Deia Paulo Freire:
"la meva visió de l'alfabetització va més enllà del ba, be, bi, bo,  bu. Perquè implica una comprensió crítica de la realitat social,  política i econòmica en la que està el alfabetitzada".
Amb altres paraules també va dir que "alfabetitzar-se no és aprendre a repetir paraules, sinó a dir la pròpia paraula".
Avui, Dia de l'Alfabetització, cal encara fer incidència en la necessitat de fer de l'albabetització, de l'educació, la veritable eina de transfomació i d'integració social.
Com  deia Freire l'alfabetització ha d'anar més enllà del simple  aprenentatge de les paraules buides de contingut, l'alfabetització ha  de ser una eina de coneixement, de presa de consciència d'un mateix i  del nostre món "glocal", complex... per desvetllar en cada individu la  seva pròpia consciència, l'esperit crític i l'actitud de canvi i  transformació per a la millora del nostre entorn social, mediambiental i  econòmic, eradicant les desigualtats.
No saber llegir i escriure,  no tenir la capacitat de comprensió, de descodificar missatges, imatges, conceptes, és encara  avui un element de desigualtat que genera, alhora, relacions de  desigualtat d'inferioritat-superioritat; l'analfabetisme és un factor  d'exclusió social.
I si quan parlem d'analfabetisme parlàvem, anys  enrere, d'analfabetisme funcional referint-nos no només a no saber  llegir ni escriure, sinó també a la incapacitat de desenvolupar-nos  en les tasques quotidianes bàsiques, avui en dia, a punt de cloure la  primera dècada del s. XXI, apareix com a nou factor d'exclusió social  l'analbatetisme funcional lligat a les noves tecnologhies de la  informació i comunicació. 
En un món digital com l'actual, amb nadius i  immigrants digitals (Mark Prensky, pdf en anglès, 6 pàg.), l'albatetització digital esdevé tan o més  necessària que l'alfabetització clàssica, essent necessitat i virtut  alhora la possibilitat de fusionar-les, de complementar-les, fent de l'alfabetització  multimodal l'eina que permeti, a través de l'ús de les TIC, educar  críticament per eradicar les desigualtats, no fomentar-ne de noves!
És encara l'alfabetització una assignatura pendent del nostre món... No en va el segon dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni 2015 per a l'eradicació de la pobresa és l'assoliment de l'educació primària universal.
Educació, educació, educació!
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada