dimecres, 20 d’agost del 2025

Piscines de merda


Ja no sé quantes són les piscines dels nostres pobles, viles i ciutats que s'han hagut de tancar per la contaminació de restes fecals, per culpa d'un repte viral que convida a defecar a les piscines públiques, o a abocar-hi femta, per gravar la reacció de les persones que s'hi banyen. Algunes piscines fins i tot s'han hagut de tancar en més d'una ocasió.

La broma, certament pesada, no només té conseqüències sanitàries per motius obvis, també econòmiques, pel cost de depurar l'aigua i el vas de la piscina, i socials per la no utilització del servei que donen quan s'han de tancar.

És evident que darrere d’aquesta mena de "reptes" hi ha molt més que una gamberrada puntual, hi ha una mostra d’una frivolitat preocupant, a l'enèsima recerca desesperada de visites i "likes" a canvi de posar en risc la salut i la convivència. Els qui ho fan no només embruten una piscina, embruten també un espai comunitari i de convivència, i el converteixen en un escenari de burla i fastig.

A les persones que perpetren aquestes bromes pesades els faria un suggeriment: si tanta il·lusió els fa nedar envoltats de merda, no cal que vagin a "cagar-se" literalment en una piscina pública, es poden comprar una d'aquestes piscines petites de plàstic i que omplir-la amb la seva pròpia collita; i naturalment, poden banyar-s'hi i gravar-se, i fins i tot és possible que aconsegueixin molts més "likes", i la resta ens estalviarem la seva pudor, i la seva manca de pudor.

dilluns, 18 d’agost del 2025

Ser pedra


 L'altre dia, arran de la publicació a les xarxes socials de la foto que il·lustra aquest article, escrivia: "Com amb les persones, a la vida hi ha pedres que et fan entrebancar i d’altres que et mostren el camí.

La frase ens situa com a caminants, caminants que a voltes s'entrebanquen amb una pedra, a voltes les pedres li marquen el bon camí. Just després de publicar-la, vaig pensar que nosaltres també som com les pedres, a voltes les que fan entrebancar, a voltes les que marquen el camí

És probable que per algú, alguna vegada, hàgim estat, com una pedra, un entrebanc, una nosa, com la pedra que, per petita que sigui, se'ns cola dins la sabata... També és probable que per algú, alguna vegada, hàgim estat, com les fites dels senders de muntanya, la pedra que marca el bon camí...

El més segur és que tots i cadascú de nosaltres siguem, d'una manera o altra, ambdós tipus de pedra, en funció de les persones i de les circumstàncies que ens hi uneixen. I sí, voldria ser més fita que no una vulgar "rolling stone", ser aquella pedra que orienta i inspira, i no la que frena i fereix, però potser la clau és ser conscient que en realitat som ambdues pedres, tot i que no necessàriament alhora. 

Possiblement, no podem evitar deixar de ser pedra, perquè la vida tard o d'hora ens posarà enmig del camí d’algú, d'algú que potser s'entrebancarà amb nosaltres, d'algú que potser gràcies a nosaltres trobarà el bon camí. 

El plaer i el dolor, el gaudi i el patiment, són part intrínseca de la vida, i tal com cantaven Simon and Garfunkel, precisament la manera de no patir és esdevenir una roca (una pedra), esdevenir una illa...

divendres, 15 d’agost del 2025

Així comença... "Els estius a Cantallops"


Els llibres, com tants altres productes de consum, avui també ens han d'entrar pels ulls; les seves portades, amb el seu títol i el seu disseny, tenen la missió de captar la nostra atenció per comprar-los (o demanar-los en préstec).

Però el que ens enganxa d'un llibre no és el títol, ni el disseny de la portada, possiblement ni tan sols l'autor o autora; el que ens enganxa d'un llibre són les seves paraules i, especialment, les seves primeres paraules.

Aquest 2025, doncs, compartiré cada divendres les primeres paraules d'un llibre, en una tria, com sempre, personal i transferible.

Avui obrim un llibre que tinc pendent llegir i que, salvant les distàncies, el títol (Els estius a Cantallops) també podria formar part d'un capítol de la meva mai escrita biografia...

"Els estius a Cantallops: correspondència entre Eduard Toldrà i Manuel Capdevila (1921–1961)" (Brau Edicions, 2018) és un recull de cartes escrites i enviades entre el compositor Eduard Toldrà i el seu amic i biògraf Manuel Capdevila al llarg de quaranta anys

Aquest epistolari ofereix una visió íntima i propera de la seva amistat, combinant records personals, reflexions sobre la música i el context cultural de l’època, amb el paisatge i l’ambient d'aquest petit i bonic poble empordanès, Cantallops, on estiuejava el cèlebre compositor, com a teló de fons.

"Els estius a Cantallops" és un llibre que comença, en el seu preludi, així:

Ciutat, 21 de desembre de 1921

Molt senyor meu i amic:
Acabo de llegir les lletres que m'han deixat a casa. No tan sols no hi tinc cap inconvenient, sinó que em sentiré molt honorat de veure publicada la sardana "Lluna plena" en la simpàtica revista que dirigeix.

Mil mercès! Crec que no els farà falta un exemplar, cregut que faran ús del que vaig donar a l'Esbart Català (de Dansaires).

Manin sempre a qui és bon amic.

Eduard Toldrà

Nota bene: Puc donar-li ja el títol de la sardana que escriuré per a la festa del 15 de gener a l'Esbart. Es dirà "L'hereu i la pubilla".

dimecres, 13 d’agost del 2025

Molt més que "la Sole de l'Ajuntment"! Entrevista a Sole Muñoz Moreno


Algunes vegades, algunes persones reben el que s'anomena un antropònim toponímic o contextual, és a dir, una versió popular del nom que fa referència a un lloc determinat; és possible que, sobretot si viviu en pobles o en barris relativament petits, vosaltres mateixos en tingueu un pel qual la gent es refereix a vosaltres.

Un cas paradigmàtic, ja esmentat en aquest bloc si no recordo malament, és el de la meva àvia materna, coneguda com "la Juanita de Can Llonch", tot i que ella a Can Llonch no hi va viure mai... 

Un altre cas curiós és el de "la Sole de l'Ajuntament", que en el meu entorn se la seguia anomenant així (també a vegades pel cognom), fins i tot després de plegar de l'Ajuntament de Sarrià de Ter i tornar a treballar a la Diputació de Girona. No va ser mai, si més no per a mi, "la Sole de la Diputació"...

L'atribució de l'antropònim toponímic o contextual no sol ser tant una decisió de la mateixa persona com del seu entorn, i sobretot té la finalitat d'optimitzar la comunicació, facilitant la identificació de la persona. En aquest sentit, aquests noms tenen una funció eminentment pràctica: permeten identificar de manera ràpida i inequívoca una persona dins d’un entorn on sovint els noms i cognoms oficials no són prou distintius.

És clar que aquesta simplificació, per útil i pràctica que pugui resultar, té l'inconvenient que redueix la persona a una sola faceta, part de la professional en aquest cas, invisibilitzant totes les altres dimensions. 

És evident que la Sole Muñoz Moreno és molt més que "la Sole de l'Ajuntament", i de moltes de les altres "Soles", no de totes, és impossible!, en vam parlar setmanes enrere en el programa "Cançons que parlen", de Ràdio Sarrià. Una entrevista molt interessant que us convido, i animo, a escoltar.

dilluns, 11 d’agost del 2025

Fer el cim


Des de l'estiu de 1989 que no hi havia tornat; feia tants anys que no havia tornat al poble cerdà de Meranges que ni tan sols el recordava. De fet, abans d'aquell estiu de 1989 no hi havia anat mai, tampoc.

Meranges va ser el punt d'inici de la primera de les tres rutes de muntanya que vaig fer amb el Cau els estius de 1989 (de Meranges a Andorra), 1990 (d'Àreu a Tavascan) i 1991 (d'Espot a Boí), essent "pioner". A l'escoltisme, una manera de "fer país" és trepitjant-lo, i l'escoltisme, a casa nostra, sempre ha tingut tradició muntanyera, una tendència a tirar amunt, muntanya amunt...

Feia molts anys que no tornava a Meranges i, de fet, el primer dia hi vaig passar de llarg, anant cap al refugi  de Malniu, punt de trobada de la sortida familiar, punt des d'on vam fer l'excursió, l'endemà, cap al Puigpedrós, el cim més alt de les comarques gironines.

Pujant cap al cim, notant l'esforç en el cos (el cor accelerat, l'alè insuficient, les cames exigides), vaig connectar amb les sensacions i, sobretot, els pensaments de quan era jove i feia aquelles rutes, aleshores carregats, a més, amb el menjar de tots els dies, els atuells de cuina i les tendes: quin sentit tenia tot aquell esforç?

Fer el cim, al capdavall, és molt més que conquerir una muntanya. És enfrontar-se a un mateix, posar a prova els propis límits, escoltar la veu interior que et diu que potser no cal seguir i, tanmateix, continuar. 

Fer el cim és resistir, acceptar el patiment just, aquell que no posa en perill la vida, però que et fa sentir viu, compromès amb el camí. I quan arribes a dalt, el plaer és intens, no només per la vista sinó per tot el que has superat. I si no hi arribes, si el cos diu prou o el temps canvia, queda la satisfacció d’haver-ho intentat. 

Perquè, en el fons, fer el cim és, sobretot, caminar-hi amb sentit, amb un sentit, un propòsit, i per arribar a dalt, o si més no intentar-ho, cadascú hi ha de trobar el seu.

divendres, 8 d’agost del 2025

Així comença... "La casa dels caps de setmana"


Els llibres, com tants altres productes de consum, avui també ens han d'entrar pels ulls; les seves portades, amb el seu títol i el seu disseny, tenen la missió de captar la nostra atenció per comprar-los (o demanar-los en préstec).

Però el que ens enganxa d'un llibre no és el títol, ni el disseny de la portada, possiblement ni tan sols l'autor o autora; el que ens enganxa d'un llibre són les seves paraules i, especialment, les seves primeres paraules.

Aquest 2025, doncs, compartiré cada divendres les primeres paraules d'un llibre, en una tria, com sempre, personal i transferible.

Avui obrim un llibre d'aquells que, com s'intueix en el títol, "La casa dels caps de setmana" (Editorial Empúries, 2023), de Marta Pasqual, premi Just M. Casero 2022, la casa no es limita a ser, només, l'escenari de part de la trama, també és un dels protagonistes de la novel·la.

Hi ha cases, a la literatura, el cinema o el teatre, que no són només un lloc, són una presència, pràcticament un personatge, espais que retenen el que s’hi viu, com si fossin testimonis directes, amb consciència pròpia, dels fets que s'hi produeixen. Tenim al cap, recentment, com la pel·lícula "Casa en flames" mostra com una casa d'estiueig pot ser l'espurna d’un incendi emocional d'una família

A "La casa dels caps de setmana" Marta Pasqual retrata una casa que esdevé una mena de símbol d'una família, l'escenari d’allò que es construeix, que es trenca i que persisteix, una casa que guarda secrets, converses pendents i veritats revelades, una casa que és molt més que un simple receptable de quatre parets.

"La casa dels caps de setmana" és un llibre que comença així:

La màquina retroexcavadora ha començat a preparar el terreny. Per poder fer uns bons fonaments, és molt important treure els arbres i les pedres. Que no quedi res. Un cop tot arrabassat, començaran les obres. Vindran els paletes, faran les rases i les ompliran de formigó armat. Llavors vindran l'estructura, els tancaments, la coberta, les instal·lacions, els revestiments i, finalment, els acabats. Diuen que el propietari, l'Oriol, és un manetes i que quasi tot s'ho farà ell mateix. Només ha contractat uns paletes que l'ajudin a fer els fona-ments perquè sap que cal fer-los a consciència. És la base de la casa i tot el pes de l'edificació s'hi recolza. A les famílies, el paper de sostenir pertoca als progenitors, però això l'Oriol potser no ho sap perquè li van matar el pare a la guerra i treballa des dels nou anys.

*

Davant de la parcel·la buida hi ha la família que l'ha comprat. El pare i la mare, l'Oriol i l'Anna, tenen els dits entrellaçats; la filla primogènita, la Blanca, està exultant perquè acaba de fer la comunió i ja se sap gran, i el fill petit, l'Oriolet, que no deu arribar als cinc anys, està distret mirant si el carrer que baixa pel costat dret té prou pendent per embalar-se amb la bicicleta nova que li han portat els Reis. Venen d'un poble industrial del Vallès Occidental i diuen que serà la casa dels caps de setmana. El pare diu que les cases es construeixen perquè durin, perquè passin d'una generació a l'altra.

dimecres, 6 d’agost del 2025

Més que una autoritat, tota una institució! Entrevista a Joan Paretas Saló

 


Als pobles, viles i ciutats, també a Sarrià de Ter, hi ha persones que són autoritats, persones que exerceixen càrrecs perquè se'ls ha atorgat legalment o administrativament, figures que representen estructures jeràrquiques, com per exemple alcaldes o alcaldesses, directors o directores d'escola o capellans. La seva capacitat d'influir o decidir prové del poder institucionalitzat que ostenten, poder que pot ser transitori (segons el cas) i que no necessàriament és sinònim de respecte o reconeixement social.

D'altra banda, als pobles, viles i ciutats, també a Sarrià de Ter, hi ha persones que són institucions, persones que sense tenir cap càrrec oficial són percebudes com a institucions per la comunitat, bé per la seva trajectòria, bé el seu compromís, bé pel seu exemple de vida, pel seu servei a la comunitat, o bé per tot plegat. Són persones que, d'una manera o altra deixen empremta. El seu reconeixement no depèn d'un nomenament, sinó de l’estima i, sobretot, del respecte col·lectiu. Aquesta autoritat és més duradora i profunda, perquè està arrelada a la memòria, a la gratitud i a les vivències i les experiències compartides.

En Joan Paretas Saló és tota una institució a Sarrià de Ter, tot i no haver-hi nascut; el seu compromís amb diferents entitats del poble, la seva vocació de servei i el seu caràcter obert i acollidor, l'han fet mereixedor del reconeixement i respecte de tants veïns i veïnes com l'han tractat, un reconeixement i agraïment que convindria fer-li explícit i conscient.

Entrevistar en Joan Paretas va ser tota una aventura, també una responsabilitat, i sobretot va ser un enorme plaer! Vam parlar de la seva vida, de la d'abans de venir a Sarrià de Ter i de la de després d'aterrar-hi, de les seves passions i de les seves cançons!

De tot això i molt més en vam parlar setmanes enrere en el programa "Cançons que parlen", de Ràdio Sarrià. Una entrevista molt interessant que us convido, i animo, a escoltar.

dilluns, 4 d’agost del 2025

L'agost, inhàbil?


El mes d'agost sol acompanyar-se de l'adjectiu "inhàbil", que vol dir, ras i curt i segons el diccionari, "no hàbil", una definició que no desprèn tota la càrrega que té aquest terme.

Inhàbil fa referència als dies en què, a priori, no es compten a efectes de terminis legals o administratius i que per extensió apliquem per fer-nos entendre que és un mes que no compta, en el que aparentment no passa (gaire) res.

Hi influeix el fet que sigui el mes que concentra més vacances, especialment les del personal de les institucions públiques, que aturen (gairebé) tota la seva activitat, entrant en una mena d'estat letàrgic.

És clar que durant el mes d'agost passen moltes coses, com en qualsevol altre mes, i fins i tot les institucions públiques mantenen la seva activitat, com els mitjans de comunicació que, tot i calçar-se xancletes i oferir una programació més fresca i lleugera, segueixen al peu del canó.

En resum, el mes d'agost compta més del que sembla, per bé que el puguem seguir considerant inhàbil. El que té el mes d'agost, com també part del mes de desembre i de gener, és un evident canvi de ritme, i aquest canvi de ritme també el té, des dels seus inicis, aquest bloc.

És per això que durant les pròximes setmanes el meu bloc també es posa en mode "agost", i a partir d'avui i fins a l’1 de setembre, hi trobareu actualitzacions tres dies per setmana els, dilluns, dimecres i divendres. El contingut seguirà la línia habitual  amb l'objectiu de mantenir el batec sense forçar el pas.

dissabte, 2 d’agost del 2025

La gran eufòria. Minuts Musicals que xiulen


Al llarg d'aquest 2025 els dissabtes el dedicaré a les cançons que xiulen, peces musicals que, en algun moment, contenen música xiulada.

Xiular: Fer un so o una sèrie de sons musicals expel·lint amb força l’aire amb els llavis contrets o tibants, o també amb l’ajuda dels dits, que hom introdueix a la boca d’una manera apropiada.

I avui, una cançó que fa estiu tot i que no és necessàriament "una cançó d'estiu", i que el seu esperit alegre, festiu i vitalista trenca amb el to melancòlic amb què vam començar i aprendre a escoltar les cançons de Joan Dausà.

I en aquesta cançó no s'hi xiula la melodia, però a la part final, com un element que reforça precisament el seu aire vibrant i optimista, eufòric, s'hi senten uns enèrgics xiulets!

divendres, 1 d’agost del 2025

Així comença... "El Pont Major"


Els llibres, com tants altres productes de consum, avui també ens han d'entrar pels ulls; les seves portades, amb el seu títol i el seu disseny, tenen la missió de captar la nostra atenció per comprar-los (o demanar-los en préstec).

Però el que ens enganxa d'un llibre no és el títol, ni el disseny de la portada, possiblement ni tan sols l'autor o autora; el que ens enganxa d'un llibre són les seves paraules i, especialment, les seves primeres paraules.

Aquest 2025, doncs, compartiré cada divendres les primeres paraules d'un llibre, en una tria, com sempre, personal i transferible.

Avui obrim un llibre que al seu dia quan es va publicar, i avui encara es recorda, va generar certa controvèrsia entre alguns veïns i veïnes del barri. Bé, diguem que el terme "controvèrsia" és un intent d'eufemisme per dir, ras i curt, que és un llibre que no va agradar a tothom del barri de Pont Major.

"El Pont Major" (Ajuntament de Girona, 2005) va ser un encàrrec del mateix ajuntament a la periodista Eva Vázquez dina la col·lecció "Tot barris", essent aquest el segon número de la col·lecció, després del barri de Sant Narcís.

Un dels motius pels quals el llibre no va ser del tot beneït per part de la comunitat local és que qui el va escriure no és del barri; a priori això no hauria de representar un inconvenient, ja que a vegades precisament és millor una mirada forana i, sobretot, no contaminada per les inevitables fílies i fòbies locals. 

Un altre element de controvèrsia, segurament derivat del primer, és que la mirada no és, ni de bon tros, edulcorada, ni té una voluntat laudatòria del barri, sinó que més aviat en fa un repàs històric sense vocació historiogràfica, més aviat un relat poètic en vers, per moments cru, fins i tot insultant, per alguns veïns i veïnes, quan fa referència amb paraules eufòniques a la lletjor d'alguns indrets del barri. 

Sigui com sigui, per mi el llibre té la virtut, més enllà de la recopilació fotogràfica que li és inherent, de ser una mirada, particular si voleu, del barri d'algú que s'hi aproxima sabent-se foraster i que en balanç de totes les paraules escrites, comptades i debatudes, hi acaben pesant més les referències neutres i positives, que no les negatives. 

I tot i que aquesta secció va de com comencen els llibres, i no de com acaben, el final és tota una sarcàstica declaració de principis: "Per primera vegada en la seva història, algú ha comprès que aquest és un lloc digne de romandre-hi i no una carretera de pas."

"El Pont Major" és un llibre que comença així:

Diuen que al Pont Major, els passavolants i els nouvinguts són tinguts per forasters. Ignoro si hi ha desdeny en aquesta etimologia que va forjar-se en el temps que el pont era una mena d'àrea de servei entre els viatgers que feien el camí d'anada i tornada de França per reposar-hi i avituallar-se, però és ben probable que s'hagi guanyat tant el nom com la reticència aquell que s'avingui a presentar l'àlbum fotogràfic d'un barri que no li pertany. Acceptar-ho és un atreviment i un risc, encara que qui els assumeixi provingui, també, d'un dels vorals que formen l'anella urbana de Girona, mal que pesi als proclamadors de la seva, d'altra banda, ben guanyada independència. Cap semblança entre un lloc i l'altre, cap exploració sobre el terreny, cap referència bibliogràfica exhaustiva, no podrà suplir, ni per aproximació, el do llampeguejant de la memòria, que en aquesta prologuista forana queda confinada a l'espai restringit que va d'una discoteca avui derruïda i a la boira fluvial i gelatinosa que s'hi estenia a la matinada, fins a un camp de futbol de terra on recorda haver vist pelar-se obstinadament els genolls a un dels seus germans. Aquests episodis escadussers no construeixen ni tan sols una identificació precària amb el lloc, no pas com la consciència de ser la prolongació genètica d'un mosso de les cavallerisses de can Ravetllat o d'haver jugat entre els geranis d'un pati del barri vell de Salt on l'eco tenebrós d'un pou va revelar, en una sola tarda, la idea de l'infinit i la premonició de la por.