dilluns, 24 de maig del 2021

Vacuna sense èpica


No va haver-hi èpica. Dijous a la tarda em vaig vacunar i en el moment de la punxada no va haver-hi èpica, ni una dosis d'èpica!

Ningú em va aplaudir, ningú va immortalitzar el moment, ningú em va prendre declaracions quan vaig sortir, més sorprès que triomfant, del box de vacunació... Res, punxada i a seure i esperar uns minuts en una sala de repòs, que no d'espera, en una estranya solitud col·lectiva, això sí, de ramat vacunat!

De fet tot va ser tan ràpid que ni en vaig ser conscient, de la punxada, i ni tan sols vaig pensar a preguntar quina vacuna m'havien inoculat al cos! Tot va passar molt ràpid, com una exhalació. No vaig tenir temps ni per degustar el moment!

La cua d'espera no era ni cua, ni d'espera, sinó un flux continuu de persones cridades a ser vacunades, i quan vaig entrar al box de vacunació i seure a la cadira ho vaig entendre. Targeta sanitària en mà em van demanar si m'anava bé que em punxessin al braç esquerre i quan vaig seure, la sanitària va dir-me no sé què mentre m'untava el braç d'alcohol i en menys de cinc segons em va dir: ja està! I jo... Ja està?

Vaig quedar descol·locat. Ni tan sols vaig gaudir del moment, ni tan sols vaig patir pel moment! Va ser un pim-pam. El següent!

A la sala de repòs, que no d'espera, el comentari generalitzat era la rapidesa del procés i sobretot, la fugacitat del moment! És evident que posar-se la vacuna no és com degustar un bon vi, per més que a la televisió ens hagin vestit d'èpica el moment de vacunar-nos! És simplement el que és: un tràmit, important, però només un tràmit.

No va haver-hi èpica. El moment de la vacuna no té més èpica de la que hom hi vol posar. Salut ens posa la vacuna, l'èpica és cosa nostra!

dissabte, 22 de maig del 2021

"Prospettiva Nevski". Minuts Musicals amb nom propi


Diu la Viquipèdia que Alexandre Nevski va ser "cabdill rus nascut el 1220 i mort el 1263, fill del Gran Duc Iaroslav, que governava a Nóvgorod. Lluità contra els suecs, teutons i tàrtars que amenaçaven Nóvgorod. És venerat com a sant per l'Església Ortodoxa Russa."

Alexandre Nevski, canonitzat per l'Església Ortodoxa Russa a mitjans del segle XVI, té dedicat el principal carrer de Sant Petersburg, l'avinguda Nevski, i és precisament la perspectiva d'aquesta avinguda la que dóna nom a la cançó de, ara ja etern, Franco Battiato: "Prospettiva Nevski"

Cantava Battiato...
"Con mi generación pasé el invierno,
mujeres encorvadas sobre el telar en la ventana.
Un día en la perspectiva Nevski
me encontré por azar a Igor Stravinski."

L'heroi rus també té una pel·lícula, "Alexandr Nevski" (dirigida l'any 1938 per Serguei Eisenstein, el mateix director que anys abans va fer "El cuirassat Potemkin"), la banda sonora de la qual la va compondre Serguei Prokófiev, que posteriorment va convertir en cantata

Aquesta no és l'única cançó de Franco Battiato dedicada a un carrer; podem recordar la cançó "Alexanderplatz", que ens transporta a la mítica plaça berlinesa dedicada al tsar Alexandre I de Rússia...

Cada cançó té la seva història, i en les de Franco Battiato hi ha tot un món!




divendres, 21 de maig del 2021

Les cites dels llibres. "Condició de pare", de Joan Barril


La paternitat no sempre ha tingut prou literatura, al contrari de la maternitat, que a vegades n'ha tingut massa! 

Per massa em refereixo sobretot a la literatura tronada sobre la maternitat que va proliferar durant el franquisme... 

Però centrem-nos en la paternitat. Aquest llibre va arribar a les meves mans a mitjans de febrer de 1999, aproximadament set mesos abans d'estrenar la meva condició de pare, i sens dubte va ser una bona immersió prèvia a la meva paternitat. Mentre la Sira llegia i consultava (també jo) "Què es pot esperar quan s'està esperant", jo llegia "Condició de pare" (Edicions La Campana, 1998)... 

El llibre es va publicar l'abril de 1997 i el llibre de casa ja era de la 5a edició, publicada tot just un any després. És evident que va ser un llibre que va generar un gran interès i que responia a la necessitat que els pares també ens sentíssim part activa i implicada, que assumíssim la nostra condició de pare, "un tema apassionant i, fins ara inexplorat", sentenciava la contraportada del llibre. 

El llibre, després de les dedicatòries de l'autor, té aquesta cita:

"Saps que has tingut un pare: que el teu fill ho pugui dir també de tu." William Shakespeare. 

Tal i com s'interpreta de la cita, és evident que la condició de pare, la paternitat, és una responsabilitat, ara ja és evident, ineludible! 


dijous, 20 de maig del 2021

Avui em vacuno!


Hola món, avui em vacuno!

Si cap contra temps no ho impedeix, avui a la tarda ja estaré vacunat de la Covid-19. No sé quina vacuna em punxaran, i de fet m'és igual, que em posin la que toqui!

Si la vacuna contribueix (més aviat que tard) a generar una major immunitat, a deixar enrere la mascareta i a anar recuperant una certa normalitat, benvinguda sigui!

Vacunar-se és quelcom més que un gest purament individual, també és un gest col·lectiu que contribueix al combat contra aquest virus; vacunar-se, doncs, també és un gest solidari! 

A casa la notícia de la meva vacunació va ser rebuda amb entusiasme, molt més entusiasme del que, d'entrada, em va despertar a mi, més preocupat per si Salut (també) em feia més gran del que sóc. Resulta que em vacunen, em van dir, per pertànyer a una entitat del tercer sector... em vaig quedar més tranquil!

En fi, el que us deia, a casa la meva l'anunci de la meva vacunació va ser motiu d'alegria, i fins i tot entre alguns amics (coetanis) ha estat motiu d'enveja, naturalment sana!

Avui em vacuno i confio que tot anirà bé. I si la vacuna em causa alguna molèstia, segur que el mal serà molt menor del que em podria causar el virus.

Avui em vacuno i, vés per on, de totes les que m'han posat al llarg de la meva vida, aquesta és sens dubte la més celebrada! Perquè aquesta vacuna, no en dubteu, d'una o altra manera la celebrarem! 

dimecres, 19 de maig del 2021

Visca el nou govern, a pesar del nou govern!


Tinc un bona notícia, i una de dolenta; quina voleu primer? De fet tan és, la notícia és la mateixa: tindrem govern!

El simple fet d'albirar una investidura, sigui qui sigui el president, sigui quin sigui el govern que basteixi, ja és una molt bona notícia, sobretot si evitem una nova convocatòria electoral. Unes noves eleccions feien molta mandra, i no només per la murga que suposen, i la despesa econòmica i d'energies, i d'espais als mitjans de comunicació, també perquè tampoc està clar que poguessin dibuixar un escenari diferent...

És per això, per tot el que ens estalviem, que la perspectiva d'un nou govern és una notícia positiva.

Seria desitjable que aquest nou govern pogués aportar el que, per motius sobradament coneguts, propis i aliens, els darrers governs no han tingut: estabilitat. Seria molt demanar un govern que esgotés la legislatura?

Per aquí es gesta el temor de la part dolenta de la notícia: el risc, la temença que aquest govern reprodueixi alguns dels errors del darrer, que destini més energies a desgastar políticament el soci, que es vagin fent la traveta a cop de compareixença.

La negociació d'aquests mesos ha estat lamentable, i hauria de servir per a marcar clarament el que no caldria tornar a repetir; l'acord s'ha pres més per resignació que per convicció, cap problema, ho sabem i assumim, ja que l'alternativa (eleccions) era pitjor, per ambdós partits, que tots els mals d'un mal acord, i només els propers mesos veurem si aquest haurà resultat, o no, un bon acord.

De moment, i a l'espera que tot plegat es confirmi, que s'albiri un nou govern és una notícia positiva, a pesar del nou govern...

dimarts, 18 de maig del 2021

Ni Barça, ni futbol, ni femení...


Suposo que a aquestes alçades el president del Barça, Joan Laporta, ja coneix el nom de les jugadores del primer equip de futbol femení, i les reconeix una per una!

Farà bé el club d'immortalitzar la imatge de les flamants noves campiones d'Europa, convertint alguna destacada paret del Camp Nou en un majestuós mural commemoratiu de la gesta!

La final de la Champions League femenina de diumenge al vespre va ser històrica, va ser un partit dels que creen afició, dels que engreixen els annals de la història, dels que no es perd ningú, o quasi ningú!

A casa meva, davant la tele xalant amb el partit, la golejada i la celebració, només hi vaig ser jo, l'únic home de la família, i sobretot l'únic a qui li interessa el Barça i el futbol, també el femení! A la meva dona i a les meves filles no els interessa el Barça ni el futbol, tampoc el femení, i potser aquesta és la clau: tan li fa el gènere!

I això no ho dic pensant en les dones de casa, sinó en els homes que menystenen l'esport femení precisament pel fet de ser femení, quan aquesta qüestió hauria de ser la menys important!

Haver guanyat la lliga de campions d'Europa ajudarà, sens dubte, a donar més visibilitat a l'esport femení, com des de fa anys hi contribueix, també, l'Uni Girona de bàsquet, i aquesta visibilitat hauria de permetre equilibrar més la balança a nivell de gènere facilitant que les esportistes d'elit puguin ser-ho en les mateixes condicions que ho són els esportistes d'elit.

La millor temporada del primer equip femení de futbol del Barça ha coincidit amb una de les pitjors del primer equip masculí, i aquest contrast també serveix per mostrar que les penúries econòmiques de l'esport femení a vegades són inversament proporcionals als excessos econòmics (fins a extrems insultants) de l'esport masculí.

Avui, com Joan Laporta, són moltes més les persones que coneixen i reconeixen els noms de les jugadores del Barça femení; ja és un pas, tot i que encara insuficient.

dilluns, 17 de maig del 2021

Però... quina edat es pensen que tinc?!


La setmana passada llegia al diari que a les persones entre 40 i 50 anys ens vacunarien a partir del mes de juny, ara que ja havien començat amb les de cinquanta en amunt...

El dimecres de la setmana passada vaig rebre un missatge de text de Salut que em deia: "Hola Roger. Formes part d'un dels col·lectius convocats a vacunar-se contra la COVID-19. Demana la teva cita per vacunar-te a https://vacunacovid.catsalut.gencat.cat/".

El missatge, d'entrada, em va estranyar i fins i tot inquietar. Com és que rebia el missatge? A quin col·lectiu convocat a vacunar-se se suposa que pertanyo? Vaig clicar l'enllaç i vaig consultar els col·lectius convocats i no hi encaixo en cap, ni per essencial, ni per data de naixement, ni per res de res! No serà que Salut (també) es pensa que tinc més anys dels que realment tinc? Quants anys es pensa que tinc, Salut?

Reconec que en un primer moment el missatge em va pujar la mosca al nas; fins i tot Salut em fa més gran... Tan malament em veuen? Després hi vaig veure, en aquest cas i per una vegada, la part positiva: em vacunaré més aviat! De fet abans no s'acabi aquesta setmana, ja estaré vacunat, si més no de la primera dosi!

En fi, ho sé, possiblement tot plegat m'ho hauria de prendre menys a la valenta, que no és que no accepti la meva edat, ans el contrari; com que accepto els anys que tinc, ni me'n vull posar menys, ni vull que me'n posin de més, tot i l'alopècia, les canes i ara la vacuna insisteixin en desmentir-me!

dissabte, 15 de maig del 2021

"Roberta". Minuts Musicals amb nom propi


La història d'aquesta cançó no és nova: un home s'enamora d'una prostituta, i somia apartar-la d'aquesta vida...

Sí, és possible que de seguida ens vingui al cap la pel·lícula Pretty Woman, però l'home de la cançó  "Roberta" s'apropa més al fracassat artista de "Piano Man" del propi Billy Joel que a l'adinerat personatge interpretat per Richard Gere! No, ell no té diners, ja no per salvar-la del seu destí (en cas que vulgui ser salvada, naturalment!), ni tan sols per pagar-li un servei...

La "Roberta" de Billy Joel possiblement s'assembla força a la de "Roxanne" de The Police, cançó que també podria formar part d'aquesta llista!

Ara potser diré una bajanada, i ja em perdonareu, però aquesta història d'homes volent salvar dones, en aquest cas prostitutes, del seu terrible destí no deixa de ser una versió actualitzada de la llegenda de Sant Jordi!

Billy Joel va explicar que es va enamorar d'una prostituta, i que davant l'intent de "salvar-la" ella li va venir a dir, "no gràcies, sóc independent, em guanyo els meus propis diners...".


Afegim-hi, pel mateix preu, "Piano Man"...

divendres, 14 de maig del 2021

Les cites dels llibres. "Autobiografia de Girona", de Joan Boadas i Raset i Anna Gironella i Delgà


Hi ha dos moments, cada any, en els que Girona llueix de forma especial: les Fires de Sant Narcís i el Temps de Flors. La tardor i la primavera li escauen especialment bé, i en aquests esdeveniments estacionals Girona llueix les seves millors gales.

Aquest any de moment hem recuperat el Temps de Flors, veurem si també recuperarem les Fires... És clar que Girona és molt més, i l'hivern i l'estiu tampoc la desmereixen!

Són molts els llibres que s'han publicat sobre Girona, de tota mena i estil, i alguns els tinc a casa... Fullejar i llegir un llibre sobre Girona és una manera de passejar-s'hi, i sobretot de descobrir-la, i no només la desapareguda!

Es darrer llibre de Girona que va arribar a casa és la seva autobiografia, un extraordinari llibre que en repassa el seu passat a través dels documents de l'Arxiu Municipal de Girona, un relat històric de la ciutat a càrrec dels arxivers Joan Boadas i Raset i Anna Gironella i Delgà.

El llibre s'obre amb aquesta cita del poeta gironí Narcís Comadira:

"La tardor és el temps de la memòria. Hi recordem els que ens han deixat i els que ens van deixant i accentuant la nostra solitud". Narcís Comadira.

Els llibres també són memòria, i els del futur potser també recolliran i recordaran tot el que aquesta primavera, en aquest temps de flors, estem vivint...

dijous, 13 de maig del 2021

Esgotament...


El Barça de futbol (el masculí, eh!) no dóna més de si; el govern de la Generalitat tampoc! Ambdós són projectes esgotats que acaben de mala manera, si és que hi ha una bona manera d'acabar, en aquests casos.

El Barça va llanguir al final de la temporada passada i la dolorosa eliminació europea va obrir una ferida tan profunda que possiblement encara, noi tan sols, ha cicatritzat. Després d'un tortuós inici de temporada, va semblar que es refeia i renaixia de les cendres a principis d'any, arribant a guanyar la Copa del Rei, però només va ser un pedaç, i aquest tram final de temporada el Barça ha mostrat altra vegada les costures, i els descosits...

Fa més d'un any el president Torra va donar per esgotat el govern que presidia i el va sentenciar fins després de l'aprovació dels pressupostos; llavors va venir la pandèmia i la va afrontar, tot i que des d'un primer moment amb un evident enfrontament entre els socis de govern. La inhabilitació al president per la pancarta va caure com fruita madura, i el govern en funcions ha acabat de podrir les relacions tenses entre Junts i Esquerra. Les eleccions, i sobretot el seu resultat, semblava que representarien una empenta per als partits de govern, però sembla que tota l'energia l'han dedicat, durant la negociació d'aquestes darreres setmanes i mesos, a focalitzar-se més en el que els separa que en el que els uneix.

El Barça de futbol i el govern cansen i desesperen, i el seu esgotament es contagia entre culers i independentistes...

El Barça de futbol no dóna més de si; el govern de la Generalitat tampoc! Ambdós són projectes esgotats i, malgrat tot i per rocambolesc que pugui semblar, el Barça encara podria guanyar la Lliga, i l'actual govern de la Generalitat reeditar-se!