
A l'ocre de la ceba s'hi afegeixen el verd i el vermell dels pebrots; fan goig els pebrots, amb els seus colors vius animen qualsevol cuina i són deliciosos! Ho remeno i contemplo l'espectacle aromàtic i cromàtic de la cassola que, tot i ser negra, sembla un llenç; serà per això que diuen que la cuina també és una art?
Hi tiro els dos trossos de l'all que fa una estona he refregat per la cassola i hi aboco la tomata. Polsim de sal, polsim de sucre, polsim d'orenga, i deixo que un parell de fulles de llorer nedin en l'abundant piscina vermella, que ben aviat farà xup-xup. Tapo la cassola.
Entretant preparo l'amanida: enciam i pastanaga, tallada a rodanxes fines; pipes de carbassa i de gira-sol, un grapadet de panses i una mica de poma. Altres dies també hi deixo caure festucs, o formatge a daus petits, o codonyat, o darrerament també una mica de picada d'ametlla. A mi l'amanida de casa m'agrada amb un bon i cruixent sotabosc; un dia ja us ho explicaré.
El raig d'oli, de les olives de casa, naturalment de Cantallops, el deixo just per moments abans que l'amanida voli cap a la taula.
De tan en tan aixeco la tapa de la cassola i remeno la tomata, i fins i tot deixo que se m'entelin les ulleres si la recompensa és flairar de nou el sofregit. Deu ser per això que quan cuino amb ceba la Sira diu que l'olor se'm sent a la barba, cas que aquell dia me l'hagi posat...
El bacallà fa molts minuts que s'ho mira pansit dins un plat, esperant el moment de saltar a la cassola i reviure en aquell mar de ceba, pebrot i tomata; quan torna a la cassola es capbussa i, amarada de vermell, em sembla veure com de nou remena la cua. No recordo haver-hi posat res amb propietats al·lucinògenes!
Unn parell d'ous durs mig tallats completen l'obra, i amb l'amanida convenientment regada, la cassola amb el bacallà amb pebrot i tomata presideix la taula. I perquè va callar?...
En qüestió de minuts escurarem el plat sucant-hi un tros de pa per deixar-lo net de tomata, net com una patena! En qüestió de minuts després de més d'una hora d'elaboració, més d'una hora cuinant.
Ja ho sabem que cuinar ja ho té, això. Hi pensava l'altre dia en relació als trenta-sis segons d'aquest vídeo, o del minut i catorze segons d'aquest altre, d'aquests petits vídeos que aquests dies hem fet relacionats amb la meva feina, del programa Incorpora...
Al darrere d'aquestes petites peces de vídeo, difoses a les xarxes socials en un parell de piulades a Twitter, piulades i vídeos de consum ràpid, com una glopada, hi ha molta feina, molt temps i energies invertits que, com cuinar, no sempre s'aprecien i es valoren. Tinguem-ho present...
---------------------------
pd: aquí les piulades amb els vídeos...
Hoy queremos haceros llegar los mensajes de ánimo de los técnicos de inserción laboral de #Incorporalacaixa.
Desde sus casas, ellos continúan al pie del cañón, para acompañar a quienes más están sufriendo esta crisis.
Comparte para que su mensaje llegue a más gente. pic.twitter.com/UjScV7nRTu— Fundación "la Caixa" (@FundlaCaixa) April 20, 2020
Este es Roger, técnico del programa #IncorporalaCaixa que sigue trabajando desde casa durante el confinamiento. En este vídeo nos da 5 consejos para seguir formándonos laboralmente.
🔃 Compártelo para que pueda ayudar a más personas. pic.twitter.com/4POmZHZoVW— Fundación "la Caixa" (@FundlaCaixa) April 2, 2020
dilluns, 20 d’abril del 2020
La ciutat dels nens perduts
No sovintejo gaire els carrers, si fa o no fa com la majoria de vosaltres. Els trepitjo essencialment per anar a comprar per casa, i per a la meva mare.
Hi ha poca gent als carrers, pocs cotxes també, i la sensació és estranya especialment en els indrets on, amb la normalitat d'abans, que no sé si mai recuperarem, solien haver-hi retencions...
La gent pel carrer és més anònima que mai, amb les cares emmascarades preventivament; aquests dies, possiblement més que mai, les mirades, esquives, ho diuen tot.
Pel carrer hi ha poca gent, i cap infant, com si Girona fos, Girona i totes les nostres viles, pobles i ciutats, la ciutat dels nens perduts. D'alguna manera també els hi robem els somnis, i em temo que alhora també ens estem robant els nostres...
Pel carrer hi ha poca gent, i cap infant; potser per això em va fer tanta impressió veure'n un l'altre dia!
Dissabte a la tarda vaig anar a peu, carret en mà, al supermercat que tinc prop de casa i, just abans d'arribar-hi vaig veure una dona jove amb un cotxet i, al seu costat, hi havia un nen de quatre o cinc anys. Em va impressionar veure'l i un calfred em va recórrer el cos clatell avall!
Un nen al carrer! Quina imprudència, vaig pensar instintivament. Els carrers, espero que no definitivament, han deixat de ser nostres, si és que algun dia ho han estat, i sobretot han deixat de ser seus, dels infants.
El nen estirava un carret de la compra i aleshores vaig entendre que aquell nen, i el seu germà o germana petita que no vaig veure dins el cotxet, no era al carrer per caprici o imprudència, sinó per necessitat. Vaig suposar que la mare, possiblement cap d'una família monomarental, no devia tenir alternativa, no podia deixar sola la mainada sola a casa ni per anar a comprar...
Són moltes les dificultats que un munt de famílies han d'afrontar aquests dies, i moltes d'aquestes necessitats són bàsiques. Aquesta crisi també pot fer incrementar la desigualtat i elevar els nivells de pobresa, que ja sabem que sobretot afecten a les dones i als infants, també a les persones grans.
A qui deixarem enrere en aquesta crisi sanitària, econòmica, laboral, educativa, cultural i social?
La crisi emocional i psicològica potser la podrem començar a superar amb el llarg i lent “desconfinament”, també el que ara es comença a esbossar pels infants. Poc a poc les nostres viles, pobles i ciutats aniran recuperant les nenes i els nens i perduts i, alhora, els adults ens acostumarem de nou a la seva presència al carrer, esdevingut aquests dies, especialment pels infants, un dels molts paradisos perduts...
Més que alliberar els infants, alliberarem els seus somnis, massa dies confinats!
dissabte, 18 d’abril del 2020
Minuts Musicals instrumentals amb "Sketch For A Summer"
Ara que ja hem perdut definitivament la primavera, sense un Sant Jordi omplint de llibres i roses els carrers, i sense el Temps de Flors col•lapsant Girona, ens interroguem si tindrem estiu, i en cas de tenir-lo, quin estiu tindrem...
I se'ns fa feixuc imaginar-nos encara en confinament, sense poder trepitjar la sorra de la platja, o nedar fins a la boia, confitant-nos la mainada a casa, i confitant-nos també a nosaltres mateixos...
Potser per això, per la basarda que ens genera projectar un estiu farcit de restriccions com aquesta primavera, aquests dies comencem a esbossar un estiu amb activitats de lleure per a la mainada, amb extra (o no!) d’activitat docent, i una lenta recuperació de l’activitat laboral, comercial i turística...
És clar que això que fem ara nosaltres és, si fa o no fa, com el que The Durutti Column feien amb aquesta cançó, un esbós per a un estiu...
Feu-me cas, l'esbós us sortirà millor si escolteu aquesta cançó amb els ulls tancats!
divendres, 17 d’abril del 2020
El refrany de la setmana, sobre les cases
![]() |
| Imatge de MorningbirdPhoto a Pixabay |
Com a casa enlloc, vés quin remei, encara que no tinguem l'ocasió ni l'oportunitat de trobar-la a faltar com quan, pel motiu que sigui, generalment vacances, en marxem uns dies.
I quan tornem la frase esdevé pràcticament inevitable: quan recuperem la familiaritat de la nostra cambra de bany, com a casa enlloc; quan ens movem com peix a l'aigua en la distribució de la nostra cuina, com a casa enlloc; quan ens acomodem al nostre sofà, com a casa enlloc; quan descansem sobre el nostre llit, com a casa enlloc...
En la necessària sobredosi de casa d’aquestes setmanes, enlloc és precisament on ho fem quasi tot: treballar, estudiar, esport... i veient les lleixes dels supermercats, òrfenes de farines i llevats, sobretot coques i pa!
Ja ho diu el refrany: "el millor pa és el de casa!"
dijous, 16 d’abril del 2020
La prova del nou
Els primers dies de confinament ho vaig estar rumiant, donada l'oportunitat. També vaig veure que d'altres homes no només ho havien rumiat, sinó que ja s'havien decidit!
En el meu cas no es tractava tant de no afaitar-me i deixar créixer la barba al seu aire, sinó de fer algun canvi d'imatge, de jugar, aquests dies, amb la pilositat facial, ja que la capil•lar no dóna per gaires invents...
Quasi no vaig ni poder començar; pocs dies després de rapar-me el cap (com cada setmana) i endreçar-me la barba (generalment me l'afaito juntament amb el cap) amb la idea de fer-la créixer diferent, vaig rebre un encàrrec que em va situar, de nou, en una cruïlla: amb barba o sense?
Em van de demanar de gravar-me per fer una petita peça de vídeo, temes de feina, i la resposta va ser quasi immediata i sense dubtar, fent d'aquella proposta l'autèntica prova del nou: sense barba!
I si m'hi paro a pensar, quasi sempre que tinc un acte en el que he de donar la cara, abans m’afaito o em retallo la barba. I el més curiós és que no pesa només la imatge que vull donar als ulls dels altres (hi ha qui em prefereix amb barba i m'ho diu!), sobretot és la que em vull donar a mi mateix, als meus propis ulls, a com em vull veure.
La barba és, doncs, el que passa mentrestant, com la vida mentre la planifiquem...
dimecres, 15 d’abril del 2020
Jo em trec el barret... i tu?
Barret, càmera, acció!
Aquesta també podria ser una bona manera de definir la campanya "em trec el barret" que hem iniciat a Plataforma Educativa de reconeixement a tots els i les professionals de les entitats socials que aquests dies d'estat d'alarma i confinament segueixen treballant, tot i les dificultats.
Professionals de l'educació i d'atenció directa, però també altres professionals d'altres departaments, com recursos humans, comunicació o tecnologia, que treballen perquè la resta puguem treballar!
Em trec el barret és tan sols un simple gest de reconeixement, i del que es tracta és de gravar-se, amb o sense barret, i reconèixer la tasca dels que sense elles i ells no podríeu fer, per exemple, la vostra!
Jo per exemple, em trec el barret per la feina que segueixen fent els i les professionals dels serveis d'inserció laboral, donant suport a les persones i a les empreses!
I tu, per a qui et treus el barret?
Barret, càmera, acció!
Ja ho veieu, no es necessita res més!
dimarts, 14 d’abril del 2020
(Molt millor) Sense “La República”!
A vegades, ho reconec, prenc decisions impulsives, temperamentals, d’aquelles que no permeto que passin pel cervell; es coven a l’estómac, s’impulsen al cor (mal ferit, en aquesta ocasió) i simplement deixo que la impulsivitat em domini.
Em va passar quan la capçalera Presència va desaparèixer indignament (penso jo) del món periodístic català en favor de “La República”, el setmanari del diari El Punt Avui que va suplir, fa menys de dos anys, a la històrica revista. Al seu dia ja me’n vaig lamentar... I val a dir que no va ser la darrera decepció amb el diari que rebo a diari...
Com a subscriptor cada dia rebo el diari a la bústia i cada diumenge, des de fa encara no dos anys, rebia també “La República”, que (aquí la decisió impulsiva!) anava directament al cubell dels diaris i paper per a reciclar, naturalment abans de llegir-ne res! I sí, ja sabia que em perdia interessants articles de columnistes i periodistes que admiro (cada vegada en queden menys, també s’ha de dir), però pesava més la ignomínia amb la que el grup editorial va defenestrar, sense honors, la revista Presència.
Com amb els morts sense vetlla que ara tenim, passada la pandèmia i el confinament, potser també podríem fer-li un comiat digne, a la revista Presència...
Ara ja fa alguns diumenges que m’estalvio el gest, que no la llenço per a reciclar; “La República” ja no s’encarta amb el diari de diumenge sinó que es pot adquirir directament al quiosc, els dissabtes, i els qui tenim la subscripció al diari podem accedir-hi en format digital a través del web (ha!).
No sé quina sort, o dissort, tindrà aquest setmanari, si a la història en general, i en particular la del periodisme, ocuparà una columna central (com sens dubte Presència) o serà un breu; però la decisió de no servir-la més en paper cada diumenge, de no trobar-me-la a la bústia, la trobo d’allò més encertada!
La meva impulsivitat i el meu temperament no poden estar més tranquils, i agraïts!
Visca la República!
Subscriure's a:
Missatges (Atom)









