Coses que faig, coses que veig, coses que penso...
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris albert espinosa. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris albert espinosa. Mostrar tots els missatges
dilluns, 3 de novembre del 2014
Un país groc?
Tenen color els països? I si en tenen, de quin color són?
Quan anava a l'escola a l'assignatura de socials veiem mapes de tots els continents amb els països perfectament delimitats i pintats, cada un, d'un color diferent; però el color, entenia aleshores, era aleatori i tenia per única funció diferenciar-ne un dels altres, doncs en un mapa un país era de color taronja clar i en un altre mapa era de color verd...
A classe d'història, però, sí que vaig començar a comprendre que a vegades sí, que els països, els estats, fins i tot els imperis s'han pintat d'algun color en algun moment de la història, de manera que amb el pas dels anys i les èpoques hem vist països molt camaleònics!
Políticament el vermell s'associa al comunisme i al socialisme, el groc al liberalisme, el blau als partits conservadors, el negre a l'anarquia, però també al feixisme...
Fins i tot les ciutats tenen, segons les èpoques, els seus colors; Girona va ser, durant massa anys, grisa i negra...
Temps era temps, però tampoc tant, hi havia qui preferia una Espanya "antes roja que rota" i ara els hereus d'aquell pensament s'enorgulleixen de la marea roja de les seleccions esportives espanyoles, sobretot la de futbol, que ha viscut recentment una època gloriosa!
Sabia que el meu és un país petit i fins i tot que la pluja no hi sap ploure... però no sabia que el groc era el seu color. Suposo que no hi havia massa alternativa, doncs són dos els colors de la senyera i el vermell, que com el groc també és un dels dos colors de la bandera espanyola, ja estava massa significat per "la roja" espanyola.
"País groc" és una campanya de l'Assemblea Nacional de Catalunya que tenyeix d'aquest color places, carrers, monuments, edificis, mobiliari urbà, arbres i el que calgui dels pobles, viles i ciutats de Catalunya, accions de promoció de la consulta del proper 9 de novembre.
No totes les pinzellades de groc, però, són artístiques; en alguns indrets el groc, el plàstic de color groc, més aviat bruteja, però tan se val, si la causa s'ho val...
D'això d'esdevenir grocs també fa anys que ho intenta, però no amb el nostre país, sinó amb el món sencer, i no amb la geografia física i política,m sinó amb la geografia humana, l'Albert Espìnosa amb el seu "Món groc".
El món groc de l'Albert Espinosa a mi només em va convèncer a mitges, si fa o no fa com el país groc de l'ANC. Això d'esdevenir grocs, ni que sigui per moments, m'inquieta un xic.
D'entrada perquè el groc, a la nostra pell i només amb l'excepció dels personatges dels Simpsons, és símptoma de malaltia. Que no sembli el nostre un país malalt, un país "hepatític"! Ben cert és que, com a Espanya, li falla, la funció renal, i moltes altres!
I també perquè a mi com m'agrada més el meu país és a tot color, amb tots els colors, doncs és amb la seva diversitat cromàtica com més real i autèntic és!
Però vaja, no em feu massa cas, deu ser la influència de l'abella Maya (en un país multicolor...), que mirava de petit, just abans d'obrir el llibre de socials i estudiar els països del món pintats de color pastel.
dissabte, 30 d’agost del 2008
El món groc
Vaig veure la pel·lícula Planta 4a el dilluns 10 de novembre de 2003, però no va ser fins prop de cinc anys després, el dijous 12 de juny d'enguany, que em vaig interessar per Albert Espinosa. Va ser a partir d'una seva xerrada en la jornada Intangibles en l'economia organitzada per la Cambra de Comerç de Barcelona.
Diria que va ser aquell mateix dia que em vaig comprar el llibre El món groc. Allà hi explica bona part del què va explicar a la conferència, però sobretot hi explica el món groc i els grocs. Del relat, al llibre o a la conferència, dels aspectes traumàtics de la vida d'Albert Espinosa (la malaltia, l'amputació, la mort) sorprèn i s'agraeix veure com ell els hi dóna la volta a partir de la senzilla afirmació que cada dificultat pot amagar una nova oportunitat, i cada pèrdua un guany: no vaig perdre una cama, vaig guanyar un munyó.
Planta 4a (de la qual ell n'és el guionista) s'aproxima als “pelones”, a la seva vida i peripècies a l'hospital, malalt de càncer; és una pel·lícula per veure, que el tòpic definiria com a plena de vida. Aviat s'estrenarà “No me pidas que te bese, porqué te besaré”, dirigida i protagonitzada per ell mateix i amb la participació, entre d'altres d'Eloy Azorín, qui ha fet el pròleg del llibre.
Després de llegir el llibre “El món groc” em vaig preguntar: sóc groc?. Malgrat em reconec en moltes de les coses que explica, sobretot en la llista de 23 descobriments, hi ha algunes qüestions que jo atribueixo més a la seva vivència personal que no acaben de quallar en mi, ja que la meva experiència personal es mou en unes altres coordenades... Però alguns dels seus 23 descobriments són interessants, començant pel primer: les pèrdues són positives.
Quan parla del grocs és quan més penso que jo no en sóc, potser perquè ell deixa per tancades algunes coses com el nombre de grocs que podem tenir... Però el més important, si més no amb el què jo m'he quedat, és que més enllà de definir-los com a grocs, vermells, verds, blaus o taronges, hi ha persones amb qui, per atzar a vegades, t'hi compenetres, t'hi entens i hi estableixes una amistat especial... Malgrat no et faci falta necessàriament, com ell diu, veure'ls despertar...
M'agrada Albert Espinosa, la manera que ha construït per conviure amb la seva realitat, la importància, i la necessitat, de fer i elaborar processos de dol en les pèrdues i, alhora, saber llegir allò que poden aportar de positiu.
--------------------------
pd1: després d'haver vist, dies després que s'estreni, la seva nova pel·lícula, miraré de recuperar les seves que no he vist: Va a ser que nadie es perfecto i Tu vida en 65'
pd2: enllaç de la conferència (en format vídeo, de poc més de 21 minuts) que va fer Albert Espinosa a la jornada Intangibles de l'Economia.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
