divendres, 27 de gener de 2012

Codis QR. Què són i quines utilitats tenen?


Potser no heu sentit a parlar dels codis QR, però segurament els heu vist i us heu preguntat: què hi ha en aquest requadre? Què és i quina utilitat té?

Els codis QR sovintegen darrerament com a suport publicitari, per exemple, en una tanca al carrer; també n’hi ha als cartells d’algunes pel·lícules o bé en algun altre producte de màrqueting, en un aparador d’una botiga, en un prestatge d’un supermercat o fins i tot com a cupons promocionals...

O pot ser que n’hagis vist en itineraris turístics, al carrer, o bé al costat de les llegendes d’una obra d’art en un museu. Potser al dentista, no a la consulta, però sí en una revista. De fet al darrer número d’aquesta revista, del Parlem de Sarrià de Ter, en vam incloure un per a despertar-vos la curiositat...

Fins i tot els codis QR apareixen en programes de televisió, amb informació addicional o enllaços a la pàgina web del programa, als perfils a les xarxes socials, etc.

Què són els codis QR?

Fugint d’una definició tècnica, es podrien definir, avui i per fer-ho senzill, com els codis de barres per als dispositius mòbils. I és que és gràcies a la tecnologia dels dispositius mòbils (telefonia i tablets) amb càmera que s’ha popularitzat l’ús dels codis QR.

Un codi QR (Quick Response Barecode) és un codi de barres bidimensional que, a diferència dels codi de barres tradicional que coneixem, permet un major emmagatzematge de dades, potenciant i ampliant així la seva utilitat.

Orígens dels codis QR

Els codis QR no són cap novetat, no és un “producte” nou acabat d’arribar. De fet els codis QR tenen molts més anys d’existència que els telèfons i dispositius mòbils que n’han popularitzat, avui, el seu ús.

El codis QR els va crear l’any 1994 l’empresa japonesa Denso Wave per una marca d’automòbils per a identificar recanvis, en substitució dels codis de barres tradicionals, millorant així la seva lectura (Quick Response: resposta ràpida) i minimitzant els errors.

l llarg d’aquesta anys el seu úss ha estat molt vinculat a la identificació de elements i productes i a la seva traçabilitat, però no ha estat fins a la irrupció dels dispositius mòbils intel·ligents (smartphones i tablets) que el seu ús no s’ha popularitzat. I perquè?

Igual que el codi de barres tradicional, el codi QR necessita un lector de codi per a la seva lectura, per a descodificar la informació que conté. Quants de vosaltres teniu un lector de codi de barres a casa? Un lector de codi de barres no és un producte domèstic, tampoc ho era, fins fa poc, un lector de codis QR.

Però l’avenç de la tecnologia mòbil, amb la possibilitat que els dispositius mòbils disposin no només de càmeres, sinó també de programes i aplicacions, els ha convertit en lectors de codis QR. I aquesta darrers anys, amb la multiplicació de les aplicacions per als dispositius mòbils, també s’han multiplicat les aplicacions mòbils de lectura i creació de codis QR, fet que ha permès la seva popularitat. Amb els dispositius mòbils els codis QR estan tenint una segona joventut.

Com descodifiquem un codi QR?

Per llegir un codi QR hem de tenir un dispositiu mòbil amb càmera de fotos. Però amb la captura fotogràfica del codi QR no en fem prou; necessitem un programa, una aplicació, que ens permeti llegir i descodificar el codi. És imprescindible, doncs, descarregar-nos al nostre dispositiu mòbil (smartphones i tablets) una aplicació que llegeixi codis QR. Aplicacions de lectors de codis QR n’hi ha moltes i la majoria no permeten només la lectura dels codis, sinó que també ens permeten crear-los.

Així doncs, si tenim un dispositiu mòbil amb càmera de fotos i una aplicació de lector de codis QR l’únic que hem de fer és obrir l’aplicació i , seguint les instruccions de l’aplicació, escanejar el codi enfocant-lo amb la càmera. Quan el lector detecti el codi l’aplicació et mostrarà el seu contingut. En aquest cas no cal fer cap foto, no necessites capturar el codi QR fent una foto, sinó que l’aplicació l’escaneja des de la càmera del dispositiu mòbil.

Les aplicacions també permeten escanejar un codi QR d’una imatge desada, és a dir, d’una captura d’un codi QR que hàgim fet sense obrir l’aplicació del lector.

També existeixen aplicacions per a navegadors d'Internet per a ordinadors de taula o portàtils que permeten llegir i, per tant, descodificar, codis QR. Fent una simple cerca a la pàgina d’aplicacions del vostre navegador en trobareu.

Què contenen els codi QR?

Al principi de l’article comentàvem que els codis QR, a diferència dels codis de barra, permeten un major emmagatzematge de dades; aquesta major capacitat els permet codificar no només més informació, sinó també informació més complexa.

Un codi QR pot contenir diferents tipus de continguts:

  • Text
  • Enllaços
  • Missatges de mòbil (sms)
  • Correu electrònic
  • Números de telèfon
  • Targetes de visita (dades de contacte)

Quines utilitats tenen els codis QR?

Les utilitats que poden tenir els codis QR són quasi tantes com ens imaginem!

Amb aquest tipus de continguts les possibilitats són múltiples! Us en poso uns exemples. Imaginem que a la placa informativa que hi ha al costat de l’escultura “El Toro” d’Emília Xargay, a la plaça que ddu el seu nom, hi ha un codi QR. Imaginem ara qè podria amagar el codi per als diferents continguts:

  • Text: una versió abreujada de la biografia de l’Emília Xargay; o la fitxa tècnica de l’escultura.
  • Enllaç: l’enllaç a l’entrada a la Wikipèdia d’Emília Xargay; o l’enllaç a la pàgina web de l’exposició d’Emília Xargay del Centre de Visitants del Gironès.
  • Missatges de mòbil (sms): un missatge de mòbil i el telèfon on s’ha d’enviar, per participar en una promoció - sorteig del Consell Comarcal del Gironès d’un dinar al Centre de Visitants i visita gratuïta al Centre de Visitants, on es pot visitar part de l’obra d’Emília Xargay.
  • Correu electrònic: un missatge de correu electrònic dirigit al Centre de Visitants sol·licitant més informació sobre l’obra d’Emília Xargay a les comarques Gironines
  • Número de telèfon: el número de telèfon de l’Ajuntament de Sarrià de Ter
  • Targetes de visita: les dades de contacte del Centre de Visitants del Gironès (adreça, telèfon, correu electrònic...)

Bé, són només uns exemples, però en podria haver molts, moltíssims més. El sector del turisme, el de la restauració, l’àmbit educatiu, el cultural, el màrqueting... i fins i tot el de la moda: eperquè no estampar un codi QR a una samarreta?

Com podem crear codis QR?

Abans hem comentat que les aplicacions mòbils de lectura de codis QR també permetien la creació de codir QR. Els codis QR tan els podem crear des del dispositiu mòbil com des de l’ordinador. En ambdós casos necessitarem descarregar-nos un programa o aplicació de generació de codis QR. També hi ha pàgines web que permeten generar codis sense necessitat de descarregar-se o instal·lar cap programa.

Fent una simple cerca en tindrem un munt a la nostra disposició. No tots els programes i serveis de generació de codis ofereixen el mateix; n’hi ha que no permeten generar targetes de visita, i n’hi ha que fins i tot permeten personalitzar el codi, canviant el color (normalment són en blanc i negre) i fins algunes aplicacions permeten afegir-hi una imatge.

Per crear el codi QR primer cal triar el tipus de contingut que es vol codificar: text, número de telèfon, enllaç, sms, correu electrònic Després cal afegir-hi el contingut: l’enllaç, el text, el número de telèfon, el missatge sms o el telèfon on cal dirigir-lo...

Si l’aplicació ho permet, cal personalitzar el codi: mida, color, imatges a incrustar... I amb un clic es genera el codi, que podem descarregar en format imatge i fer-ne l’ús que n’hem previst.

Els codis QR són de gran utilitat; en format enllaç, per exemple, et dirigeixen directament a la pàgina web sense necessitat de teclejar, des del dispositiu mòbil, l’adreça web, o en format correu electrònic t’estalvia escriure el correu... Però el seu potencial és la quantitat, quasi il·limitades, que poden tenir.

La seva proliferació ha anat d ela mà del desenvolupament i popularització de dispositius mòbils amb connexió a Internet; aquesta és realment, la seva barrera d’entrada. És cert, però, que cada vegada aquests dispositius són més econòmics, així com les tarifes de connexió, pel què el seu ús, així com el coneixement i l’ús dels codis QR, no pararà de créixer.

De moment, i tal i com vaig fer en l’anterior article sobre “trols informàtics”, en aquest espai 2.0 n’anirem publicant oferint més informació sobre els temes que tractem.

Article publicat al número 78 de la revista Parlem de Sarrià.