dimarts, 10 de setembre del 2013

Socialistes encadenats a la Via Catalana


El proper dimecres 11 de setembre hi haurà socialistes encadenats a la Via Catalana, no en dubteu. A la Via Catalana de l’11 de setembre s’hi encadenaran socialistes, també militants i càrrecs orgànics i electes del PSC.

El PSC viu aquest any una mena de “dia de la marmota”, tot i que la meva percepció és que enguany hi ha menys tensió interna en tot allò que fa referència a la participació de militants, càrrecs orgànics i càrrecs electes del PSC a la Via Catalana.

La direcció del PSC ha donat llibertat, com no podria ser d’altra manera, als militants i càrrecs del PSC per participar a la Via Catalana, fent-ho, això sí, a títol personal, no representant el PSC. Jo, que sóc militant i càrrec electe del PSC, m’encadenaré a la Via Catalana, i sí, ho faré a títol personal, com vol la direcció del partit, però als ulls d’alguns veïns i veïnes del meu poble, Sarrià de Ter, per bé i per mal seré el regidor del PSC.

Sigui com sigui no seré jo l’únic socialista, amb o sense carnet, que formarà part de la Via Catalana el proper 11 de setembre; potser sí que si en féssim inventari podríem comptar més socialistes a la manifestació de l’any passat, mobilitzada sota el lema “Catalunya, nou estat d’Europa”, que no pas enguany a la Via Catalana, que al seu lema indica clarament un camí: “... cap a la independència!

Al seu dia ERC va interpretar que el camí cap a la independència tenia una parada prèvia anomenada federalisme, i va sumar-se i impulsar la reforma de l’Estatut de Catalunya, en una proposta, l’aprovada pel Parlament de Catalunya el 30 de setembre del 2005, de caràcter federal; va ser finalment, i tristament, una acció fallida, després de la retallada de l’Estatut, de la qual ERC ja va pagar penitència i el PSC encara paga avui.

Avui hi ha socialistes que pensem que el camí cap a la independència pot dur-nos cap aquest destí, cap a la independència, sense patir nàusees; però aquest camí pot tenir altres destins també, el federalisme entre ells. Dit en altres paraules: en el camí cap a la independència podem trobar-nos, fins i tot, el federalisme!

Política ficció a banda, que l’independentisme ha anat guanyant adeptes és un fet i jo en sóc una modesta, insignificant si voleu, prova. I com més adeptes, més s’ha eixamplat, també, la diversitat d’independentistes. L’independentisme és avui un moviment més transversal, també més divers, com ho és també el catalanisme.

De fet hi ha independentistes amb els que, més enllà de compartir un destí més o menys difús i proper, poques coses hi tinc, i vull tenir-hi en comú... Però del que es tracta avui és de sumar, com es va sumar i lluitar, des de la diversitat durant la post-guerra i la transició per deixar enrere la dictadura i recuperar les llibertats.

I és que si tenim un país, un futur, per a decidir i construir, un futur diferent d’aquest present (també del present de pressupostos prorrogats i retallades continuades), jo també vull ser-hi, a títol personal i, també, com a socialista, encadenat a la Via Catalana.

Article publicat a l'Intocable Digital el passat dilluns 9 de setembre de 2013.

dilluns, 9 de setembre del 2013

Que la (no) consulta no li espatlli la legislatura


El President Mas té com a gran objectiu, i principal repte, d'aquesta legislatura, consulta a banda i malgrat la consulta, acabar la legislatura, sobretot després d'haver escurçat a la meitat, per voluntat pròpia, l'anterior.

El passat mes de juny d'enguany, en la presentació del seu Pla de Govern, ja va anunciar que encara que la consulta es celebrés l'any vinent, el 2014, la seva voluntat és, amb independència del resultat que hi hagi, esgotar la legislatura fins al 2016.

La setmana passada, en una entrevista a Catalunya Ràdio, el President Mas va anunciar, en cas de no produir-se la consulta, unes eleccions plebicitàries... al 2016!

Entra dins la lògica de tot president, també del President Mas, esgotar cada legislatura, però per a fer-ho cal disposar, sinó d'una majoria parlamentària, que Mas no té, de suficient suport parlamentari, que de moment sí té, per part d'ERC; però Junqueras no sembla estar disposat a esgotar el mandat fins al 2016 si la consulta finalment no es fa al 2014.

Artur Mas va decidir escurçar el seu primer mandat després de veure, ara fa un any, com gran part del país omplia els carrers de Barcelona en una manifestació històrica; embriagat per la Diada, Mas es va fer les eleccions a sobre!

Artur Mas l'any passat va aprendre que ell sol no podía, malgrat desitjar-ho en cos i ànima, capitalitzar la manifestació de la Diada; aquest any ja sap que si es fa la consulta no podrà capitalitzar-la tot sol... i que si no es fa, l'escenari d'unes eleccions anticipades plebicitàries "en calent", després d'un 2014 sense consulta, podrien resultar-li una estocada electoral.

El President Mas no és dels que "tenen pressa", a ell més aviat li convé un context més asserenat per a convocar les properes eleccions, d'aquí la seva preferencia per al 2016, any en què s'esgota em seu mandat, hi hagi o no la consulta.

No vol el President Mas que la consulta o la no consulta li espatllin la legistalura!

La percepció (o pura realitat) és, però, que si bé el President Mas mana, no és ell l'únic que decideix!

divendres, 6 de setembre del 2013

Cançó de capvespre. #SalvadorEspriu #AnyEspriu


Cançó de capvespre

Després que Sebastià, Francesc i Isabel varen anar a jugar al Mal Temps.

S'enduien veus d'infants
el sol que jo mirava.
Tota la llum d'estiu
se'm feia enyor de somni.

El rellotge, al blanc mur,
diu com se'n va la tarda.
S'encalma un vent suau
pels camins del capvespre.

Potser demà vindran
encara lentes hores
de claror per al ulls
d'aquest esguard tan àvid.

Però ara és la nit.
I he quedat solitari
a la casa dels morts
que només jo recordo

Salvador Espriu. El caminant i el mur (1954)

Aquest 2013 cada divendres publico un poema de Salvador Espriu al bloc i cada dia un fragment de poema a Twitter en motiu de l'Any Espriu.

dimecres, 4 de setembre del 2013

Holanda, entre bicicletes, canals i molins!



Ara que, com la majoria de vosaltres, deixo cada dia més enrere les vacances d'estiu és quan més sentit tenen les fotografies fetes durant les vacances, els moments que, amb més o menys destresa i encert, hem immortalitzat per a recordar indrets, moments, persones... experiències!

D'entre els molts records immortalitzats al llarg de les vacances d'estiu comparteixo avui les imatges del viatge familiar a Holanda que he publicat a Instagram, entre bicicletes, canals i molins!



El proper dilluns 9 de setembre de 2013 aquest bloc abandona l'horari d'estiu i recupera el ritme habitual de publicacions, de dilluns a dissabte.

Les imatges també podeu veure-les en aquesta altra publicació...


Bona tornada a la feina als qui us reincorporeu o ho heu fer recentment i molts ànims als qui teniu com a màxima prioritat tornar a treballar!

dilluns, 2 de setembre del 2013

Avui, darrer dia per votar als Premis Blogs Catalunya 2013! #PBC13

Si avui és dilluns 2 de setembre, i ho és, avui és el darrer dia per votar als Premis Blogs Catalunya 2013!

Si encara no ho has fet avui és el teu dia, doncs fins a mitjanit pots participar en el procés de votació popular d'aquesta convocatòria, donant el teu vot a un dels molts blocs registrats a cada una de les 15 categories dels Premis Blogs Catalunya.

Segur que entre tots els blocs participants hi trobaràs blocs que, per un motiu o altre, t'agradarà votar, potser blocs que coneixes, o de blocaires que coneixes... o potser blocs i blocaires que no coneixies i que has descobert... I si no sempre et quedarà votar aquest... o aquest altre!

En fi, jo ja he votat... i tu? No ho deixis per demà, que ja no hi seràs a temps! Demà ja serà massa tard! Participa-hi i vota ara mateix!

divendres, 30 d’agost del 2013

Abelles. #SalvadorEspriu #AnyEspriu



XXI

Abelles. Tot l'eixam
tancava dintre l'arna.
És el fonell del buc
de pedra molt pesada.

