dijous, 10 de febrer del 2022

"La Màquina se para" en 11 frases


Sou de subratllar els llibres que llegiu?
Jo algunes vegades ho faig, subratllar frases o fragments que em criden l'atenció, que m'agraden... No sempre subratllo amb el llapis, a vegades marco la pàgina, sobretot si el llibre és de la biblioteca, amb un trosset de paper.

L'altre dia, repassant les marques que vaig fer en un dels llibres que m'estava llegint, ("La Máquina se para" , de E. M. Forster) vaig pensar que, abans de tornar-lo a la biblioteca, podria transcriure algunes de les frases que tenia marcades. Són aquestes:

  1. "Imaginad, si podéis, una habitación pequeña, de forma hexagonal como la celdilla de una abeja."
  2. "Madre, tienes que venir aunque sólo sea para explicarme qué peligro hay en visitar la superfície de la Tierra."
  3. "La Máquina no tenía en cuenta el imprevisible florecer, que una filosofía caída en desgracia consideraba la esencia verdadera de las relaciones, del mismo modo en que los productores de fruta artificial desdeñaban el imprevisible florecer de la uva."
  4. "Junto a ella, en la mesilla, había un vestigio de la era del desperdicio: un libro."
  5. "En aquellos días eran pocos los que viajaban, ya que, gracias al avance de la ciencia, la Tierra era exactamente igual en todas partes."
  6. "La noche y el día, el viento o la tormenta, la marea o el terremoto, habían dejado de ser obstáculos para el hombre, que había domesticado el Leviatán."
  7. "Creamos la Máquina para que actuase según nuestra voluntad, pero ya no somos capaces de hacer que la Máquina se someta a ella."
  8. "¿No te das cuenta, ninguno de los conferenciantes os dais cuenta, de que nos estamos muriendo, y de que lo único que vive aquí es la Máquina?"
  9. " Nos ha robado el sentido del espacio y el sentido del tacto, ha disuelto las relaciones humanas y ha reducido el amor en un mero acto carnal, ha paralizado nuestros cuerpos y nuestra voluntad y ahora nos conmina a adorarla."
  10. " La Máquina nos alimenta y nos viste y nos aloja; nos hablamos por medio de ella, existimos en ella."
  11. "Durante un instante, Kuno y Vashti vieron las naciones de los muertos y, antes de unirse a ellas, los jirones de un cielo despejado."

Potser aquestes frases, per si soles, no resumeixen el llibre, tot i que tampoc era, ni és, aquesta la voluntat i intenció. Aquestes 11 frases simplement parlen d'un petit llibre sorprenent i, en certa manera, premonitori, com vaig comentar setmanes enrere, i com explicaré més endavant, en un dels meus articles del nou número de la revista Parlem de Sarrià.

Ai el dia que la màquina, la nostra Màquina, s'aturi!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada