diumenge, 5 de desembre de 2010

Twitter, o el batec de la xarxa a 140 pulsacions per minut! #twitterPdS73


Twitter, o el batec de la xarxa a 140 pulsacions per minut! #twitterPdS73
Article publucat al número 73 (abri- maig-juny 2010) de la revista Parlem de Sarrià


El Twitter és una de les eines web 2.0 que més força està agafant els darrers mesos. Hi ha qui defineix el Twitter com una xarxa social, però la seva concepció és més de canal d’informació. El Twitter és, de fet, un servei de microblogging. Possiblement caldria, abans de seguir explicant què es i com funciona Twitter, aclarir alguns conceptes:

Web 2.0: més que una tecnologia, és una actitud, o més aviat és la nova actitud que la tecnologia ens permet adoptar en la nostra navegació a la xarxa. La Web 2.0 ens permet passar de ser subjectes receptors i passius a ser actius i generadors de continguts.

Xarxa social: és l’estructura on es creen les relacions a través de la interacció dels diferents nodes, persones o grups de persones.

Microblogging: per dir-ho d’una manera poc acadèmica, seria la publicació de continguts tipus bloc però de manera molt sintetitzada.

El Twitter és doncs un servei web que permet publicar contingut amb entrades, apunts, que no superin els 140 caràcters.

Els 140 caràcters no són un caprici ni una xifra aleatòria; són els 160 caràcters que permet un sms reservant-ne 20 per incloure el nom de l’usuari.

De fet hi ha qui el defineix així: Twitter = blog + missatgeria instantània + SMS + xarxes socials.

Twitter = bloc pel que té de publicació de continguts.

Twitter = missatgeria instantània perquè permet enviar missatges directes a seguidors.

Twitter = SMS per la tipologia de missatge, curt i sintètic. Però un twit no s’escriu igual que un SMS.

Twitter = xarxa social perquè integra les actualitzacions dels qui segueixes i integra les teves actualitzacions a qui et segueix.

Què vol dir Twitter? Twitter en català vol dir refilar, piular, pel què dels twits en podem dir piulades i de twitejar piular. El símbol del Twitter és un ocellet, de fet els qui fem servir Twitter anem fent piulades en la nostra conversa 2.0

La simplicitat del Twitter és una de les claus del seu èxit: digues en 140 caràcters allò que vulguis. Però Twitter no és l’únic servei de microblogging, n’hi ha d’altres però no tots han tingut tant d’èxit. Plurk és un altre servei de microblogging, molt popular al sudest asiàtic. Altres serveis de microblogging són Identi.ca, Jawnce o Jaiku.

Però centrem-nos en Twitter: es va crear el 2006 a partir d’un projecte de desenvolupament de l’empresa Obvious, LLC. Al principi era utilitzat com a eina de comunicació interna però aviat es va llançar públicament.

Al llarg d’aquests anys Twitter s’ha consolidat com l’eina web 2.0 referent en microblogging. Per fer-nos-en una idea, Twitter té més de 105 mil milions d’usuaris registrats arreu del planeta. Twitter s’està situant al capdavant de les xarxes socials rere Facebook i apropant-se a Myspace. A Espanya Twitter té 1,8 milions d’usuaris (juny 2010), superant els de Myspace (1,7m) i apropant-se a Flickr (2m).

Twitter, doncs, ha esdevingut un autèntic canal d’informació i d’actualitat col·laboratiu en directe. Qualsevol esdeveniment o notícia pot tenir la seva repercussió a Twitter, pel que és també una interessant font d’informació.

Però Twitter és molt més que un espai on escriure breument què estàs fent en aquell moment, Twitter és un espai on compartir què està passant, què t’està passant, què t’interessa. Opinions, recomanacions, notícies, preguntes... també estats d’ànim: a Twitter tot hi cap, sempre amb 140 caràcters.

Una altra de les claus de l’èxit de Twitter és la seva viralitat, és a dir, la seva gran capacitat de generar boca-orella. La clau de la viralitat són els seguidors (els “followers”) i la seva capacitat de retwitejar. Per tenir seguidors primer cal ser seguidor d’algú, donar-se a conèixer. També anunciar en altres xarxes el teu perfil a Twitter. Twitter comptabilitza la gent que segueixes (“following”) i els seguidors (“followers”).

Les piulades de la gent que segueixes apareixen a la teva pantalla de Twitter, al “timeline”. El “timeline” és el fluxe d’actualització cronològica de continguts de la gent que segueixes. De la mateixa manera les teves piulades apareixen al “timeline” del Twitter dels teus seguidors. Per tant  jo al Twitter veig les actualitzacions de la gent que segueixo i la gent que em segueix veu les meves actualitzacions.

Una de les primeres coses que cal fer a Twitter és cercar usuaris interessants a seguir, bé per temàtica, per amistat... A més Twitter permet agrupar els usuaris que segueixes en llistes per interessos comuns. A mesura que vas seguint usuaris també aquests i altres usuaris et començaran a seguir.

Respecte els usuaris que segueixo puc fer altres accions, si l’usuari em genera molèsties: deixar-lo de seguir (“unfollow”), bloquejar-lo (“block”) o denunciar-lo per spam (“report spam”). Bloquejo un usuari quan no vull que em segueixi i el denuncio quan considero que en fa un mal ús.

Una vegada registrat puc escollir si el meu “timeline” serà obert a tothom o només als meus seguidors. Si el meu “timeline” és públic, serà visible per tothom encara que no estigui a Twitter a través de la meva direcció personalitzada: http://twitter.com/RogerCasero
Si ho desitjo puc protegir el meu “timeline” i fer-lo visible només als meus seguidors.

Llavors ja estic a punt per començar a generar contingut, començar a piular: “@RogerCasero Estrenol Twitter!”, Però una piulada pot contenir més informació més enllà del text: enllaços i etiquetes.

Pel que fa als enllaços es poden afegir url (Uniform Resource Locator) de webs, que volem recomanar o considerem interessants, però sempre dins els 140 caràcters. La url és la direcció única que identifica una pàgina web a internet.

Aquest fet obliga a escurçar la url per disposar de més caràcters pel text que l’acompanya. Hi ha diversos gestors de Twitter que permeten escurçar les url, fent-les més compatibles amb Twitter.

Les etiquetes, “hastags” (#) permeten donar una mateixa categoria a diferents piulades. Això permet agrupar-les sota aquesta categoria, encara que hagin estat publicades per usuaris diferents. Jo puc escriure una piulada i afegir-hi aquesta etiqueta #sarriadeter Si d’altres usuaris afegeixen aquesta etiqueta a les seves piulades totes quedaran agrupades a l’etiqueta. Les etiquetes són de gran utilitat per seguir esdeveniments o un tema concret. A través del cercador de Twitter es poden veure els “tweets” agrupats sota una mateixa etiqueta i desar la cerca per a futures consultes.

Però no només puc generar contingut a Twitter, puc fer altres coses amb el continguts dels qui segueixo. Ja hem dit que l’activitat dels qui segueixo va apareixent al meu “timeline”, on puc veure els continguts que publiquen; aquesta informació jo puc retwitejar-la o respondre-la.

Quan retwitejo (RT) replico, reenvio la informació de l’altre als meus seguidors, aportant viralitat al contingut publicat. Quan em retwitegen una piulada, el meu contingut també guanya viralitat: si jo tinc 10 seguidors la meva piulada la veuran 10 persones; si un seguidor meu té 10 seguidors i fa un RT d’un apunt meu, la meva piulada serà vista pels seus 10 seguidors...

Quan responc a un apunt d’una persona que segueixo (@) inicio una conversa oberta amb ella sobre el seu apunt. S’estableix un diàleg en obert que es va actualitzant en ambdós “timeline” del Twitter.

A Twitter també puc establir un diàleg privat, que no es publica al “timeline” obert. Per aquests usos puc utilitzar els missatges directes (DM), un servei de missatgeria intern. Els missatges directes també tenen la limitació de 140 caràcters i naturalment també els pots respondre.

Els continguts de les piulades són molt variats: opinions, titulars, informació, recomanacions...

Al Twitter també es poden compartir imatges, amb aplicacions paral·leles com Twitpic, Tweetphoto o Twitxr. Per a compartir vídeos hi ha Twiddeo o Vidly. Per a la gestió d’un o més comptes de Twitter hi ha aplicacions com hootsuite o cootweet. També hi ha aplicacions de gestió del Twitter per a l’escriptori com Tweetdeck o Seesmic Desktop o bé per a realitzar enquestes via Twitter amb Polldaddy o Twtpoll.

I és que el Twitter no és utilitzat només a títol personal, també s’usa a nivell corporatiu: empreses, marques, entitats, mitjans de comunicació o partits polítics utilitzen Twitter. Presentacions de productes, els titulars del dia, notícies corporatives o l’atenció al client són usos corporatius corrents.

Com altres eines web 2.0 el Twitter es pot sincronitzar amb altres aplicacions com el Facebook, de manera que les piulades es publiquin també al mur del Facebook. També des d’altres serveis web es pot publicar al “timeline” del Twitter: des de blocs o altres editors de continguts: Slideshare, Spotify, Youtube, etc. El Twitter també permet la sindicació de continguts, dels “tweets”  via rss (Really Simple Syndication).
L’rss és un sistema que permet sindicar continguts, és a dir, dirigir continguts d’una web a una altra pàgina web o lector de continguts. Per exemple sindicar els continguts de diferents blocs al meu lector de Google.

El Twitter és una eina més per incrementar el tràfic a altres webs nostres: blocs, pàgines personals, perfils de Facebook, etc. Si publiquem un apunt al nostre bloc i en fem difusió via Twitter amb un enllaç, el nostre apunt al bloc es beneficiarà de la viralitat de Twitter. També ja són molt utilitzades les aplicacions per fer un RT directament des del bloc o pàgines web, de manera que amb un sol clic es pot replicar un contingut d’un altre web a Twitter.

Una de les utilitats que té Twitter a Catalunya és l’actualització sobre la informació de l’estat de les Rodalies o del trànsit: averies, retards, retencions i altres incidències es bolquen al moment per part d’usuaris a Twitter essent una informació en directe que pot resultar de molta utilitat.

I són molts més els usos que el Twitter pot tenir, de fet tots els que et puguis imaginar!

El Twitter, els microblocs en general, tenen èxit perquè a diferència dels blocs, no requereixen llargues i elaborades creacions de continguts. Amb 140 caràcters pots sintetitzar una idea, una opinió, un missatge, una comunicació...

No hi millor manera de conèixer Twitter que registrant-s’hi i començar a publicar i compartir contingut. T’hi sumes?

Algunes recomanacions per treure tot el suc a Twitter:

Utilitza el teu nom i cognom, o la combinació d’aquests, per al teu nom d’usuari. Fes servir un nom d’usuari que t’identifiqui bé.

Igualment publica una imatge de perfil que t’identifiqui: millor una foto teva que un logo, una marca. Si utilitzes un avatar fes que s’assembli a tu.

Omple l’espai del perfil: la localització, la biografia i l’enllaç. Pel que fa a l’enllaç, si tens una pàgina personal o bloc posa-li; si no però tens Facebook, dirigeix l’enllaç al teu perfil al Facebook o a alguna altra web personal.

Publica les teves opinions, allò que fas, allò que per tu és important comunicar, sigues tu mateix. No publiquis res que no diries en públic, no revelis secrets inconfessables.

No abusis del RT, als teus seguidors els interessa més el què tu penses.

No et limitis només a piular; escolta també els teus seguidors i estableix conversa.
Respon a les respostes i missatges directes que rebis, sobretot si contenen preguntes o t’interpel·len.

I sobretot, ni al Twitter ni a cap altre eina 2.0 et converteixis en un troll!
Un troll és una persona que es dedica intencionadament a provocar usuaris i lectors d’internet a través de comentaris insistents i ofensius.

Finalment comentar-vos que aquest article ha estat publicat al Twitter agregant totes les piulades amb aquesta etiqueta: #twitterPdS73
Ens trobem al Twitter!

Recorda:
Usuari: és el teu nom a Twitter, va precedit por l’ arroba (@): @usuari.
Tweet: piulada, és cada un dels missatges que publiques, amb una extensió màxima de 140 caràcters i que apareix al teu “timeline” i als de les persones que et segueixen (“followers”).
Timeline: és l’espai central de Twitter on de manera cronològica es van mostrant els “tweets” de les persones que segueixes. Com més usuaris segueixis més activitat i actualització tindrà el teu “timeline”.
Following (seguint): són aquells usuaris que segueixes, aquells als que has marcat l’opció seguir (“follow”). Els seus “tweets” apareixen al teu “timeline”.
Followers (seguidors): són aquells usuaris que ens segueixen, que han marcat per al nostre perfil l’opció de seguir (“follow”). Els nostres “tweets” apareixen el seu “timeline”.
Follow i unfollow (seguir i deixar de seguir): són les accions que puc fer per seguir o deixar de seguir un usuari.
Block i report spam (bloquejar i denunciar per spam): són les accions que puc fer per bloquejar un usuari, no permetent que em segueixi, o denunciar-lo a Twitter per si considero que fa un mal ús del seu compte fent spam (publicitat intensiva, reincident i no desitjada) o aportant contingut ofensiu.
Reply (resposta): és la resposta, és la manera d’enviar un missatge obert, publicat al “timeline”, a un o més usuaris. L’usuari o usuaris a qui faci la resposta rebran en obert el missatge i els seus seguidors també el veuran. Per enviar el missatge obert s’utilitza l’@ davant el nom d’usuari: @usuari1 @usuari2 Aquest sistema és el mateix per a les mencions.
Mention (menció): és l’altra part de la resposta. Quan un usuari escriu una resposta amb el nostre nom @RogerCasero, apareixerà al nostre “timeline” i en un espai específic amb totes les mencions.
Direct Message (missatge directe): és el missatge que enviem de manera directa i privada a un usuari. Aquest missatge només és visible per l’emissor i el receptor. Cal que el destinatari sigui un seguidor teu i els missatges s’inicien amb les lletres DM. Al Twitter hi ha un espai específic que conté la safata de missatges rebuts i enviats.
Retweet: és l’acció que fem quan repliquem un “tweet” d’una persona que seguim al nostre “timeline”, fent-lo visible als nostres seguidors. S’identifica amb les sigles RT i hi apareix també el nom d’usuari de qui ha creat el “tweet”. Twitter disposa d’un botó per retwitejar directament un “tweet”. Quan fem un RT donem valor a allò que compartim d’una persona que seguim als nostres seguidors.
Hastags (etiquetes): són les etiquetes que ens permeten agrupar diferents “tweets” en una mateixa categoria (tema, concepte...). Poden ser compartides per diferents usuaris encara que no es segueixin entre ells.

Aquest article també l'he publicat al Google Docs.