La terra del bancal
la son dels bous llaurava.
Espona has de bastir
de pedra perdurable.

Amb sang he volgut fer
una cançó de marbre.
I l'esborra la pluja,
paraula per paraula.

La llosa de l'oblit
a poc a poc va caure.
Ni el llarg plorar dels morts
mai més no podrà alçar-la.

Salvador Espriu. Final del laberint (1955)

Aquest 2013 cada divendres publico un poema de Salvador Espriu al bloc i cada dia un fragment de poema a Twitter en motiu de l'Any Espriu.

dimecres, 28 d’agost del 2013

La dona que sempre anava amb bicicleta

.

La dona que sempre anava amb bicicleta sempre sempre no hi anava, però sí tot sovint; era habitual veure-la per Girona enfilada a la seva bicicleta, no només per passejar-hi: era el seu mitjà de transport

Aquest és el record que en tinc, fins i tot abans de conèixer-la personalment, i és el record que sempre en tindré. Un record, a més, compartit: quan  vaig comunicar a la meva mare la defunció de la mare de l'Ernest ella em va dir: "la dona que sempre anava amb bicicleta!".

Vist en prespectiva, que retingués aquesta imatge de la Montserrat anant amb bicicleta des de la meva infantesa, primer, i joventut, després, ja essent amic del seu fill petit, només pot ser per l'exepcionalitat del fet: no era comú abans, 20 o 30 anys enrere, veure una dona circulant amb naturalitat, vestida de carrer, amb bicicleta per Girona, per una Girona sense carrils bici (tampoc n'hi ha tants ara) i sense la Girocleta!

Aquest record, a més, l'he viscut més intensament pel fet d'haver rebut la luctuosa notícia just el penúltim dia de les vacances que amb la família hem passat a Holanda, país on la bicicleta domina la via pública! La Montserrat anava amb bicicleta per Girona amb la mateixa naturalitat que els holandesos ho fan al seu país, però aquí ella era una de les poques excepcions!

La Montserrat fa dies se'n va anar, se'n va anar al més enllà, ben segur, amb bicicleta!

Una forta abraçada per l'Ernest i tota la seva família!

dilluns, 26 d’agost del 2013

Amors tancats a pany i forrellat

Cadenats a la barana del "Pont des Arts" de París. Foto: Roger Casero
En una de les escenes de la pel·lícula "Ahora me ves" l'agent francesa de la Interpol li explica a l'agent de la FBI la relació del "Pont des Arts" de París amb l'amor, aquell costum dels enamorats de tancar-hi un cadenat a la barana, llençant-ne la clau al riu Sena en senyal d'amor etern!

Aquest mateix gest, tancar un cadenat a la barana d'un pont i llençar-ne la clau al llit del riu,  també va relatar-lo Federico Moccia al seu llibre "Tinc ganes de tu".

A Girona de tots els ponts que travessen el riu Onyar n'hi ha un, el Pont d'en Gómez, que d'uns anys ençà, com el "Pont des Arts" de París serveix, més modestament, als enamorats encadenar-hi el seu amor etern... De tan en tan, però, la brigada municipal s'encarrega de serrar els cadenats i alliberar les baranes del pont dels cadenats. Les claus, això sí, romanen al llit de l'Onyar.

No seré jo qui critiqui aquest costum, per carrincló que pugui ser, per cursi que pugui semblar; no em costaria massa tancar-hi un cadenat. De moment, però, ni al Pont d'en Gómez ni al "Pont des Arts" de París ho he fet, però no ho descarto en un futur...

En tot cas si mai ho faig procuraré que les claus, les dues claus que solen dur els cadenats, no acabin al llit del riu Onyar, riu Sena o el riu que sigui; millor que ens les quedem la Sira i jo... millor si sempre, els dos membres de la parella, disposen de la clau que els permeti obrir el cadenat i alliberar-se!

Una cosa és encadenar l'amor, l'altra llençar la clau!




divendres, 23 d’agost del 2013

Baralla de dos cecs captaires #SalvadorEspriu #AnyEspriu



Baralla de dos cecs captaires

Per negocis rivals
de cantonada,
estrategs de la nit
ara combaten.

Un inútil fanal
il·luminava
aquell odi brutal
de mans i plagues
blanquinoses dels ulls
sense mirada.

S’escometen tots dos,
garrots enlaire:
ferocitat atroç
de brontosaures.
Aguditzen sentits
d’oïda i tacte,
cautelosos, subtils,
per situar-se
en el terreny potser
més favorable
al resultat final
de la topada.

No falla ni un sol cop
l’endevinada
de l’ombra contra l’ombra.
S’esbotzaven
els cranis afaitats
—pedra picada—
i fins el moll de l’os
de l’espinada.

Després de llarga estona
de baralla,
un d’ells cau fent un crit
als peus de l’altre
i no es belluga més.
Tot ple de nafres,
el vencedor s’ajup
orientant-se
per la sang que s’escola
del cadàver.
La roba va palpant
amb molta pausa,
davalla vers l’infern
de les butxaques
i el buida del pecat
de la xavalla.

Salvador Espriu. Les cançons d'Ariadna (1949)

Aquest 2013 cada divendres publico un poema de Salvador Espriu al bloc i cada dia un fragment de poema a Twitter en motiu de l'Any Espriu.

dimecres, 21 d’agost del 2013

La rutina de les vacances



A l'estiu l'important és trencar la rutina!

En més d'una ocasió jo també m'he servit d'aquesta frase referint-me a les vacances, destacant que més important que el seu destí, és el canvi de ritme que ens aporten!

Però amb el pas dels anys un s'acaba adonant que per vacances tot sovint el que fem és canviar de rutina, més que trencar-la! Al capdavall som animal de costums.

Fa més de 10 anys que a principis d'agost passem uns dies a Sant Antoni de Calonge i inevitablement he anat solidificant una certa rutina, que resumidament podria ser més o menys aquesta:

Em llevo relativament d'hora, a partir de les 8, i enguany mentre a la resta de llits la família segueix amb els ulls clucs esgarrapant el darrer somni, jo m'endinso de bon matí en la lectura.

A partir de les 9 toca anar a buscar el diari i, si s'escau, el pa; esmorzar i fer un xic d'endreça i fer via, jo, cap a la platja, per plantar el parasol com si d'una bandera es tractés, després d'haver conquerit un tros de platja, a primera línia de mar.

Aquests dies a la platja sobretot faig vida sota el parasol, amb un llibre entre mans; és curiós com a mesura que m'he anat fent gran, també les meves filles, passo més estona fora de l'aigua que no pas dins... Les hores de lectura guanyen, i per molt, les de bany!

La platja també té la seva dosi de quotidianitat: amics, coneguts i saludats amb qui, estiu rere estiu, compartim platja; persones, sobretot els saludats, de mal reconèixer en un altre context i període de l'any... i amb més roba!

Cap a les 2 preparar el dinar, breu migdiada i a la tarda una hora de biblioteca, connectat jo, fent deures elles! A la tarda, si el temps acompanya, platja de nou, on hi berenem i ens hi estem fins que l'ombra dels apartaments més alts, primer, i més baixos, després, ens foragiten de la sorra i desfilem per les dutxes abans de preparar el sopar, sopar i deixar-nos caure pel passeig...

Alteren aquesta rutina visites esporàdiques d'amics o familiars, o persones noves que, per uns dies, també poblen la platja; destacable enguany una dona apersonada de veu rogallosa que no tenia per màxima virtut la discreció... O un pare amb dos fills pre-adolescents que feien bona l'estrofa de la cançó d'en Serrat: "Niño, deja ya de joder con la pelota!"

Fugim d'una rutina per caure'n en una altra, com qui fuig del foc i cau a les brases! Que per molts més anys sigui així, que s'eternitzi tan com sigui possible la rutina de les vacances!

Serà senyal que en tinc (ergo segueixo treballant) i que tinc on passar-les!

La rutina de les vacances... benvinguda sigui!