dilluns, 10 de desembre de 2012

I definitivament Instagram es popularitza!



 Diuen que la gràcia, i fortuna, de molts invents innovadors és unir dos elements per crear-ne un tercer, un de nou: un caramel i un pal per a crear un “chupa-chup”! En tan que innovadors, els nous productes han de resultar útils, bé donant cobertura a una necessitat, bé creant noves necessitats.

No totes les unions, però, fan fortuna: la televisió amb el vídeo VHS incorporat no van revolucionar precisament el mercat tecnològic i audiovisual!

Qui sí van revolucionar al seu dia, i encara ara, el sector tecnològic i audiovisual va ser la unió, als anys '90 del segle passat, del telèfon mòbil i la càmera fotos!Una càmera al telèfon?” ens preguntàvem al principi, i sobretot quan vèiem la resolució d'aquelles imatges, que res tenien a veure amb la que tenien les càmeres digitals que ràpidament s'imposaven i transformaven el sector i mercat de la fotografia.

A dia d'avui no hi ha telèfon mòbil que, per senzill i bàsic que sigui, no tingui càmera de fotos. Les prestacions de la càmera de fotos, també de vídeo, dels dispositius mòbils han anat millorant molt amb resolucions més que notables que res tenen a envejar a moltes càmeres digitals.

Però el veritable salt qualitatiu de l´ús de la càmera de fotos del telèfon mòbil s'ha produït quan els telèfons mòbils s'han connectat a internet. Ara el principal avantatge competitiu de la càmera dels mòbils vers la càmera digital “tradicional” és que la primera està connectada a internet, pel què compartir imatges, també vídeos, a les xarxes socials mai havia estat tan accessible i immediat!

En anteriors articles hem vist que cada vegada més ens connectem a internet a través dels dispositius mòbils (smartphones i tablets) i que sobretot el què fem quan ens connectem a internet a través dels dispositius mòbils és interactuar amb els altres a través de les xarxes socials. Recordem que  internet avui i cada dia més és sobretot SoLoMo (Social, Local i Mòbil).

La suma càmera de fotos, mòbil i internet té com a resultat un fet del tot imprevisible dècades enrere: fer i compartir fotos pràcticament al mateix instant, en temps real! Amb tota aquesta tecnologia a l'abast fem bona l'expressió “una imatge val més que mil paraules”.

L'internet d'avui és molt visual, el poder i impacte de la imatge és molt potent, tal i com ho demostra el recent creixement de xarxes socials com Pinterest. I en aquest “mercat” les aplicacions mòbils sobre fotografia han trobat un gran nínxol de mercat, destacant entre totes elles Instagram.

Creada a finals de 2010 només per a dispositius iPhone Instagram és una aplicació que permet aplicar una sèrie de filtres predefinits i marcs en una fotografia feta amb el mòbil, donant-li un aire més “retro”, més “vintage”. La comunitat d'”igers” (usuaris d'Instagram) ha anat creixent i consolidant-se els darrers anys, situant-la com l'aplicació mòbil de filtres fotogràfics de referència.

L'aplicació d'Instagram també funciona com a xarxa social, això sí, només des de l'aplicació mòbil: pots seguir altres “igers”, que també poden seguir-te, i pots comentar les seves imatges i marcar amb un cor les que t'agraden. I naturalment pots compartir les imatges publicades a Instagram amb altres xarxes socials com Facebook, Twitter, Foursquare, Tumblr o Flickr.

Instagram, però, no és l'única aplicació de filtres fotogràfics; el fet que aquesta aplicació no estigués disponible per als dispositius “Android” va fer que en aquest sistema operatiu apareguessin aplicacions semblants; entre elles va aparèixer PicPlz, oferint unes prestacions semblants a Instagram per als usuaris de dispositius “Android”.

Però a principis del mes d'abril d'enguany Instagram va confirmar els rumors que feia mesos corrien per la xarxa i va fer el salt a “Android”. L'impacte d'aquest fet va ser immediat: en poques setmanes Instagram va guanyar més de 6 milions d'usuaris. Setmanes més tard PicPlz va anunciar que a principis de juliol plegaven: la seva quota de mercat d'usuaris van anar en massa a Instagram i sense usuaris no hi ha ingressos per publicitat, ni inversors...

Avui per avui Instagram és l'aplicació de filtres de fotografia de referència; bona prova d'això és la campanya de promoció turística de Catalunya de la Generalitat a través d'Instagram fent servir l'etiqueta #CatalunyaExperience. O d'altres exemples són els múltiples concursos de fotografia d'Instagram que empreses, administracions o comunitats d'”igers” organitzen.

Una imatge val més que mil paraules, diuen... sobretot perquè costa molt trobar les mil paraules correctes i exactes per explicar una sola imatge!

No sé si en aquest article, que no arriba a les mil paraules, me n'hauré sortit!... Si no és així, sempre podeu recórrer a Instagram i viure en primera persona l'experiència ser ser un autèntic “iger”!

Article publicat al número 81 de la revista Parlem de Sarrià.