dilluns, 14 d’abril de 2014

Microconsulta?... Cal ampliar el zoom per millorar la mobilitat de Sarrià de Ter.

Porció del barri de Sarrià de Baix amb alguns dels carrers afectats per la "microconsulta" del c/ Firal.
Fins el 15 d'abril d'enguany prop d'un centenar de veïns i veïnes de Sarrià de Ter tenim l'oportunitat de participar en un procés participatiu per escollir la mobilitat i l'aparcament del nostre tram de carrer, el c/ Firal entre el c/ Lloses i l'Av. de França, entre les tres opcions proposades pel govern municipal.

Dues de les tres opcions plantejades pel govern municipal inclouen el sentit únic, en direcció a l'Av. de França, d'aquest tram de carrer, de sempre de dos sentits. L'opció que contempla el doble sentit és la de mantenir la situació actual: doble sentit i aparcament només a un costat del carrer.

Les altres dues opcions, ambdues amb sentit únic de circulació, contemplen l'aparcament el línia a ambdós costats del carrer i, l'altra, l'aparcament en "espiga" a un costat de carrer.

Aquesta darrera és la que permet un major nombre de places d'aparcament i em sembla que serà aquesta la que finalment s'escollirà, doncs és la manca d'aparcament la principal demanda dels veïns i veïnes.

Per participar en aquesta procés participatiu els veïns disposem d'una "butlleta" (un full) amb les tres opcions i n'hem de marcar una tot dipositant la "butlleta" en unes urnes ubicades a l'Ajuntament i a la Biblioteca de Sarrià de Ter.

Per la focalització del tram afectat, el petit nombre de veïns i veïnes que hi participem i el sistema de votació aquest procés participatiu bé pot ser titllat de "microconsulta".

Aplaudeixo que el govern municipal ens consulti, però trobo a faltar en aquesta iniciativa una visió més àmplia, més global, doncs del que parlem és de mobilitat i el que es faci, o deixi de fer en un carrer, fins i tot en un tram de carrer, afecta directament o indirectament a d'altres.

Si aquest petit tram del carrer Firal acaba essent d'un únic sentit vers l'Av. de França hi ha dos carrers que, previsiblement, veuran incrementat notablement el seu trànsit, el carrer Ripollet i, sobretot, el carrer Lloses. Anem a pams:

Carrer Ripollet: aquest és un carrer que va de la calçada lateral de l'Av. de França fins al carrer Firal; és un carrer més aviat estret de sentit únic i aparcament a els dos costats i esdevindrà una de les vies d'entrada d'accés al tram del carrer afectat. La cruïlla que forma amb el carrer Firal té, degut a la morfologia del carrer Firal en aquest punt, molt mala visibilitat... No sembla que s'hagi tingut massa present aquesta circumstància...

Carrer Carrilet: aquest és un carrer quasi paral·lel al tram del carrer Firal afectat i, com el Ripollet, esdevindrà també una via d'accés al sector del carrer Firal que tindrà sentit únic. El carrer Carrilet té dos sentits i aparcament als dos costats i és, avui per avui i a criteri meu, un dels carrers que més urgeix algun tipus d'actuació, doncs en els trams amb vehicles aparcats a banda i banda dos cotxes en sentit invers no passen, i molt menys quan qui ha de passar és l'autobús interurbà! Una complexitat afegida d'aquest carrer és que una part pertany al terme de Sarrià de Ter i, amb continu urbà, l'altra a Sant Julià de Ramis.

El tram sobre el que ara es decideix del carrer Firal està molt més pacificat, pel que fa al trànsit, que no pas el carrer Carrilet, carrer aquest, sí, que hauria de ser objecte de debat, procés participatiu i decisió!

Aquests dies prop d'un centenar de veïns decidim sobre molt més que només el nostre tram de carrer; amb la nostra decisió intervenim també sobre la mobilitat d'altres punts del sector. I aquí és on em sembla que hi ha l'error del govern municipal: la manca d'una visió, i plantejament, més global, més de sector.

Les decisions sobre mobilitat d'un carrer, fins i tot, com és el cas, d'un petit tram de carrer, no es poden prendre només tenint present el carrer afectat, sinó que cal tenir present i valorar tot el seu entorn més immediat, valorar com afectaran els canvis plantejats a la resta. La mobilitat d'un carrer, d'un tram de carrer, no es pot decidir sense tenir present la resta de carrers... i per tant, penso jo, la resta de veïns i veïnes afectats per aquests carrers.

Amb aquesta "microconsulta" se suposa que resoldrem una necessitat, una demanda real que comparteixo, però el risc és que a més, de premi, creem més problemes dels que hi ha ara, que no són pocs, en d'altres carrers! Quelcom semblant a l'"efecte papallona"!

Qüestió de zoom!