dilluns, 13 d’abril del 2020

Amb la mà ben oberta!

Imatge de Gerd Altmann a Pixabay
Els primers dies de confinament, i fins ben bé la primera setmana, van ser molt desconcertants a tots els nivells: personal, familiar, social, laboral...

Totes les nostres activitats habituals, o si més no la majoria, es van anar aturant, algunes en sec, en una caiguda lliure en la que ni tan sols vam poder cridar "mayday mayday"! Símbol d'aquella desesperació va ser el paper de vàter, bé preuat de primera necessitat (?) que aquells primers dies va desaparèixer dels passadissos dels supermercats. Devíem estar, literalment, cagats de por!

Amb la perspectiva que ara ja tenim, un xic més habituats (i resignats) al confinament, la percepció és que aquells dies estàvem mig estabornits per l'impacte de l'inesperat, inèdit i incert confinament. En certa manera potser encara ho estem, mig estabornits, tans sols que ens hi anem habituant. Símbol d'aquesta habituació han estat la farina i el llevat, també desapareguts durant dies dels passadissos dels supermercats, senyal de la necessitat d'omplir més temps a casa fent pans i coques i, aquest darrer cap de setmana, brunyols!

En moltes de les converses confinades d'aquests dies es parla de les lliçons que en traurem de tot plegat, i a mi la imatge que tot sovint em ve al cap és la d'una plantofada a la cara, una d'aquelles amb la mà ben oberta! Una hòstia d'aquelles que ens fan reaccionar!

Sí, aquella plantofada a temps tan pedagògicament inapropiada, tot i que socialment més acceptada, no sé si per efectiva. En el nostre cas, no sé si aquesta és l'hòstia, amb perdó, que necessitàvem o estàvem esperant col•lectivament per a reaccionar, per a preservar la vida del nostre planeta i, vés quina paradoxa, per a preservar la nostra...

No tinc massa clar que finalment aprenguem totes les lliçons que, se suposa, hem d'aprendre amb aquesta plantofada; tampoc ho fan els infants que reben l'hòstia presumptament a temps; ja sabem (reconeguem-ho una vegada més) que la plantofada és, més que una estratègia raonada i raonable per canviar les actituds, el senyal més evident de desesperació i manca de recursos de qui allarga la mà.

Definitivament, no tenim remei!

dissabte, 11 d’abril del 2020

Minuts Musicals instrumentals amb "Closing Time"


La portada del seu primer disc ja va ser tota una declaració d'intencions: sexe, droga i rock'n'roll? No ben bé: piano, cigarretes i alcohol!

La fotografia no era “postureig” barat sinó real com la seva vida mateixa. I ja en el seu primer disc mostrava el seu talent per la música, bevent del rock, el folk, el blues i el jazz, i mostrava la seva portentosa i rogallosa veu.

La cançó que tanca del seu primer disc, publicat l'any 1973, "Closing Time" no només donava nom a l'àlbum, també va ser la primera de les seves instrumentals publicades.

Potser hi trobem a faltar la seva veu, però no les seves mans sobre el piano, acompanyades per a l'ocasió com tantes altres, per una sonora trompeta!

En temps de confinament, i conscients que encara ens queden dies i setmanes de responsable reclusió, també tenim ganes que soni aquella cançó que ens indica que ha arribat finalment, el moment d'obrir els llums, l'hora de tancament...



divendres, 10 d’abril del 2020

El refrany de la setmana, sobre la Setmana Santa

Imatg by NickyPe a Pixabay
No sé si, a aquestes alçades de la pel•lícula, ja podem afirmar que hem fet Pasqua abans de Rams, si més no veient com un pandèmic virus ha alterat l'ordre natural de les coses, si és que les coses tenen un ordre natural...

Que si fins ara "per Divendres Sant, cull la farigola al camp", la farigola només la podran anar a caçar els qui van o vénen de l'hort, i encara!

Però tampoc caiguem en la temptació de deixar-nos arrossegar pel pessimisme, que hi ha motius per l'esperança, més enllà de l'encara llunyà “desconfinament” (atenció, primera vegada que escric la paraula!); i l'esperança també la trobem al refranyer popular català quan diu que "Setmana Santa per l'abril, fa l'any gentil".

Confinadamentgentil, de moment, però gentil al cap i a la fi!

dijous, 9 d’abril del 2020

Tens un minut i mig?


No te'n demanaré més, de temps, a banda del que inverteixis en llegir aquestes quatre ratlles introductòries; calculo que al voltant de trenta segons...

Permet-me dir només que el petit vídeo que ara veuràs l'hem fet en equip, amb el cor i pensant en les persones i les empreses que atenem des de les entitats de les comarques de Girona del programa Incorpora.

Comentar, finalment, que aquest vídeo també vol ser un reconeixement a la magnífica feina que fan els i les tècniques d'inserció laboral, també aquests dies d'estat d'alarma i confinament, i al seu compromís, com el de les seves entitats, seguint fent costat a les persones amb major vulnerabilitat.

Tens un minut i mig?
És just el que dura aquest vídeo que avui volia compartir amb tu!



dimecres, 8 d’abril del 2020

Fi de curs?


La crisi pel coronavirus no és la fi del món, però (per moments) ho sembla!

Potser no és la fi del món, afortunadament no és la fi del món!, però sí pot representar la fi de moltes coses, algunes de les quals generen grans debats, com al finalització de les competicions esportives que estaven en dansa, i sí, la finalització, o no, del curs escolar!

L’administració educativa ja ha dit que, tot i el confinament, el curs seguirà endavant, amb un tercer trimestre, a distància i en línia, avaluable. Aquesta situació, sens dubte inèdita, sense precedents, genera molts dubtes i hi ha qui fins i tot qüestiona la decisió i defensa que caldria donar el curs, acadèmicament, per acabat.

Els dubtes són més que evidents i raonables, sobretot perquè ara ens hem vist i veiem en l’obligació, no sé si fent de la necessitat virtut, d’articular una modalitat d’ensenyament i aprenentatge en línia i a distància sense estar suficientment preparats; no estem preparats ni l’administració, ni el professorat, ni l’alumnat, ni les famílies. Per tant afrontem aquest majúscul repte partint d’algunes bones experiències, és cert, però sobretot amb grans dosis d'improvisació i d'assaig i error, tot plegat amanit amb una barreja de il•lusionant creativitat i resignada realitat...

També afrontem aquest majúscul repte sense els recursos materials ni pedagògics necessaris, tot i que amb la bona voluntat de tothom, que no sé si és i serà suficient. I sí, es vetllarà perquè tothom, tot l’alumnat d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat i de cicles formatius disposin de l’equipament mínim necessari per a mantenir el contacte amb el professorat i perquè pugui realitzar les seves tasques escolars, és a dir, connexió a internet i algun dispositiu mòbil. Aquesta qüestió possiblement és la més fàcil...

Un altre dubte, una altra qüestió, és com es concretarà la necessària nova definició que el professorat haurà de fer dels criteris d’avaluació, especialment en relació al tercer trimestre. És evident que allò que es preveia, a nivell de continguts i d’aprenentatges, a principis de curs en gran mesura ha quedat obsolet i caldrà adaptar-ho a les circumstàncies del confinament; no sé si es pot fer aquesta adaptació en qüestió de dies, durant aquests dies de (vacances de) Setmana Santa, i encara menys en les circumstàncies actuals de migradesa de recursos, i energia.

Que el tercer trimestre, d’entrada en confinament, sigui igualment avaluable possiblement estressa excessivament a la comunitat educativa, pel que representa de pressió per al professorat, l’alumnat i les famílies. És possible que el pes de l’avaluació final sigui sobretot la valoració i l’avaluació del període presencial, és a dir, dels dos primers trimestres, i que el tercer trimestre serveixi per acabar de matisar i decantar la nota final. De ser aquest el plantejament general, potser ens podríem relaxar una mica i treure’ns pressió, i afrontar aquest tercer trimestre no com un trimestre avaluable, sinó com un trimestre d’aprenentatge sense focalitzar-nos en la nota, sinó en aprendre a aprendre d’aquesta forma diferent!

Davant aquest proper trimestre, però, a mi (i veig que també a molta altra gent) el que em preocupa més és que amb aquesta modalitat en línia i a distància, des de casa, les desigualtats s’accentuïn encara més, ja que l’entorn educatiu (escola) es perd, i amb aquest entorn moltes altres coses (socialització, etc). I sobretot, el que preocupa és el pes que guanya l’espai de casa i familiar, on és evident que hi ha moltes diferències, entre les famílies, pel que fa a recursos, estratègies, competències i habilitats personals i educatives, i no cal pensar només amb l’alumnat amb necessitats educatives especials... A qui deixarem enrere aquest tercer trimestre?

I és que en educació, com en el periodisme, també són clau les 5W,
Who? (Qui?)
What? (Què?)
Where? (On?)
When? (Quan?)
Why? (Per què?)
i per més il·lusió i ganes que hi posem (que n'hi posem), no sé si estem en condicions de donar una resposta òptima als reptes que cada una d'aquestes qüestioins ens planteja davant el fet educatiu i el procés d'aprenentatge en confinament.

A vegades penso que sí, que potser valdria més donar acadèmicament el curs per acabat, potser excepte en els cursos que graduen, i sobretopt dedicar aquest tercer trimestre a experimentar i aprendre, des de casa, en línia i a distància, sense pensar en notes...

dimarts, 7 d’abril del 2020

Sabeu com es troba en Paul McCartney?


Primer va ser el concert de Snarky Puppy del Black Music Festival, previst pel 21 de març a l'Auditori de Girona; quan ens van retornar els diners l'amic amb qui hi havia d'anar, i que em va comprar les entrades, em va dir de fer-me una transferència i jo li vaig dir: "millor que no Pau, els guardem i quan tot això s'acabi ens n'anem a sopar!"

Fa uns dies va ser el concert de La Casa Azul del Festival Strenes, previst per al 2 de maig, i ara posposat pel 26 de juny, data que no sé si caldrà posposar de nou, que no sé si en aquella data ja estarem per omplir les escales de la catedral de Girona; ja veig tothom cantant les cançons amb mascareta!

I de moment no sé res del concert de Paul McCartney del 17 de juny a l'Estadi Olímpic de Barcelona, però em temo que qualsevol dia d'aquests rebré el correu electrònic d'aplaçament de la data, o de suspensió!

I en aquest cas no em fa patir només que no es donin les condicions òptimes per risc d'aglomeració de gent, em fa patir que el bo d'en Paul McCartney s'infecti pel coronavirus i el concert sigui dels "Tancat per defunció"!

Desitjo que totes i tots vosaltres, pacients i soferts lectors, també la família, i les i els amics, coneguts i saludats conserveu la salut aquests dies; i des de fa setmanes a aquest desig col•lectiu hi he afegit també en Paul McCartney, amb l'esperança que el dia del concert, o bé en una nova data, ell i jo estiguem vius i en condicions de compartir estadi!

dilluns, 6 d’abril del 2020

Setmana Santa sense bunyols?


La cita era aquest dissabte, com mana la (nostra) tradició, la vigília de Diumenge de Rams. I la cita, com tantes altres, per no dir totes, ja fa setmanes que va saltar pels aires!

La meva mare la setmana passada ho hauria disposat tot: els ous, el greix, el llevat de París, el llevat de pa, la matafaluga, les llimones, els quatre quilos de farina...

El primer en entrar en acció, al matí, seria el meu germà, que a força de braços i traça pastaria la massa per fer-ne dos pans, que llevarien durant hores, sempre després que la meva mare els marqués amb una creu i la corresponent jaculatòria que va aprendre de la seva mare (la meva àvia) com tantes altres coses:
"Déu m'ha donat per néixer,
Déu em doni per créixer.
Déu m'ha donat per granar
Déu em doni per llevar.
"

Al capdavall fer brunyols (amb erra!) només és el pretext, una dolça excusa per compartir, amb els dits untats d’oli i de sucre, el plaer de trobar-nos en família.

A vegades tinc la impressió que més enllà de la meva mare, i del seu germà (el meu oncle) hi haurà un inevitable abisme...

El dinar ens aplegaria en família al voltant de la taula, mirant sempre de reüll els pans, tot fent sobretaula esperant el moment d'arromangar-nos les mànigues, posar-nos el davantal i començar la producció en cadena.

El millor de fer brunyols és tastar-los acabats de fer, ben ensucrats i deixats refredar una estona en un plat apart, mentre la producció omple fins a dalt pots de totes les cases, i de totes les mides!

Enguany els de la meva àvia no els farem, de brunyols, i dels altres no sé si en farem; aquests dies el llevat i la farina escassegen arreu, i de fer-los no seran com els tradicionals de casa... Però què hi farem, enguany tampoc s'ha beneit la palma o el llorer, i a casa tampoc han arribat els tortells dels padrins, que confinats altra feina tenen!

El que sí vam fer ahir va ser menjar brunyols, però no els d'enguany, sinó els de l'any passat; sempre en desem al congelador per menjar a destemps, quan són tant o més bons que quan els tastem!

Aquests dies prescindim per força de moltes coses, d'entrada resignadament, i després com un aprenentatge, entrenant la nostra flexibilitat i adaptabilitat a la incertesa, la nostra tolerància a renunciar a coses que, setmanes enrere, ens semblarien impensables, per supèrflues o banals que puguin semblar, com fer brunyols per Setmana Santa...

dissabte, 4 d’abril del 2020

Minuts Musicals instrumentals amb "Holes"



A vegades una cançó instrumental és la versió d'una cançó amb lletra, i generalment aquesta versió instrumental la fa un altre grup, descartant naturalment les que es produeixen per a karaokes.

No és el cas de la cançó instrumental d'avui, que és del mateix grup que va composar l'original amb lletra; parlem de Mercury Rev, que l'any 2011 va tornar a publicar íntegrament el seu quart, i cèlebre, disc "Deserter's Songs" (2008) en versió instrumental, "Deserter's Songs (Instrumentals)".

Us deixo amb "Holes", una cançó intensament èpica, amb o sense lletra!
Per cert, aquests dies de confinament, qui pogués ser globus...





divendres, 3 d’abril del 2020

El refrany de la setmana, sobre l'abril


El mes d'abrilmés refranys que dies!

Tinc la impressió, gens comprovada científicament, que l'abril és dels mesos que més omple el ric refranyer popular català, mentre que d'altres mesos són més escadussers... 

I potser no són tants refranys com el valor de cada gota en aquest mes, però n'hi ha molts per triar i remenar entre els que versen al voltant del temps en general, i la primavera en particular, o els que versen al voltant de les seves onomàstiques, algunes, com bé sabeu, altament populars.

Remenant aquí i allà n'he pescat un que he trobat escaient, en aquests dies de confinament: "l'abril fa el pecat i el març és l'acusat."

Ves que no sigui aquesta, ara que ja som al final de la Quaresma i a les portes de la Setmana Santa, la nostra particular (i col·lectiva) penitència, de massa pecats comesos...

dijous, 2 d’abril del 2020

Tinc una oferta per a tu...


Ahir revisava les ofertes laborals que des del grup de Girona del programa Incorpora hem gestionat aquest mes de març; cada mes envio un breu informe de l'evolució de les dades d'ofertes gestionades i d'insercions.

Revisava les ofertes, i les insercions laborals que de moment aquestes ofertes han generat, i comparava algunes xifres amb les dades del mes de març de l'any passat; la comparació (sempre odiosa, i ociosa) en algunes dades és crítica, ja que mentre totes les ofertes gestionades al març de 2019 ja estan tancades (òbviament), més de la meitat de les gestionades aquest mes de març encara resten obertes, pendents de rebre candidatures o amb candidatures en el procés de selecció.

Les dades són contundents i la frenada és considerable: al març de 2019 a Incorpora Girona vam gestionar 129 ofertes laborals, enguany, només 40!

Observant una mica més el detall, de les 129 ofertes laborals gestionades el març de l'any passat més del 87% (113 ofertes) les vam tancar amb insercions; aprofito l'avinentesa per comentar que aquest percentatge de cobertura és una molt bona dada.

Aquestes 113 ofertes laborals tancades amb inserció van cobrir un total de 121 vacants (hi ha ofertes amb més d'una vacant), és a dir, van generar 121 insercions laborals, algunes de les quals es van produir el mateix mes de març, o bé al mes d'abril segons la data d'incorporació de cada lloc de treball i oferta.

Aquest 2020 el mes de març presenta, com ja he comentat, unes altres xifres a nivell d'ofertes gestionades: de les 129 de l'any passat a les 40 d'enguany, és a dir, quasi un 70% menys d'ofertes gestionades respecte el març de 2019. La frenada en sec de l'activitat econòmica també l'hem notat, i de quina manera, al programa Incorpora!

I anant una mica més al detall, val a dir que la majoria d'aquestes ofertes estan actives (63,5%), obertes que en diem nosaltres, i la immensa majoria d'aquestes ofertes actives s'han obert durant el període de confinament. Per posar-hi xifres: 24 de les 40 ofertes gestionades aquest mes de març (60%) s'han generat a partir del 16 de març, és a dir, ja amb les mesures de confinament en dansa i amb les escoles tancades...

Ara tornarem a les 24 ofertes generades des del confinament, però abans una altra dada; de les 40 ofertes gestionades fins ahir 15 estaven tancades, i d'aquetses 10 van acabar amb inserció; no sé quantes més ofertes de les encara obertes les tancarem amb inserció, però sens dubte aquestes 40 ofertes gestionades no generaran ni la meitat de les insercions que l'any passat van generar les 129 del mes de març.

I ara sí, tornem a les 24 ofertes que s'han activat aquest mes de març des del confinament: de què són aquestes ofertes?

Més del 83%, és a dir, 20 de les 24, són per a operaris o operàries de neteja, la majoria en supermercats, doncs per raons òbvies aquests dies estan reforçant molt la neteja i desinfecció. Dues són per a personal d'atenció al públic i una per a una plaça d'auxiliar de serveis en una residència.

Aquestes són les ofertes que tenim aquests dies, i les que ja veiem que s'incrementaran són les relacionades amb els diferents serveis (especialment cuina i sobretot auxiliars de geriatria) de residències de gent gran.

Tinc una oferta per a tu... t'interessa?

Aquesta és, si fa o no fa, la pregunta que els i les tècniques d'inserció fan en la seva (aquests dies més desesperada) recerca de candidatures per a cobrir aquests llocs de treball, d'altra banda tant necessaris. I la resposta algunes vegades és no!

I el no, aquest no respon més al temor de contagi, que no a la necessitat, i oportunitat, de treballar! I respon també a la dificultat d'anar a treballar, per exemple en el cas de famílies monomarentals, sense saber què fer amb la mainada confinada a casa... En parlàvem, de tot això, ahir al matí, de les dificultats afegides, també per la situació d'aquests dies, en la provisió de llocs de treball essencials.

Donant-hi voltes em preguntava si la resposta, al capdavall, també està condicionada pel coixí econòmic de cada persona, pel que possiblement les persones que tinguin una mica de coixí, potser preferiran rebutjar ara aquestes feines, i en canvi les més necessitades potser no podran fer res més que acceptar-les, afegint aixi una possible major vulnerabilitat.

De moment comencem el mes d'abril amb 4 noves ofertes laborals...