dissabte, 30 de març del 2024

Back Door Santa. Minuts Musicals de Nadal


Diu la tradició que el Pare Noel entra a les cases per la xemeneia, fet que a mi sempre m'ha intrigat molt, no només pel fet de ser una entrada poc habitual, més aviat incòmode i perillosa i, per a moltes cases, impossible, sobretot si la xemeneia és estreta o si al capdamunt hi porta un barret... És clar que no seré jo qui trenqui la màgia de Nadal.

També he de reconèixer que és més difícil d'explicar que un tió cagui regals; davant el tió, és més versemblant un Pare Noel baixant per la xemeneia. El Pare Noel d'avui, però, no entra per la xemeneia sinó per la porta del darrere, i em fa pensar (no sé si s'hi van inspirar) amb "L'home que treballa fent de gos" d'Els Amics de les Arts; no sé si m'enteneu, quan la mestressa "el porta al quarto de planxar...". Aquí el Pare Noel que entra per la porta del darrere diu que fa feliç a les noies, mentre els nois juguen a fora...

Publicada i coescrita pel músic, cantant de soul, compositor i productor Clarence Carter l'any 1968, fa uns vint anys The Black Crowes (qui, sinó!?) en van fer una magnífica versió.



divendres, 29 de març del 2024

De dalt de tot del cel. Centenari Joan Salvat-Papasseit

Aquest 2024 se celebra el centenari de la mort del poeta barceloní Joan Salvat i Papasseit (16 de maig de 1894 - 7 d'agost de 1924). Cada divendres, al llarg d'aquest 2024, compartiré un dels seus poemes.

De dalt de tot del cel
(A l’Adolf Fargnoli)

De dalt de tot del cel
els poblets en la nit semblen brasers encesos
I perquè entra la vetlla brillen més els estels

s'acosten a la terra i s'escalfen les mans
i el cos
i els peus
I li ofrenen la Óssa com un penell de flors:

Entremig la rosada
els dematins les cullen els pastors

Joan Salvat-Papasseit

dijous, 28 de març del 2024

Trapelleria a la parròquia de Sant Salvador d'Horta


Aquests dies, ja ho veieu, sembla que no em mogui de la parròquia de Sant Salvador d'Horta de Girona, parròquia que ja té més de 50 anys i que va tenir com a primer mossèn a Joan Pons, que no només dona nom al carrer, també a l'agrupament escolta que hi cohabita, i del que tants bons records tinc.

Però abans d'endinsar-me en els records, val la pena comentar el bonic campanar que té la parròquia, construït a mitjans dels anys noranta del segle passat en motiu del 25è aniversari de la parròquia, un campanar esvelt i sobri que s'enlaira per damunt el teulat de la parròquia.

Davant la parròquia, també al bell mig del carrer, i al parc i la pista del costat, recordo haver-hi jugat un munt de vegades, amb pilota i sense, fent temps abans d'entrar al CAU. Al principi d'anar-hi, a mitjans dels anys vuitanta, entràvem al CAU per les portes laterals de la parròquia per accedir als locals; anys més tard es va habilitar l'accés per una porta posterior, fent servir els locals que hi ha al darrere.

No sé si va influir en aquest canvi una trapelleria que recordo que una colla vam fer; cal advertir que si el que vam fer era delicte ja ha prescrit, i si era pecat, alabat sigui Déu! Consti, però, que al seu dia els caps d'aleshores ja ens van alliçonar convenientment...

Resulta que un dia, per un motiu que no recordo, ni vindria al cas, vam fer un pica-pica i es van obrir unes patates xips i unes olives farcides. Jo aleshores estava a la unitat de Ràngers i noies Guia, per tant, devia tenir uns 12 o 13 anys, a tot estirar, i a alguns se'ns va acudir buidar el suc de les olives en una de les piques que hi ha a l'entrada de la parròquia, barrejant-lo amb l'aigua beneïda...

Sospito que algun cap devia sentir la fortor del suc de les olives en passar pel costat de la pica, perquè vam haver de buidar-la i netejar-la, que no era qüestió que els parroquians, en entrar a missa més tard i remullar-s'hi els dits per senyar-se, fessin el vermut!

L'anècdota no té més història i algun dia l'hem rememorat entre rialles... I més enllà d'aquesta trapelleria, el cert és que tant per la parròquia com pel CAU, al final va ser més pràctic habilitar la porta posterior, i evitar la temptació de fer qualsevol altra trapelleria!

dimecres, 27 de març del 2024

Sant Salvador d'Horta


Ahir recordava la darrera vegada que vaig entrar a la parròquia de Sant Salvador d'Horta; durant molts anys aquella església, bé, més aviat alguns dels seus locals, van formar una part molt important de la meva vida, a través de l'escoltisme. Entre els anys 1986, amb dotze anys, i 1999, amb vint-i-cinc anys, vaig viure-hi amb intensitat l'escoltisme, fent-hi amics, alguns per tota la vida, i aprenent molt, a banda naturalment de passar-m'ho pipa com a nen en les diferents branques, i com a cap, els darrers cinc anys.

Tants anys d'anar a l'Agrupament Escola i Guia Joan Pons, a la parròquia de Sant Salvador d'Horta de Girona, i fins ara mai m'havia aturat a esbrinar qui era Sant Salvador d'Horta... Afortunadament tenim la Viquipèdia per posar-ho remei. I de tot el que explica la Viquipèdia, m'agradaria destacar dos fets.

En la seva estava en un convent a Madrid, Salvador d'Horta va ser rebut pel rei Felip II i el nostre germà llec se li va adreçar en català, fet recollit documentalment. Si ell va mantenir el català davant el rei Felip II de Castella, per què no hauríem de mantenir-lo, nosaltres, davant els nostres conciutadans?

Anys més tard Salvador d'Horta va ser processat per la Inquisició a Barcelona. Per parlar-li català al rei Felip II? No, ja els agradaria a més d'un que aquest fos el motiu... No, va ser jutjat per la Inquisició per la seva fama de taumaturg (la taumatúrgia és l'art de simular prodigis), i perquè sembla que alguns dels seus miracles (es destaca que entre d'altres, va guarir una nena sordmuda) van incomodar als seus confrares i superiors eclesiàstics. Va ser jutjat per la Inquisició, però va ser absolt i no va ser castigat.

Nascut a Santa Coloma de Farners l'any 1520 amb el nom de Salvador Pladevall i Bien, va córrer força món, però sobretot va estar destinat dotze anys al convent d'Horta de Sant Joan; va morir a Càller, Itàlia, el 18 de març de 1567. La seva festivitat se celebra, coincidint amb la data de la seva mort, el 18 de març.

dimarts, 26 de març del 2024

Quan un comiat és una acció de gràcies


Mesos enrere, a principis d'octubre de l'any passat, vaig tornar a entrar a la parròquia de Sant Salvador d'Horta de Girona, per la cerimònia de comiat de la mare d'un company de feina. Feia uns quants anys que no hi entrava, i la darrera vegada també va ser per un enterrament.

No coneixia la difunta, només un dels seus fills, i quan abans de començar la cerimònia m'hi vaig adreçar per donar-li el condol, ja vaig veure que aquell comiat, que aquella cerimònia, seria diferent.

El company de feina em va preguntar si coneixia a la seva mare, una dona de poc més de setanta anys, molt activa en aquella parròquia. Quan li vaig dir que no, que no la coneixia, em va adreçar un somriure i em va dir: "avui la coneixeràs!"

I a fe, que la vaig conèixer, conèixer a través de les persones que van parlar d'ella, com el mateix mossèn, la mainada que feien catequesi o, persones ja adultes a qui anys enrere havia fet catequesi. I naturalment, la seva família.

Va ser una cerimònia emotiva, molt emotiva, però gens trista, tot i el procés dolorós de la seva malaltia;  una cerimònia en què, a banda de glossar la seva vida amb paraules i imatges, també la van glossar a través de les cançons que li agradaven; algunes de les cançons jo les havia cantat, precisament, en els locals d'aquesta mateixa església, al CAU...

Van parlar les seves tres filles i el seu fill, el meu company de feina, i al final del seu parlament va començar a entonar a cappella una cançó que a la seva mare li agradava molt, i que també cantava, també li cantava: "La prima bella cosa" de Nicola Di Bari.

Aquella cerimònia de comiat va ser, sobretot, un cant a la vida i una veritable acció de gràcies.

dilluns, 25 de març del 2024

La llicència gastronòmica dels brunyols de casa


En poesia les infraccions, bé, algunes infraccions, es permeten i s'aixopluguen sota el concepte "llicència poètica", que el diccionari defineix com la "infracció admesa de les lleis del llenguatge o de la mètrica en la redacció d’un poema".

Tot i que podríem considerar la poesia com l'orfebreria de la literatura, l'art de treballar amb precisió les paraules, certes infraccions, certes llicències, són permeses sense perjudici de la mateixa obra, ni de qui l'ha escrit.

En això pensava ahir, Diumenge de Rams, mentre degustava l'enèsim brunyol dels que vam fer el dia abans amb la meva família, fidels a la tradició. Tal com els fem a casa, podria afirmar que ens permetem una llicència, tot i que no és poètica, sinó gastronòmica.

En la pastisseria i la brioixeria, com en la poesia, tot és molt precís; si amb la poesia l'important és la precisió amb les paraules, en la pastisseria i la brioixeria l'important és la precisió amb les mesures i amb la manipulació, a risc que el resultat final quedi fet un brunyol, en el pitjor sentit de la paraula.

La nostra infracció podria considerar-se un atemptat contra els principis bàsics de la pastisseria i de la brioixeria (als ulls del pastisser de la família ho és, un atemptat), o si no voleu ser tan dramàtics, podríem parlar d'incongruència o contradicció.

La infracció, l'atemptat, la incongruència o contradicció que cometem amb els brunyols és que, una vegada llevada la massa, llevada lentament a la vora del foc després d'haver estat senyada i d'haver rebut la corresponent jaculatòria, la manipulem en excés, fins i tot prement-la una mica, fent que en comptes de rodons i flonjos, quedin més aviat planers, trencant, en part, la màgia del llevat.

Aquesta característica manipulació de la massa just abans de coure, que la meva mare fa amb molta traça, dona als nostres brunyols una forma única que els caracteritza i diferencia de la resta, per goig nostre i (temporal) desesperació del pastisser de la família.

I si les llicències poètiques tenen la seva raó de ser, tenen la seva justificació, aquesta nostra llicència gastronòmica dels brunyols de casa, també. És així com els volia, i com li agradaven, al meu avi matern, uns brunyols en forma de palmell de la mà, més planers que arrodonits, amb un clot al mig.

Potser sí que no són tan flonjos com la resta de brunyols, potser sí que queden més secs més aviat, però és així com els fem perquè, sobretot, és així com ens agraden, i perquè cada brunyol que fem a casa no deixa ser, modestament, un petit homenatge a la tradició familiar, un petit homenatge a la nostra família.

És la nostra tradició, és la nostra singularitat, és la nostra llicència, que tractant-se de brunyols, en aquest cas també és poètica.

dissabte, 23 de març del 2024

What Christmas Means To Me. Minuts Musicals de Nadal


Què significa, per a tu, Nadal?

La pregunta té tantes respostes com persones a qui la facis, i gairebé tantes com versions té la cançó d'avui, "What Christmas Means To Me" que, interpretada per Stevie Wonder, ens serveix tot un inventari nadalenc: espelmes enceses, vesc (i el seu corresponent petó a sota), grèvol, neu, molta neu, cors cantant nadales, cares somrients, mostres d'amor desbordants, cartes i felicitacions, emocions a flor de pell... "Això", canta Stevie Wonder, "és el que Nadal significa per a mi".

Aquests dies que venen, els de la Setmana Santa, representen simbòlicament i històrica un contrast amb aquesta alegria i opulència nadalenca; ara haurien de venir els dies d'abstinència i penitència, de reclusió i de dolor; però per a la majoria els dies de Setmana Santa no només són festius, també són, com els de Nadal, una festa, en el sentit més alegre del terme. 

Una festa, però, sense vesc ni grèvol... però amb tortell i, sobretot, brunyols!

divendres, 22 de març del 2024

Divisa. Centenari Joan Salvat-Papasseit

Aquest 2024 se celebra el centenari de la mort del poeta barceloní Joan Salvat i Papasseit (16 de maig de 1894 - 7 d'agost de 1924). Cada divendres, al llarg d'aquest 2024, compartiré un dels seus poemes.

Divisa
(a l'Alfons Maseres)

Viatjar terres
no quedar-se en cap,
amar en totes una noia verge;

creure en la guerra perquè és bo el combat,
cada ferida la sang d'un poema.

Quan Déu ens cridi poder contestar:
—tant estimava que es vessava el veire.

Joan Salvat-Papasseit

dijous, 21 de març del 2024

Vinícius Júnior contra el racisme


De la mateixa manera que arriba un moment que tot infant ha d'afrontar la pregunta "què és primer, l'ou o la gallina?", avui la societat en general, i el món del futbol en particular, ens toca afrontar la pregunta "què és primer, l'insult a Vinícius Júnior o la seva provocació?"

Amb Vinícius Júnior, o com a mínim amb la imatge que transmet dins el terreny de joc, em passa el mateix que amb Cristiano Ronaldo o fins i tot el que em passava amb Dani Alves: que són o han estat grans futbolistes, i pitjors persones. I sí, reconec que amb aquesta afirmació, amb aquesta generalització, soc terriblement injust.

No sé si és un ego desfermat, un excés de fatxenderia, massa diners a la cartera massa ràpid i massa aviat, o tot plegat; el cas és que l'innegable talent que té Vinícius Júnior pel futbol contrasta amb la seva actitud provocadora davant el públic, moltes vegades també davant els rivals, fins i tot essent visiblement maleducat amb els àrbitres.

I sí, és cert que lamentablement Vinícius Júnior rep molts insults, insults de tota mena, inclosos els racistes; insults, alguns greus, que certament poden ser objecte d'un delicte d'odi i, per tant, convé identificar a les persones que l'insulten i denunciar-los. També és cert que el mateix Vinícius Júnior, sense proferir cap insult racista, també ha fet gala de manca de respecte nombroses vegades dins el terreny de joc, insultant a rivals i fins i tot als àrbitres.

Amb tot això vull dir que em sembla perfecte que des del futbol també es lluiti contra el racisme, que aplaudeixo que la setmana vinent dues seleccions nacionals, Espanya i Brasil, juguin un partit contra el racisme; el que no em sembla tan bé, ni encertat, és que la imatge pública, amb la voluntat d'alguns de convertir-la quasi en icònica, de la lluita contra el racisme sigui la de Vinícius Júnior, un grandíssim jugador maleducat.

El respecte que Vinícius Júnior reclama vers ell, quan l'insulten, no se l'aplica quan és ell qui insulta el rival, l'àrbitre o  quan es mofa, amb actitud provocadora, del públic. A cada provocació, a cada manca de respecte, Vinícius Júnior perd credibilitat en la seva particular lluita contra el racisme, i els qui alimenten aquesta imatge de paladí contra el racisme, imatge quasi quixotesca, li fan més mal que bé a ell, i a la lluita contra el racisme.

dimecres, 20 de març del 2024

Tota una oficial de primera!


Es diu Joaquima, però jo sempre l'he conegut com a Quima. Això dels noms és tot un món, en segons quins casos: una cosa és el nom oficial, l'altre el nom dit, o el dit en un context (la família) i el dit en un altre context (les amistats, la feina, etc.).

Jo sempre he sigut en Roger (més ben o mal pronunciat, aquest és un altre tema), tot i que fa cap a quaranta anys també responia al nom de "Salmonete"... En el cas que ens ocupa avui, la Joaquima Torrent Francàs per mi sempre ha estat i és, encara, la Quima.

I la Quima, a qui dies enrere vaig tenir en goig d'entrevistar, és una dona entusiasta i valenta, a banda de divertida, molt divertida. Mesos enrere, a finals d'octubre de l'any passat, la vaig escoltar en una taula rodona "El paper de la dona a la fàbrica", en el marc de la jornada "Sarrià, entre el Ter i el paper".

Les intervencions de la Quima, a qui jo sobretot havia conegut, i coincidit a la colla dels Amics dels gegants de Sarrià de Ter (ella en va ser presidenta una colla d'anys), eren divertides i ocurrents i aleshores vaig pensar: la Quima té una entrevista!

I l'entrevista vaig fer-li dies enrere al programa "Cançons que parlen" de Ràdio Sarrià i de tot el que vam parlar destacaria que la Quima ha estat de les poques dones (si no l'única) que ha treballat d'oficial en una fàbrica de paper, una feina copada per homes. La Quima és una dona que ha trencat un sostre de vidre, i que no tinc gaire clar que d'altres dones hagin passat pel forat que ella va crear...

A l'entrevista amb la Quima en vam parlar, de la seva feina d'oficial, com també vam parlar de molts altres temes de la seva vida: la família, l'escola, el ball, les entitats... Divertida i desimbolta, la Quima transmet ganes de viure, fins i tot quan parla de la mort!

Segur que gaudireu escoltant l'entrevista, tant com jo vaig gaudir fent-li!

dimarts, 19 de març del 2024

Pare


No sé amb certesa si Joan Manuel Serrat, amb la cançó "Pare", cantava i exclamava exclusivament al seu pare; la meva sensació, escoltant la cançó, és que cantava a tots els pares del món. Perquè quan l'escolto sento que soc jo mateix qui la canta, quasi implorant, al meu pare, cantant-la quan era petit com quan li preguntava, encuriosit, què hi havia sota els carrers...

Al llarg de la cançó són moltes les preguntes que es fan i, en cap d'elles, el pare hi respon, i alhora les respon totes amb el seu plor, al final de la cançó. I és que els pares, aquest al que cantava Serrat i jo i també tu mateix si n'ets, se suposa que hem de tenir resposta per a tot, però més que respostes potser el més important és deixar que els nostres fills i filles ens puguin fer les preguntes, que les respostes, finalment i com a la cançó, les trobaran ells i elles mateixes.

Més de 50 anys després de publicar-la, el clam naturalista de la cançó "Pare" encara es torna més necessari, i segurament més desesperat, i potser caldria fer-li un petit retoc a la lletra, just al final:

"Pare, que estan estem matant la Terra.
Pare, deixeu de plorar
que ens han hem declarat la guerra".

dilluns, 18 de març del 2024

El Blockudoku de 12 del maig


Hi ha un joc en el qual ara no entraré en detalls, el Blockudoku, que té un repte diari en què has d'assolir una puntuació concreta. Quan no l'assoleixes, quan et quedes sense més opcions, et marca el % que has assolit en aquella partida. Tot seguit, et permet jugar de nou...

Al govern del president Aragonès li ha passat si fa o no fa el mateix amb aquesta legislatura, que com si es tractés d'un repte diari del Blockudoku, amb l'enroc pressupostari s'ha quedat sense poder fer cap més moviment, i la partida se li ha acabat al 77 % de la legislatura.

El cert és que ja portem unes quantes partides, perdó, vull dir legislatures, sense arribar al 100 %, sense acabar-les esgotant-ne el temps; darrerament no hi ha manera de completar una legislatura sencera.

Aquesta vegada l'entrebanc ha estat el projecte del Hard Rock, però més aviat sembla que ha estat el pretext pels uns i pels altres, per enrocar-s'hi, encallar l'aprovació dels pressupostos i precipitar l'avançament electoral.

Tornarem a començar la partida, doncs, amb tot el que això suposa: agitació, més que campanya, electoral. I el 12 de maig el Blockudoku ens oferirà el seu repte diari, amb una disposició inicial de les peces, i un objectiu de punts a assolir. Amb els darrers antecedents, no tinc clar que, aquesta vegada, completem la partida. Però tant de bo m'equivoqui...

dissabte, 16 de març del 2024

God Rest Ye Merry, Gentlemen. Minuts Musicals de Nadal


Les cançons tradicionals i populars solen tenir, algunes vegades, un origen incert, difícil de situar de manera precisa, i també solen tenir (o patir, segons es miri) variacions en el títol o en la lletra, segons les mans (i les veus) en què caiguin.

Un bon exemple d'això que estic exposant és la cançó tradicional nadalenca  "God Rest Ye Merry, Gentlemen", de la que es té alguna referència del segle XVII, tot i que la primera referència conservada data del segle XIX, concretament del 1823, quan va aparèixer en un llibre de cants.

En algunes versions el títol ha mutat de "God Rest Ye Merry, Gentlemen" a "God Rest You Merry, Gentlemen", abandonant la forma arcaica "ye" per la més contemporània "you", i fins i tot es va desplaçar la coma, ja que en algunes referències apareix d'aquesta manera: "God rest ye, merry Gentlemen". Sembla que la coma té més sentit després de la paraula "merry"...

"God Rest Ye Merry, Gentlemen" apareix a la novel·la "Cançó de Nadal" de Charles Dickens, publicada el 1943 i ha estat cantada i versionada per un munt de grups i músics, entre ells Jethro Tull, fent-ne una versió instrumental en la qual, per descomptat, destaca la flauta d'Ian Anderson, la cantant de veu poderosa Annie Lennox o el grup vocal Pentatonix; una seva versió va formar part de la banda sonora de la pel·lícula The Grinch.

Hi ha cançons que potser tenen un origen incert, però que tenen molta vida, moltes vides!





divendres, 15 de març del 2024

Estenies la roba al terrat. Centenari Joan Salvat-Papasseit

Aquest 2024 se celebra el centenari de la mort del poeta barceloní Joan Salvat i Papasseit (16 de maig de 1894 - 7 d'agost de 1924). Cada divendres, al llarg d'aquest 2024, compartiré un dels seus poemes.

Estenies la roba al terrat

Estenies la roba al terrat
i el teu braç tan rodó regalava;
als teus peus s'eixamplava el regal,
cada perla als rajols s'estirava.

I també del teu coll al teu pit
la frescor en l'afany t'ajudava:

si et tocava una mica de sol,
t'hi delies i t'eixamoraves.

Joan Salvat-Papasseit

dijous, 14 de març del 2024

Ràdio Sarrià, la teva veu


Amb el canvi d'any, Ràdio Sarrià ha viscut un canvi d'etapa: se n'acaba una, per moments fosca i turbulenta, i en comença una de nova, no absenta de dificultats, certament, però també curulla d'il·lusió, una mena de renaixement de l'emissora que, recuperant la seva essència, recupera també la vostra veu, la teva veu.

Finada la vinculació de l'Ajuntament de Sarrià de Ter amb l'empresa Digital Hits, que des de 2019 ha gestionat l'emissora, el nou govern municipal ha volgut prendre de nou les regnes de Ràdio Sarrià, retornant a la gestió municipal directa i recuperant la participació dels i les col·laboradores que, fruit de la crisi que es va viure arran de la defenestració ignominiosa de la Neus Mercader Camps, directora, locutora i ànima de l'emissora durant més de trenta anys, i del canvi de model de Ràdio, vam decidir fer un pas al costat, deixar de col·laborar amb Ràdio Sarrià.

Arran d'aquella crisi, els i les col·laboradores vam promoure el manifest "Tots Som Ràdio Sarrià" (Parlem de Sarrià núm. 106) i vam decidir mantenir-nos en contacte sota l'aixopluc de l'Associació Cultural Ona Sarrià, que entrava en una mena d'estat letàrgic, fins a les darreres eleccions municipals, la primavera de 2023.

Els i les col·laboradores de Ràdio Sarrià ens semblava que amb el pas al costat havíem caigut en un pou, en el pou de l'ostracisme, però mai vam perdre l'esperança que aquests anys no fossin un pou, sinó un túnel, i ara ja en veiem la llum de sortida, ara ja treballem per tornar a fer ràdio, per tornar a fer poble a través de la ràdio.

El resultat electoral i la configuració del nou govern municipal de coalició, que havia manifestat obertament que volia retornar a la gestió directa de l’emissora, va reactivar els i les col·laboradores i vam començar a treballar per tornar a Ràdio Sarrià, recuperant el model d’emissora que mai hauríem d’haver perdut, un model fonamentat en dos pilars: la informació local i la participació ciutadana.

Aquests darrers mesos els i les col·laboradores hem renovat i ampliat la junta directiva de l'Associació Cultural Ona Sarrià, reforçant l’entitat i posant-la de nou al servei de Ràdio Sarrià, per vetllar pel correcte funcionament de l'emissora municipal i preservar-ne el model, també per esdevenir el paraigua de les persones i entitats col·laboradores de Ràdio Sarrià.

La transició del model de ràdio i de gestió d’aquests darrers anys al nou model no ha estat un camí planer, ans al contrari, sobretot per la manca de col·laboració de l’empresa externa que fins ara l’havia gestionat, que no només no ha mostrat cap predisposició per a fer un traspàs i mantenir la continuïtat d’emissió durant el canvi de gestió, fins i tot pràcticament ha desmantellat l’emissora i el centre emissor, deixant a l’emissora sense emissió. Afortunadament, a cada dificultat l’Ajuntament de Sarrià de Ter i Ona Sarrià hem anat trobant solucions tècniques per mantenir l’emissió, i solucions organitzatives per iniciar una nova programació de continguts.

Perquè si alguna cosa s’ha viscut aquests darrers mesos i setmanes entre els i les col·laboradores de Ràdio Sarrià ha estat la il·lusió per recuperar-la i les ganes de tornar a fer ràdio. Amb aquesta empenta i motivació hem anat superant tots els obstacles i, després de garantir l'emissió de Ràdio Sarrià a través de l'FM i d'internet, hem començat a configurar una nova graella de continguts i programes, recuperant antics col·laboradors i col·laboradores, també afegint-ne de nous, que se sumen amb molta il·lusió i ganes al nou projecte de Ràdio Sarrià. Aquest renaixement de l'emissora ha vingut acompanyat, també, per una nova imatge corporativa, recuperant per a Ràdio Sarrià els colors del poble, i generant un nou lema: Ràdio Sarrià, la teva veu.

Des d’Ona Sarrià us animem a sintonitzar de nou Ràdio Sarrià, a escoltar-la a l'FM, per internet o en format pòdcast, i us convidem, si en teniu ganes, a participar-hi aportant-hi nous continguts!

Article publicat al número 117 de la revista Parlem de Sarrià.

dimecres, 13 de març del 2024

Menors i aules, lliures de mòbils?


L’emissió per TV3 de la sèrie documental "Generació porno", la tardor de 2023, va generar un gran debat al voltant de l’accés dels menors d’edat a la pornografia i en va obrir, exponencialment, molts més, com l’ús dels telèfons mòbils a les aules i l’accés a les pantalles, en general, dels menors. Aquests debats socials i educatius han calat fins al punt que les administracions han hagut de moure fitxa, començar a prendre mesures.

Entre les mesures que recentment s’han anunciat, destaquen les barreres d’accés a la pornografia dels menors d’edat, intensificant la verificació de l’edat i la identitat, i la regulació de l’ús dels telèfons mòbils en l’àmbit escolar. Mesures anunciades, altra cosa serà la seva implantació.

La sèrie documental va servir, d’una manera o altra, per treure’ns la bena dels ulls i parlar d’un dels elefants que socialment tenim al saló de casa, al pati de l’escola i a les places dels pobles, viles i ciutats: l’accés dels infants i joves a la pornografia i com aquest accés prematur, sense cap mena d’acompanyament, pot distorsionar la seva concepció de la sexualitat i influir negativament en les seves relacions sexo afectives pel consum d’una pornografia no només en edats més primerenques, també d’una pornografia amb continguts més violents i denigrants.

És evident que no és funció de la pornografia educar sexualment els infants i joves, aquesta és una funció que essencialment recau a la família, en primer lloc, després a l’escola i més generalment a la societat, especialment en els espais d’educació no formal i informal. La sèrie documental "Generació porno" no només mostrava com la pornografia penetra, sense necessitat d’invocar-la explícitament, als mòbils dels infants i joves menors d’edat, també ens va permetre veure fins a quin punt les dificultats de les famílies, pares i mares, per afrontar aquesta qüestió i parlar de sexualitat, genera un buit que inevitablement omple la pornografia.

La projecció d’aquesta sèrie documental ha donat volada al moviment "Menors Lliures de Mòbils", sumant i aglutinant milers de famílies i professionals de l’educació que defensen que no es permeti l’accés als mòbils als infants i joves menors de 16 anys. El moviment, desplegat en múltiples grups territorials i comarcals de Catalunya a través de grups de WhatsApp i de Telegram, promou que les famílies no comprin telèfons mòbils als seus fills i filles menors de 16 anys, contribuint així a reduir la pressió social que reforça la llei no escrita que diu que el primer mòbil dels infants arriba als 12 anys, quan comencen l’etapa d’educació secundària a l’institut, si és que no ha arribat abans.

