dilluns, 14 de setembre de 2015

Jornada intensiva


El primer dia d'escola és un alliberament per a la majoria dels pares i mares, un moment d'eufòria, doncs és una data especial marcada en el calendari, el dia en què, per fi, (més o menys) tothom torna a la normalitat.

L'eufòria però és momentània, caduca, doncs el tragí diari dels deures i les exigències de les activitats extraescolars (horaris, transport, materials...) ben aviat ens faran desitjar un breu període de treva en forma de pont o cap de setmana llarg...

A nivell personal aquest curs serà el segon en el que les meves dues filles grans faran jornada intensiva, una a segon d'ESO, l'altra a primer de Batxillerat. Enguany hi ha hagut una lleugera modificació dels horaris, però la seva estructura bàsica és la mateixa, que es resumeix en un horari de 8 a 3!

Ja fa uns cursos que la jornada intensiva s'aplica i s'estén a tots els instituts, motivada principalment per l'estalvi del pagament del menjador escolar, argumentada també per factors educatius i pedagògics; tal vegada encara és massa aviat per extreure'n conclusions, tot i que des del primer moment es va observar (o es va voler destacar) que s'havia rebaixat la conflictivitat als instituts (normal), tot i que no sempre es deia que aquesta conflictivitat més que desaparèixer s'havia traslladat a les llars o als barris, per efecte dels vasos comunicants...

No estic en contra de la jornada intensiva, però sí de la manera com s'aplica; i el problema no és només d'Ensenyament, el problema és més global.

Bàsicament el que no m'agrada de la jornada intensiva són dues coses: l'afectació que aquesta té amb el dinar, i la descoordinació que té amb les activitats extraescolars dels alumnes.

Aquest curs les meves dues filles grans, que estudies ESO i Batxillerat en un institut de Girona, començaran les classes a les 8:10h i al cap de dues hores i dues assignatures, a les 10:10h faran una pausa de 15 minuts. Dues hores i dues assignatures després, a les 12:25h faran la segona pausa, aquesta de 25 minuts, per fer quasi dues hores i dues assignatures més fins a les 14:45h, hora en què sortiran de l'escola.

Horari europeu, dinar espanyol... i català!
És a dir, minut amunt, minut avall, les meves filles sortiran de casa cap a les 8 del matí i no tornaran fins cap a les 3 de la tarda, sense haver dinat! Naturalment durant les dues pauses esmorzaran (una peça de fruita i un entrepà, o viceversa), però el dinar el faran a casa a partir de les tres, quarts de quatre.

No sé, tinc la sensació que aquest horari intensiu que fem és com un miratge, doncs s'assembla (o es vol assemblar) als horaris escolars europeus, però dubto que als països europeus amb horaris escolars intensius els alumnes dinin passades les 3 de la tarda, i encara menys, en moltes ocasions, sols o en l'amable companyia de la televisió!

Jornada intensiva, extraescolars vespertins...
El desencaix amb les activitats extraescolars (fora de la dels centres escolars, naturalment) és que aquestes (esport, música, etc.) mantenen els horaris de sempre; és més, com més gran és la mainada, més tard comencen les seves activitats extraescolars, de manera que per aquesta banda l'horari intensiu no representa cap tipus d'avantatge; ans al contrari, allarga encara molt més la jornada dels alumnes.
 
La continuïtat de la jornada escolar intensiva, sobretot si també es vol estendre a l'educació primària, exigeix fer canvis importants, estructurals, a les jornades laborals i horaris comercials, i amb aquests canvis millorar-la desplaçant el dinar al migdia, i no a primera hora de la tarda, i racionalitzant els horaris de les activitats extraescolars.

Avui és el primer dia d'escola i, pel que fa als horaris escolars, penso que tenim molts deures per fer! I els deures els tenim més nosaltres que no els alumnes, però d'això, dels deures dels alumnes, ja en parlaré un altre dia...

Bon inici de curs!