Diuen els que viatgen que els centres comercials de les grans ciutats cada vegada s'assemblen més; al capdavall s'hi instal·len les mateixes marques i franquícies i acaben configurant una aparença semblant desmentida pels seus centres històrics i monuments singulars. Coses de la globalització.
Quelcom semblant passa amb les xarxes socials, que aparentment són diferents i s'hi poden fer coses diferents, tot i que acaben convergint en funcionalitats i compartint quasi els mateixos continguts. És clar que algunes xarxes socials comparteixen propietari. Com Instagram i Facebook, que són de Meta; però d'altres són directament competència i se la fan, la competència, mirant-se de reüll i fins i tot, vilment, copiant-se.
En la meva modesta experiència d'usuari de Instagram he vist com darrerament prioritza la visualització de contingut audiovisual (els “Reels”, petites peces de vídeo) per davant del contingut pel que Instagram va ser creat, les imatges, les fotografies. A què respon aquest canvi? Entre d'altres factors al creixement i consolidació de la plataforma TikTok entre els i les joves.
Fusionada l'any 2018 amb Musical.ly TikTok és una de les responsables, per exemple, de la proliferació de vídeos en format vertical, ja que és una eina que neix, creix i es reprodueix en els telèfons mòbils.
TikTok és la versió internacional de la xarxa social xinesa Douyin, llançada l'any 2016, i que serveix bàsicament per a crear i compartir vídeos d'entre 1 segon i 10 minuts. TikTok és vídeo; no hi busqueu fotos, que les fotos deuen ser, ja, coses de “boomers”! A TikTok hi ha vídeos i, sobretot, hi ha joves, molts joves.
I si amb la compra de Instagram al seu dia va permetre a Facebook (ara Meta) recuperar públic jove, amb l'eclosió de TikTok Instagram torna a fer-se gran; d'aquí que reaccionés amb els “Reels”, vídeos curts amb els que competir amb TikTok.
La realitat, i el drama per Instagram, és que precisament molts dels vídeos que es veuen a través de la seva xarxa són precisament de TikTok; és a dir, la marca TikTok penetra a Instagram. És com si mirant una sèrie produïda per TV3 es veiés a la televisió un programa, per exemple, d'Antena 3... Instagram procurarà corregir aquesta qüestió, que tampoc es tracta de donar ales a la competència fent-la créixer a casa teva.
Instagram està pilotant alguns canvis de la seva interfície (la forma com presenta els continguts a l'aplicació mòbil), donant més espai a les imatges, preferentment al contingut audiovisual, en una aparença més immersiva, diuen, que fa que l'espai per al contingut ocupi quasi tota la pantalla, i amb una línia de temps (el “timeline”) que, oh sorpresa, s'assembla al de TikTok...
Segons l'informe Digital 2022 elaborat per l'agència "We Are Social" i la plataforma de gestió de xarxes socials "Hootsuite", TikTok va créixer un 7,3% el 2021, sumant uns 60 milions d'usuaris; tot i que globalment Instagram té més usuaris que TikTok, només cal que feu un petit estudi casolà entre la canalla del vostre voltant menor de 16 anys per adonar-vos ràpidament quina és la xarxa preferida entre els més joves.
Instagram "TikTokeja"? Renovar-se o morir; adaptar-se o morir; copiar o morir, podeu dir-ho com vulgueu, però com en l'evolució de les espècies, sobreviu la que sap adaptar-se millor.
Article publicat al número 112 de la revista Parlem de Sarrià.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada