dissabte, 4 d’abril de 2009

Olot- (Bracons) -Vic: tan lluny, tan a prop

Participava dies enrere en una tertúlia radiofònica (La ciutat de tots a Onda Rambla Girona amb Eduard Cid) en què un dels temes que vam tractar va ser la llavors recent (avui ja una realitat) obertura de l'eix Vic-Olot i del túnel de Bracons.

L'eix Vic-Olot uneix dues comarques veïnes que fins avui estaven molt mal comunicades; com tota nova infraestructura el seu pas pel territori inevitablement el transforma, creant una ferida que caldrà cicatritzar. És cert que el projecte ha estat objecte de canvis i modificacions, les darreres, en el marc d'una de les primeres crisis del primer govern d'esquerres, per minimitzar-ne l'impacte mediambiental.

El punt de partida del tema a la tertúlia un estudi (ara no recordo de qui) que assegurava que el nou eix Vic-Olot col·lapsaria la C-17. Naturalment el nou eix generarà una nova demanda d'usuaris i aportarà un nou dinamisme entre territoris a diferents nivells: socials, econòmics, turístics... Quelcom semblant va passar entre Girona i Vic amb la posada en funcionament de l'eix transversal (C-25). Es parla especialment de la gran oportunitat pel sector de la carn-alimentació (motor econòmic d'ambdues comarques), així com l'oportunitat d'una nova mobilitat entre Olot i Barcelona a través de la C-17. D'aquí el possible col·lapse... D'altra banda aquest eix també apropa a Olot i a La Garrotxa la via de tren Barcelona-Vic-Ripoll-Puigcerdà. Una nova via d'accés d'Olot i La Garrotxa a Barcelona (i viceversa) sense passar per Girona i en el cas del transport en vehicle, lliure de peatges...

Aquest divendres el President de la Generalitat José Montilla ha inaugurat el nou túnel de Bracons...

Aquest és el breu de la notícia (Osona i la Garrotxa ja estan connectades pel túnel de Bracons) publicat a la sala de premsa del gencat.cat:



El president de la Generalitat, José Montilla, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i els alcaldes d’Osona i la Garrotxa, han inaugurat el nou túnel de Bracons, que entra en servei des de divendres a la tarda. El túnel és una nova infraestructura de l’eix Vic-Olot que obre una nova etapa en les comunicacions entre les comarques centrals i les gironines, especialment entre Osona i la Garrotxa, ja que les comunica millor i les apropa. El president ha qualificat el túnel de Bracons com el “símbol d’una època en què Catalunya s’està transformant, a base d’un gran esforç en la inversió pública i d’una aposta decidida per les infraestructures”

En el comunicat de premsa (El president diu que Bracons és el “símbol” de la transformació de Catalunya a través de l’obra pública) també hi trobareu una Nota explicativa sobre l'Eix Vic-Olot del Túnel de Bracons, amb informació detallada de cada tram.

En qualsevol cas és massa fàcil (fins pot ser frívol) parlar de Bracons des de Sarrià de Ter, per més que nosaltres (a Sarrià de Ter) tenim prou experiència sobre el pas de les infraestructures pel territori urbà i natural... En aquest sentit sempre m'ha agradat sentir i llegir el què diu l'ex alcalde de Les Preses i ex diputat al Parlament Daniel Terradellas. El darrer article que li he llegit és BRACONS: UNA VIA D´OPORTUNITATS. Aquests en són alguns fragments:

Tot sembla a punt perquè es pugui obrir aviat el túnel de Bracons. Amb aquesta nova carretera la Garrotxa supera un dèficit històric de comunicacions que ens situava com a cul de sac i lluny dels eixos que vertebren el país. Fa pocs anys milloràvem la connectivitat cap a Girona i França, ara, amb Bracons podrem fer-ho cap a l´interior del país i Barcelona. Aquesta era una llarga reivindicació aflorada tot just recuperada la democràcia, amb propostes diverses que han passat per diferents governs i consellers; contestades i millorades, però que finalment arriben a ser una realitat. Poques infraestructures han generat tanta activitat institucional i social, amb debat territorial, polític i mediàtic.

(...) Era i soc de l´opinió que els efectes de Bracons tenen mes incidència territorial, econòmica i social que l´afectació paisatgística de la pròpia carretera. La sensibilitat i els mitjans tècnics d´avui ens permeten solucions constructives respectables i respectuoses. En canvi, podria ser mes complicat de resoldre l´afectació global a les dues comarques veïnes: Osona i Garrotxa que fins ara han estat separades per una serralada. Ara canviaran els aspectes socials, laborals, econòmics, comercials, culturals, acadèmics o poblacionals de cada comarca, perquè tindran una porta que fomentarà mobilitat, relació i transvasaments. Per això, ja fa temps vam impulsar estudis per preveure aquesta nova situació: quines oportunitats generaria el túnel i que grinyolaria, a fi de preparar-s´hi.


Us recomano que el llegiu íntegrament...

L'eix Vic-Olot encara no és complet: manquen els variants de Les Preses i d'Olot, de manera que fins aleshores es restringirà el pas de vehicles pesants que no siguin de mobilitat interna... Veurem quina incidència té aquest eix en ambdós territoris, en la mobilitat de la seva gent, el l'economia, el turisme... I si com algú ja comenta, l'eix Vic-Olot quedarà petit i caldrà desdoblar-lo... El temps dirà...