dimecres, 16 de gener de 2013

"Sarrià de Tren", article del 2002 sobre els interrogants del TGV

La línia del TGV al seu pas per Sarrià de Ter. Imatge: Roger Casero

El dilluns 25 de febrer de 2002 Girona se'n va anar a dormir amb el tren sota el llit, Sarrià de Ter entre els llençols.

El somni de Girona aviat es farà realitat, l’insomni de Sarrià de Ter ja és, avui, una realitat. És veritat que l’impacte s’ha reduït, és veritat que es pot millorar algun detall, però tot això és tan cert com el fet que Sarrià de Ter suportarà, novament, una altra infrastructura en favor del progrés, la modernitat i l’europeisme; falta veure, però, si Europa es vol connectar, o si més no si per França la connexió amb Barcelona és una prioritat; falta veure, també, quan s’aplicaran els conceptes de progrés, modernitat i europeisme als trens de rodalies, els existents i els que manquen encara avui, i previsiblement demà...

Més tard o més d'hora  però, el tren ens travessarà i, entre els túnels, els cinc milions de passatgers anuals del TGV podran observar un petit poble cansat de reclamar que, si us plau, no el fereixin més, que les ferides costen molt de cicatritzar (l’autovia i els antics accessos de l’autopista, per exemple).

Girona farà un salt qualitatiu important amb la supressió del viaducte de la via del tren, fet pel qual me n'alegro (sincerament, no són ironies); Sarrià de Ter (i espero que el Ministeri i la Generalitat hi col·laborin) haurà de treballar per no fer un salt quantitatiu en contaminació acústica, degradació del medi ambient, eliminació de corredors naturals... Sarrià de Ter no es pot permetre tornar a ser l’aneguet lleig de l’àrea “trenopolitana” de Girona, no ara quan, d'un temps cap aquí, està recuperant dignitat, prestigi, imatge i qualitat de vida.

El dimarts 26 de febrer Girona es va despertar amb un somriure als llavis; Sarrià de Ter, a dia d’avui, encara no s’ha refet del malson, i no sap ben bé quina cara posar...

------------------

Ara que el TGV ja és una realitat recupero aquest article, que vaig escriure a finals de febrer de 2002 i que es va publicar a el diari El Punt, quan encara hi havia molts interrogants sobre el  traçat del TGV al seu pas per Girona i Sarrià de Ter.

El primer projecte trinxava Sarrià de Ter, però amb molta negociació política i mobilització ciutadana es va aconseguir soterrar bona part del traçat del TGV al seu pas per Sarrià de Ter.

El tema de Girona, ja és una altra història, encara no resolta!


Per cert, avui viatjo a Madrid amb el TGV des de Girona!