dimecres, 20 de setembre de 2017

No és una qüestió de trens, sinó de vies!


Un tren surt de Barcelona carregat d'urnes amb la voluntat d'arribar, sigui com sigui, a Ítaca; un altre tren surt de Madrid carregat de lleis constitucionals amb la voluntat d'aturar, sigui com sigui, el primer. Quan es trobaran?

No sé si els exercicis de matemàtiques per les escoles encara es redacten d'aquesta manera però en el relat del procés el xoc de trens és una imatge ha servit per visualitzar la tossuderia dels dos governs per mantenir ferma la seva direcció, fins i tot assumint el risc que els dos trens, cas d'existir i sobretot circular per la mateixa via, col·lisionin!

De fet el xoc de trens no només és inevitable sinó que d'alguna manera ja s'ha produït, sobretot a partir de la controvertida aprovació de les lleis del referèndum i de la transitorietat jurídica: el tren de la legalitat catalana xoca contra el de la legalitat espanyola.

Una altra imatge que aquests dies ha generat polèmica és la de l'anunci institucional de la Generalitat pel referèndum, aquella imatge on es veuen unes vies de tren i un desviament, s'entén, la independència. La imatge de prendre un altre via, un altre camí, no és nova però la seva estèril prohibició l'ha fet (encara) més rellevant.

Les vies de tren han de mantenir-se sempre en paral·lel una respecte l'altra, d'altra manera el tren no podria circular-hi. Per llarga que sigui la via, per llarg que sigui el trajecte, els rails es mantenen sempre i constantment en paral·lel; sempre en paral·lel i sense poder convergir ni divergir mai, sempre en paral·lel mantenint la mateixa distància entre un rail i l'altre.

De fet és així com avancen els governs de Catalunya i Espanya des de fa temps, sempre en paral·lel, sense voluntat de convergir i divergint cada vegada més. I ja sabem que qualsevol moviment de les vies, bé sigui de divergència o de convergència, només pot tenir un final: fer descarrilar el tren.

Un tren surt de Barcelona carregat d'urnes, un altre tren surt de Madrid carregat de lleis constitucionals: quin descarrilarà primer?