divendres, 20 de juliol de 2012

#Foursquare, o quan l’on és tan important com el què!


Internet és, cada vegada més, SoLoMo, un terme que aquest any 2012 està fent fortuna! SoLoMo és la suma de tres conceptes clau per entendre l’internet d’avui: Social, Local i Mòbil.

Internet és social; una de les característiques de l’internet d’avui és que és social; les xarxes socials han vincut els darrers anys la seva etapa daurada, amb l’explosió primer de Facebook i després amb l’eclosió de Twitter. Ens socialitzem també a través d’internet, establim relacions, compartim opinions, expressem emocions...

Internet és local o, en altres paraules, la geolocalització és, d’un temps ençà, una de les noves realitats d’internet. Ja no es tracta només de compartir continguts, sinó d’informar, si volem, des d’on els compartim, de geolocalitzar la nostra posició, de dir: “sóc aquí!”

Internet és mòbil, ara més que mai, i ja per sempre més, internet és i serà mòbil. Els dispositius mòbils, “tablets” i telèfons -dits- intel·ligents (smartphones) ens permeten portar internet amunt i avall. La dissociació internet-ordinador ha estat només un pas per associar internet a alrtres dispositius: primer el telèfon mòbil, després les “tablets”, ara els televisors... l’internet de les coses truca a la porta.

No entrarem avui en profunditat a descriure el terme SoLoMo però sí que ens serveix, aquest concepte, per descriure una aplicació mòbil que respon i s’hi adapta a la perfecció: el Foursquare.

Foursquare és una xarxa social de geolocalització, és a dir, una xarxa social que no només et permet compartir continguts amb les teves amistats o seguidors, sinó que sobretot permet fer-ho geolocalitzant la teva posició, sempre, naturalment, que la vulguis revelar!

La geolocalització de continguts compartits a les xarxes socials no és una exclusiva de Foursquare, Twitter i Facebook també tenen els seus sistemes de geolocalització, però l’experiència de Foursquare és, sense cap mena de dubte, més divertida; fins i tot, si voleu, més estimulant!

L’ús de Foursquare està lligat als dispoitius mòbils, tot i que també té la versió web. Descarregada l’aplicació al dispositiu mòbil i donant d’alta el nostre perfil el primer que podem fer a Foursquare és vincular el nostre perfil als perfils que tinguem de Facebook i/o Twitter. Vinculant el nostre perfil de Foursquare als altres allò que hi publiquem també es publicarà en aquelles. De la mateixa manera, i aquest és un possible segon pas, el què podem fer és començar a seguir altres perfils de Foursquare, precisament els que ja tenim en les altres dues xarxes socials.

Essencialment el què els usuaris fan a Foursquare són “check-in”. Quan volem fer un “check-in” l’aplicació ens mostra la nostra, sempre que tinguem activada la geolocalització del nostre dispositiu via gps, la nostra localització i un seguit de “llocs” ja donats d’alta al nostre d’entre els quals podrem seleccionar el lloc on siguem, ja sigui una localitat (per exemple Sarrià de Ter), un barri (per exemple el Pla de l’Horta), un equipament (per exemple la Biblioteca Emília Xargay), un parc públic (per exemple el parc de la Cooperativa), una botiga, un hotel, un bar, un restaurant...

Del que es tracta és de compartir un contingut que, d’una manera o altra, està vinculat amb la posició que geolocalitzem. Si estem gaudint d’un partit d’handbol podem compartir un comentari, també afegir-hi una fotografia, geolocalitzant la nostra posició al Pavelló de la UES. D’aquesta manera la gent que ens segueix, a Foursquare i a les altres xarxes socials si les hem vinculat, veuran no només el nostre comentari sinó que també veuran des d’on l’hem fet!

I si el lloc, espai, població, equipament, negoci que volem geolocalitzar no hi és, nosaltres mateixos podem donar-lo d’alta.

Per donar valor a cada “check-in” Foursquare té un sistema de puntuació per cada “check-in” que fem, punts que es van sumant establint un rànking entre la gent que segueixes. I amb la reiteració de “check-in” en un mateix lloc pots acabar-se esdevenint el “Mayor” (l’alcalde del lloc). A mesura que es van fent “check-in” es van desactivant diferents “badges” (insígnies”) que pots anar col·leccionant. Totes aquestes qüestions dels punts, les alcaldies i les insígnies no són més que un estímul competitiu sense cap més valor que el què cada un li vulgui donar.

El que sí té valor de Foursquare són els “tips”, comentaris o recomanacions sobre un lloc en qüestió, que fan els usuaris, de manera que pots veure què han comentat d’altres usuaris, per exemple, en el restaurant en el qual ja has començat a mirar la carta...

Foursquare també funciona com a cercador de llocs (negocis, restaurants, equipaments...) que tinguem al voltant; amb la funció “explorar” podem trobar, fent una tria segmentada per categories, el millor local de copes on acabar la nit!

I és precisament des de la perspectiva dels potencials llocs, empreses, equipaments, administracions, negocis, etc que Foursquare és també una eina més de promoció de llur activitat. Estar registrat a Foursquare els dóna una major visibilitat i hi ha qui fins i tot fa promocions comercials en funció als “check-in” fets o “badges” desbloquejats. A Sarrià de Ter qui fa promocions via Foursquare és, per exemple, el Centre de Visitants.

Foursquare es pot vincular a Twitter i Facebook, però hi ha d’altres eines web que també es poden vincular a Foursquare, com per exemple l’exitosa aplicació de filtres per a fotografies Instagram, permetent d’aquesta manera geolocalitzar la fotografia feta i el comentari que l’acompanya.

Foursquare, creada l’any 2009, ha superat aquest any 2012 els 20 milions d’usuaris.El què deia, SoLoMo!

Article publicat al níumero 80 de la revista Parlem de Sarrià.