dilluns, 20 de juny del 2022

Acabar el curs abans d'hora


Hi ha partits, sobretot de bàsquet o de handbol, que s'acaben segons abans que s'esgoti el temps, que el cronòmetre marqui el final del partit. Passa quan el partit està sentenciat, quan el resultat és prou clar i els jugadors, fins i tot si ataquen els que perden, renuncien a jugar els darrers segons, es desentenen de la pilota i comencen a saludar-se i, els vencedors, a celebrar la victòria.

Això és el que està passant, si fa o no fa, amb gran part de l'alumnat de 4t d'ESO de l'institut de la meva filla petita. Tot i que oficialment el curs no finalitza fins el dia 22 de juny, hi ha alumnes que, una vegada graduats a mitjans de la setmana passada ja donen pràcticament el curs per acabat.

Suposo que en moltes famílies es va debatre i discutir si l'alumnat havia d'anar o no a classe, ja que davant l'imperatiu de l'obligatorietat d'assistir-hi part de l'alumnat argumentava que a classe eren pocs i igualment no feien res, res més que morir-se de calor!

Aquest curs sembla que s'ha produït la tempesta perfecta: Educació re planificant (improvisant?), el professorat re programant a contra rellotge i no atrapant la feina, l'alumnat desmotivat amb el partit resolt i una onada de calor que convida més a quedar per anar a la piscina d'algun amic que a classe.

La meva impressió és que, com es diu en castellà, aquí s'han ajuntat la gana (professorat desbordat) amb les ganes de menjar (alumnat sense ganes d'anar a classe) i sembla haver-se aplicat una flexibilitat (per a mi un deixar fer) que fa un flac favor al sistema educatiu i a la qualitat de l'educació.

En quin moment hem permès que això passi? Som conscients que aquest desori també accentua les desigualtats? De què serveix avançar l'inici del curs escolar si igualment hi ha qui l'acaba abans?

Són més preguntes les que em ronden pel cap i sobretot n'hi ha una que m'inquieta: perquè m'he de discutir amb la meva filla petita sobre si ha d'anar o no a l'institut si el curs encara no s'ha acabat?

Aquests dies, encara que no hi hagi exàmens, precisament perquè no hi ha exàmens i l'avaluació ja està feta són ideals per a fer altres activitats, per a seguir aprenent i compartint, però entre una cosa i l'altra aquests darrers dies de curs s'han devaluat ben bé com si fossin els minuts de les escombraries.

Educació, el professorat, l'alumnat i les famílies ens estem equivocant, cadascú amb el seu grau de responsabilitat, certament, però ens estem equivocant i de molt. Caldrà fer una reflexió conjunta i des de l'AMPA demanarem fer-la al Consell Escolar. Fins que no s'acaba el temps potser no hi ha partit, potser ja no hi ha classes, però sí hi ha institut.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada