dimarts, 30 de juliol del 2024

Sobre la blasfèmica inauguració dels Jocs Olímpics de París 2024


Més enllà de qüestionar l'escenari, el riu Sena amb els ponts, els monuments i els edificis emblemàtics que hi ha al llarg del seu curs, la cerimònia d'inauguració dels Jocs Olímpics de París 2024 també va generar molta polèmica pel que s'hi va representar, especialment en l'escena titulada "Festivitat".

Davant d'una escena que semblava emular la del Sant Sopar, apareixia la figura d'un Dionís (el déu grec del vi i la vinya, del teatre, de la rauxa i de les festes, banquets i orgies) quasi nu i pintat de blau que va indignar i ofendre a moltes persones, que van titllar tal representació, simplement, de blasfèmia.

Recordem com defineix, el diccionari, el terme blasfèmia: "Expressió ofensiva contra la divinitat, contra algun símbol religiós o contra alguna realitat que sigui objecte d’adoració, de veneració o de culte religiós."

En cas de ser-ho, en cas de voler representar el Sant Sopar, podria ser-ho plenament, una blasfèmia, i ni seria la primera ni, possiblement, la darrera; és clar que hi ha potencials blasfèmies que potser només han estat representacions a títol d'homenatge, sense ànim d'ofendre, de l'escena mítica de la pintura del Sant Sopar (o El Darrer Sopar) de Leonardo da Vinci.

Hi ha qui sosté, però, que l'escena "Festivitat" la cerimònia d'inauguració dels Jocs Olímpics de París 2024 no feia al·lusió a la mítica taula presidida per Jesucrist, sinó al quadre "El Festí dels Déus" del pintor barroc neerlandès Jan Hermansz van Bijlert. En cas de ser així, la denunciada blasfèmia, la presumpta i, per molts, inoportuna i infortunada blasfèmia, no s'hauria produït i tot plegat hauria estat, tan sols, un foc d'encenalls, si fa o no fa com el del mateix peveter olímpic parisenc.

En qualsevol cas, si l'art té per missió, entre d'altres, la de remoure consciències, aquesta escena de la cerimònia d'inauguració dels Jocs Olímpics de París 2024 ha complert el seu objectiu.


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada