divendres, 14 de juliol del 2023

Sis mil, la xifra de la setmana


Dies enrere a la feina parlàvem de la inserció laboral dels i les joves i en un moment de la conversa va aparèixer el concepte de l'abandonament prematur dels estudis, un indicador que es refereix al percentatge de població d'entre 18 i 24 anys que ha assolit com a màxim la primera etapa de l'educació secundària respecte al total de població del mateix grup d'edat. A Catalunya aquest índex es va situar l'any 2022 al 16,9% i a Espanya al 13,9%. A Europa del 9,6%.

Els factors són múltiples i entre aquests tres possibles (l'entorn social i familiar, el centre educatiu i l'alumne) tothom va concloure que el més rellevant i determinant és l'entorn social i familiar, reforçant el caràcter hereditari que no només té la pobresa, també malauradament l'expectativa educativa.

És innegable que les escoles i els instituts són un factor d'igualtat d'oportunitats, tan evident com que no podem demanar només al sistema educatiu que assoleixi, per si sol, l'equitat. Perquè tot el que l'escola intenta igualar, el temps fora de l'escola ho desiguala, talment com si fos la nit per al mantell de Penèlope.

I quan parlem del temps fora de l'escola parlem, essencialment, d'activitats esportives, culturals, de lleure... Activitats educatives en entorns no formals en el que molts infants no tenen accés, engreixant així, encara més, la desigualtat.

Tal com difonen i insisteixen des del moviment Educació 360, "la iniciativa Expanded Schools apunta que un infant de 12 anys amb oportunitats de participar en activitats no lectives fora de l'escola acumula 6.000 hores més d’aprenentatge que un que no en té". 

Possiblement, a banda de bolcar més recursos al sistema educatiu formal també caldria potenciar molt més els recursos educatius no lectius fora de l'escola, perquè aquestes sis mil hores també marquen la diferència. Amb més alumnes carregats amb aquests sis mil hores d'aprenentatges fora de l'escola, participant en activitats esportives, culturals o de lleure, possiblement es reduiria l'índex d'abandonament prematur dels estudis.

La diferència és el que passa més enllà de l'escola, i ara tenim moltes setmanes i moltes hores sense escola que es podrien invertir per assolir aquestes sis mil hores d'aprenentatges...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada