dilluns, 14 d’octubre de 2013

El periodisme té més futur que els mitjans de comunicació!

Alfons Petit, Carme Martínez, Martí Gironell, Vicent Partal i Carles Ribera van debatre sobre els mitjans de comunicació a la Biblioteca Jus M. Casero de Girona. Foto: Roger Casero
El periodisme té més futur que els mitjans de comunicació!

Aquest és el meu titular la taula rodona que, sota el títol "El paper dels mitjans de comunicació avui", van fer Carme Martínez (Ràdio Girona/Cadena Ser), Vicent Partal (Vilaweb), Carles Ribera (El Punt/Avui) i Alfons Petit (Diari de Girona), amb la moderació del periodista i escriptor Martí Gironell. va servir aquesta taula rodona pera celebrar els 10 anys de la Biblioteca Just M. Casero de Girona.

Un titular que, de fet, me'l va donar el periodista Alfons Petit.

Al debat va quedar palès que els mitjans de comunicació estan en crisi, però lluny del que esperava, no es culpar directament a les xarxes socials com a factor clau de la crisi dels mitjans. Carles Ribera ho va sentenciar d'una manera molt clara quan va atribuir a l'economia (a la crisis econòmica), i no a les xarxes socials, la crisi dels mitjans de comunicació. Ribera, amb encert, fins i tot va situar la crisi dels mitjans de comunicació abans de l'actual crisis econòmica; la crisi dels mitjans, sobretot de la premsa escrita que ell tan bé coneix, ve de lluny!

I anant més enllà Vicent Partal va fins i tot agrair a les xarxes socials, que no a internet, el retorn al passat, en sentit positiu, del periodisme; amb l'eclosió de les xarxes socials les redaccions s'han tornat a obrir, insistia Alfons Petit, després de restar closes, massa aïllades de la gent.

Carme Martínez va reblar el clau quan va afirmar el doble efecte de les xarxes socials, fent més desperts els periodistes i més crítics els lectors. I la pròpia Carme Martínez va donar-nos alguna pista que ens pot ajudar a entendre el titular d'aquest apunt i la crisi dels mitjans, afirmant la dificultat, en algunes ocasions, de casar la lògica del gerent amb la lògica del periodista, els interessos del mitjà amb els del periodista.

Com a consumidors d'informació és ben cert, tal i com va remarcar Carles Ribera, que cerquem el màxim benefici (l'accés a la major informació) amb el mínim d'esforç (també econòmic, és a dir, millor si és gratis); el preu aquí pot ser obviar quelcom que, de tan simple i senzill, massa vegades passem per alt: com va dir Carme Martínez opinar és barat (quan no gratis), informar és molt car!

Necessitem informar-nos, necessitem qui sàpiga treballar amb la informació, treballar-la, contrastar-la i oferir-nos-la amb rigor i qualitat. I potser sí que el menys important és el mitjà; de fet de mitjans n'hi ha que tanquen, n'hi ha que evolucionen, es re-inventen i fins i tot n'apareixen de nous... Amb independència dels mitjans, dels formats, necessitem periodistes!

Necessitem periodistes, periodistes honrats i que es mullin, com va dir Vicent Partal; de fet Partal va situar la informació com un element més de l'estat del benestar. Bons periodistes que puguin fer, com va dir Martí Gironell citant Lluís Foix, el primer esborrany de la història.

I els mitjans de comunicació, més enllà de necessitar periodistes, també necessiten, com va dir Vicent Partal, bons lectors: sense bons lectors no hi ha bons mitjans.

La clau per a tenir bons mitjans, doncs, la tenim nosaltres! Som nosaltres, al capdavall, amb els índexs d'audiència, de subscripcions, qui marquem el futur dels mitjans.

L'alcalde de Girona Carles Puigdemont, també periodista, va afirmar a l'obertura de l'acte que parlar dels mitjans de comunicació avui és tan com parlar del país de demà... veurem quants esborranys d'avui acaben fent, essent història!

---------------------------

pd. recull de les meves piulades sobre el debat: