dijous, 29 de maig de 2014

WhatsApp, Line, Telegram... és temps de missatgeria instantània!


Article publicat al número 87 de la revista Parlem de Sarrià.

Facebook farà, el mes de febrer de 2014, 10 anys! Facebook és la principal xarxa social mundial, tot i que no és l'única ni va ser la primera.  Facebook és una de les icones imprescindibles per entendre la nostra vida d'aquests darrers 10 anys, vida que ha tingut, entre d'altres coses i amb major o menor mesura, un cert nivell de "digitalització".

Ens estem tornant més digitals, ja fa anys que parlem d'identitat digital, d'amics, coneguts i saludats digitals... 
Fent un repàs als articles d'aquesta secció podem veure de quina manera internet ha anat penetrant a les nostres vides d'una manera cada vegada més quotidiana; no només tenim cada vegada més pantalles connectades a internet, també més "coses", aparells, ginys, connectats!

Nosaltres mateixos estem connectats, si volem permanentment, a través dels nostres dispositius, com el telèfon mòbil intel·ligent ("smatrphone"), però també cada vegada més amb més aparells portables (rellotges, polseres, ulleres...).

Si a finals dels anys '90 del segle passat els blocs (o blogs) van començar a revolucionar internet i, sobretot, la comunicació digital, des de fa prop de 10 anys el que ha marcat la comunicació digital han estat les xarxes socials, entre elles principalment Facebook.

Però avui les coses són diferents, molt diferents.

I gran part de culpa d'aquest canvi, que es va començar a produir l'any 2009, és de WhatsApp, una aplicació mòbil que no només ha enterrat els antics SMS (missatges de text, de pagament), sinó que han arraconat a les xarxes socials "tradicionals" com a única, i en molts casos principal, eina de comunicació via internet.

Si teniu un telèfon mòbil intel·ligent, un "smartphone" o, per entendre'ns millor, un telèfon mòbil amb connexió a internet, és molt provable que una de les aplicacions que més feu servir, amb independència de la vostra edat, sigui WhatsApp!

Molta de la gent que no s'ha sentit atreta ni per Facebook, ni per Twitter, ni per Instagram ni altres xarxes socials o similars... sí que ha fet un pas endavant vers a la comunicació digital amb WhatsApp!

La seva simplicitat d'ús, la gratuïtat (a l'inici, ara és de pagament) i sobretot la possibilitat de trobar-hi la gran majoria dels contactes de l'agenda telefònica del mòbil, han popularitzat aquesta eina i, en general, altres eines semblants de missatgeria instantània.

Pregunteu als joves què fan servir per a comunicar-se entre ells: la majoria us diran noms de serveis de missatgeria instantània com WhatsApp o Snapchat, però rarament us mencionaran, d'entrada, Facebook!

A més, aquests serveis de missatgeria instantània com WhatsApp, però també Line o Telegram, no només permeten la comunicació bidireccional entre dues persones, sinó també la comunicació entre un grup de persones. Qui no forma part d'un grup de WhatsApp? Companys de feina, amics, colles, pares i mares de la classe de l'escola de la mainada, familiars... Els grups de WhatsApp es creen i, molts d'ells, semblen tenir vida pròpia!

Els serveis de missatgeria instantània com WhatsApp sembla que ens faciliten molt la vida, i en certa manera és així, però com tot en el món digital, també en l'analògic, la missatgeria instantània també té els seus riscos, els seus defectes.  No sempre resulta senzill i fàcil fer-ne un bon ús!

Sigui com sigui, però, els serveis de missatgeria instantània estan de moda i, a la seva manera, també estan evolucionant: es millora en temes de seguretat, no en va és molta la informació, a vegades personal (text, fotos, vídeos...), que compartim i s'evoluciona cap a serveis que permetin posar data de caducitat als missatges o fotos i vídeos que enviem. A Snapchat, per exemple, les fotos i vídeos que s'envien tenen una vida màxima de 10 segons, passat els quals aquell arxiu d'imatge o vídeo s'elimina definitivament... si és que a qui li hem enviat no fa una captura de pantalla!

Fa quasi 10 anys, quan amb Facebook es van popularitzar les xarxes socials, es deia que aquestes "matarien" els blogs, però de la mateixa manera que el cinema i la ràdio han sobreviscut a la televisió, els blogs ho han fet també a les xarxes socials; i d'igual manera ara els serveis de missatgeria instantània no “mataran” les xarxes socials, però tampoc les deixaran indiferents...

A finals d'octubre de 1963 Bob Dylan va gravar la cançó "The Times They Are a-Changin'" (Els temps estan canviant); també canvien avui, més de 50 anys després, els nostres temps, i ho fan d'una manera accelerada, a vegades excessivament accelerada! Vivim en l'època de la missatgeria instantània, amb missatges, imatges i vídeos de curta durada i, massa sovint, de curta volada!

No podem evitar que els temps canviïn, i tampoc podem incidir, la majoria de nosaltres, vers quina direcció han de canviar; però sí tenim a les nostres mans decidir sobre el nostre temps i sobre com volem viure'l.

Sempre som nosaltres qui decidim quan, on i amb qui és temps de missatgeria instantània!