Quan essent un infant vaig 
descobrir Andorra em va 
sorprendre, suposo com a la majoria, 
com podien sobreviure tantes botigues dels mateixos productes (sobretot tecnològics, de bellesa i esportius) 
una al costat de l'altre al llarg dels carrers comercials que hi ha entre 
Andorra la Vella i 
Escaldes-Engorany.
Un 
fenomen semblant es produeix d'uns anys ençà a 
casa nostra amb les 
superfícies comercials, importades del 
model americà (o anglosaxó) de
 grans centres comercials; al seu voltant sempre s'acaben 
desenvolupant nous negocis, tot i que sovint amb els 
mateixos productes. En alguns sectors (
automoció o mobles) aquest és un
 fenomen conegut a casa nostra, però a més petita escala i sobretot més focalitzat. 
L'Ikea de Montigalà a Badalona n'és un exemple, però també 
La Sénia amb els 
mobles, o, a l'àrea de
 Girona, 
Fornells de la Selva amb l'
automoció...
Ara fa 
10 anys es va 
inaugurar a Salt l'Espai Gironès, que ha vist com 
al seu voltant creixia molta altra activitat (botigues, hotels, restaurants...) esdevenint un 
gran pol d'activitat econòmica dins el centre comercial i al seu voltant.
Suposo que tot plegat 
és molt simple: allà on hi ha un 
pol d'atracció, un
 primer gran comerç o centre comercial amb capacitat 
d'atraure gent, 
atrau també altres negocis doncs la
 massa crítica, el
 potencial client, ja hi és, 
ja hi va, i així successivament els diferents comerços es van 
retro-alimentant.
Aquests
 darrers mesos s'està 
desenvolupant una nova zona comercial a Girona, al costat de l'
escola Maristes, entre el riu Güell i les hortes de Santa Eugènia. De moment s'hi ha obert un 
Mc Donald's, no sense 
polèmica pel fet d'estar situat al costat d'una escola, i un
 Lidl; just a l'altre costat del riu hi ha un 
Mercadona, en l'espai que abans ocupava un
 Caprabo, supermercat que es troba, també, 
un centenar de metres enllà. El 
Mercadona que hi ha on hi havia el 
Caprabo de fet era el que hi havia on 
actualment hi ha la 
redacció del diari 
El Punt Avui., diari que avui presideix l'amo dels supermercats 
Valvi... Per cert, el 
Lidl d'aquesta zona és fruit del
 trasllat del que hi havia a la carretera Barcelona, on ara hi ha un 
Dia!
Bé, el cas és que just al costat del 
Lidl del sector Maristes (per entendre'ns) s'està construint un 
Aldi, que fa poc va obrir un altre supermercat a la zona de 
Mas Xirgu de Girona, on hi ha, si no recordo malament, un 
Dia, un 
Mercadona i un 
Caprabo. A la zona de 
Sant Ponç de Girona hi ha un 
Mercadona i un 
Dia un al costat de l'altre, i a pocs metres un 
Carrefour...
A 
Sant Antoni de Calonge fa un parell d'anys va obrir un 
Mercadona, que ha estrenat dos nous supermercats recentment a 
Olot, i també hi ha, en pocs centenars de metres, un 
Dia (on abans hi havia un
 Lidl), un 
Bon Preu i un 
Carrefour Market.
Amb
 tanta varietat de supermercats tan a prop m'agrada pensar que 
els més beneficiats som nosaltres, els clients, doncs t
enim on triar mentre ells es fan la competència. També és cert que 
cada marca comercial pot tenir públics diferents, allò del "
target"...
També hi ha
 l'aspecte positiu que 
cada un dels supermercats que obre, com 
cada superfície comercial nova, 
genera llocs de treball i dinamitza l'economia, arguments de base que sempre es fan servir per a 
justificar aquest model comercial que, ens agradi o no, 
s'ha acabat imposant. hem acabat imposant.
Aviat farà
 un mes que 
Can Salellas, la 
darrera botiga de Cantallops, 
va tancar; deu ser per això que 
darrerament m'he fixat més en tot aquest moviment comercial que us he descrit no sense fatiga...
Som protagonistes en primera persona del canvi d'hàbits de consum d'aquestes darreres dècades; 
de petit també m'impressionava El Corte Inglés de
 Barcelona, fins que
 l'Hipercor va aterrar a Girona (o em vaig fer gran) i aquelles grans superfícies 
van deixar de ser excepcionals per ser quotidianes...
El comerç tradicional i de proximitat no pot lluitar contra aquest nou model de consum; alguns 
poden adaptar-s'hi cercant 
espais de convivència: un petit negoci dins, o  a tocar d'un centre comercial, 
pot veure's beneficiat de la 
massa crítica que hi va, 
potencials clients; però és evident que 
aquest model també ha causat baixes, tal vegada 
algunes inevitables, de 
comerços tradicionals.
Veurem quin recorregut té aquest model de grans superfícies i centres comercials, veurem 
si a mesura que els nadius digitals es vagin fent grans canvien el model comercial i augmenta i 
s'imposa el comerç electrònic; veurem
 si el model d'ara és al comerç el que el disc compacte (CD) va ser a la música: el
 CD quasi mata el 
vinil, però 
internet i l'"
streaming" l'ha 
acabat matant!
Sempre que 
he tornat a Andorra no ha deixat de 
sorprendre'm, suposo que com a la majoria, 
com poden sobreviure tantes botigues dels mateixos productes una al costat de l'altre; és una d'aquelles 
preguntes recurrents que em vaig quan 
passejo per l'Avinguda Meritxell d'Andorra la Vella... 
Misteris d'infant que em persegueixen d'adult...