dilluns, 7 de novembre de 2011

#Twitter i la credibilitat dels polítics del #20N

Owly Images
El passat dijous 3 de novembre a la nit va començar la campanya electoral de les eleccions generals del proper 20N. Com és habitual i previsible, vaig assistir a l'inici de la campanya electoral del PSC de les comarques gironines, fent costat al candidat Àlex Sáez.

Més enllà del clàssic discurs del cap de llista i de destapar el cartell electoral l'inici de campanya també va servir per a presentar els materials de campanya i la presència de la campanya i els candidats a les xarxes socials.

Precisament sobre les xarxes socials el responsable de la campanya 2.0 del PSC de les comarques gironines, Marc Teixidor, va dir que l'acció a les xarxes socials no donen milers de vots però sí credibilitat. Naturalment, desafortunadament sempre hi ha excepcions, tristes excepcions!

Una campanya electoral ja no és només cosa de carrer i de mitjans tradicionals, també cal ser present a les xarxes socials, tot i que amb la sola presència no n'hi ha prou; ser-hi no costa res, l'important, el rellevant, és com s'hi està, com s'interactua, amb quins perfils (personals, de campanya) i sobretot com es gestionen aquests perfils... És la manera de ser present i el què es diu a les xarxes el què aporta credibilitat als polítics

El debat, la controvèrsia, l'estratègia... estan servits!. No sé si es pot arribar a dir allò que "les xarxes socials no et faran guanyar unes eleccions, però te les poden fer perdre!" En qualsevol cas avui en dia les xarxes socials ja formen part  de la nostra quotidianitat, també de les campanyes electorals. I Twitter, per la seva força com a canal d'informació, esdevé una important arma electoral que, com a tal, pot ser de doble fulla!

I és que com en la vida, també a Twitter cal tenir clar què es pot fer i què no es pot fer, o què es recomana no fer... Al seu apunt "Twitter per la comunicació política. Manual d'instruccions de Twitter per política catalans" el periodista Albert Fuguet adverteix sobre els "6 punts bàsics que un polític ha de saber per a fer un twit" i sobre les "6 actituds que un polític no pot tenir mai de la vida a Twitter"... La seva lectura és molt recomanable per anar per la vida política en general i per sobreviure a la campanya electoral d'aquestss dies en particular...

D'entre les moltes coses que diu Albert Fuguet al seu article en destaco aquesta valoració que fa sobre l'ús de Twitter dels polítics catalans: "Els polítics catalans no han entès què és Twitter. De fet, no han entès què són les plataformes de nova comunicació. És per això que les xarxes socials no han jugat un paper important ni en les últimes nacionals ni en les últimes municipals. Fa la pinta que passaran sense pena ni glòria per les estatals del 20-N. I és que els polítics estan girant l’esquena a treure tot el suc de Twitter. "

És clar que tampoc cal perdre el món de vista i la perspectiva de les coses... la mateixa nit d'inici de campanya la Marina Geli va dir que "les xarxes socials són al carrer"!

Owly Images
@EnricPerez i @alexsaez escolten @marinageli. Foto: Roger Casero