Les eines i xarxes socials han esdevingut un element primordial de socialització dels infants i joves menors d’edat, sobretot a través de xarxes com Instagram, Tik-Tok, Snapchat, Discord... Ser-hi o no ser-hi pot marcar la diferència, ja que les converses no només es produeixen a la vida analògica, també es parla i s’interactua molt a la vida digital. Possiblement, una de les causes d’aquest desgavell digital dels infants i joves és que, en general, han accedit a les pantalles sense massa orientació, ni acompanyament, ni filtres per part dels adults. És cert que hi ha famílies que han aplicat, en diferents graus d'intestat, controls parentals a l’accés dels seus fills i filles a internet, però fins i tot aquests controls han estat estèrils quan els mateixos menors els han sabut desactivar.

Les dades creixents d’abusos i agressions sexuals perpetrats per menors d’edat, agressions violentes que semblen reproduir fidelment escenes de pel·lícules pornogràfiques, han encès les alarmes i activat el govern espanyol a aprovar l’"Informe sobre protecció integral dels menors davant l'accés a la pornografia a internet", base sobre la qual pivoten els tres eixos d'actuació del govern espanyol sobre aquesta matèria: l'elaboració d'una estratègia interministerial per a la protecció integral dels menors a internet, l'aprovació d'un projecte de llei que li doni cobertura jurídica i la creació d'un sistema de verificació de l'edat per a l'accés a les pàgines web amb contingut per a persones adultes, entre elles les de contingut pornogràfic.

D’altra banda, la dispersió de la normativa sobre l’ús dels telèfons mòbils als centres educatius, ha obligat el govern català a aprovar les instruccions d'ús dels telèfons mòbils a les aules, de manera que a partir del curs vinent estaran prohibits tant als centres d’educació primària com d’educació secundària, amb la diferència que si bé a primària cap alumne podrà fer servir el telèfon mòbil, a l'educació secundària es permetrà, només, per a usos educatius expressament autoritzats pel professorat. Aquestes instruccions s'hauran d'incorporar a les normes d'organització i funcionament de cada centre (les NOFC) i, com és preceptiu, les haurà d'aprovar el consell escolar.

L’accés a les pantalles no hauria de ser tan diferent com aprendre a anar en bicicleta; tothom té clar que aprendre a anar en bicicleta és un procés que requereix acompanyament i suport per part dels adults, a ningú se li acudiria donar-li una bicicleta de dues rodes a un infant i, sense que hi hagués pujat mai, llençar-lo carrer avall a veure si n’aprèn. Amb les pantalles, a vegades tinc la impressió que fem, si fa o no fa, això.

Article publicat al número 117 de la revista Parlem de Sarrià.

dimarts, 12 de març del 2024

Llegir Ràdio Sarrià


Sí, ja sé que la ràdio en general, i Ràdio Sarrià en particular, s'escolta. I avui en dia, s'escolta per terra mar i aire, és a dir, a través de l'FM, d'internet i en format pòdcast. Però jo avui no us parlo de la ràdio que s'escolta, sinó de la que es llegeix.

I concretament, de la que podeu llegir al darrer número publicat de la revista Parlem de Sarrià, el número 117. Si no vaig errat, en aquest número, es parla de Ràdio Sarrià fins a tres vegades. Per començar a l'editorial, on s'anuncia el canvi de model; després en un article de l'equip de govern, que en el marc d'una sèrie d'accions de govern, explica breument l'aposta per municipalitzar, de nou, Ràdio Sarrià; i finalment en un article que he escrit jo mateix, com a president de l'Associació Cultural Ona Sarrià, en el que relato com hem viscut des d'aquesta entitat, que ha estat sempre vinculada a l'emissora municipal, aquesta transformació, de la que també en som i ens sentim responsables.

Reactivada l'Associació Cultural Ona Sarrià, ara ja serem presents, com una entitat més del poble, a cada número de la revista Parlem de Sarrià, perquè a banda d'escoltar-nos per antena, també volem dir-hi la nostra a la revista, explicant la nostra actualitat, activitat i programes, també volem que Ràdio Sarrià es pugui llegir al Parlem de Sarrià!

dilluns, 11 de març del 2024

La connexió (terrorista) russa


Rússia ha declarat terrorista a Garri Kaspàrov, excampió del món d'escacs, polític i activista rus. Suposo que entre els mèrits per a ser declarat terrorista hi ha el fet de ser un ferm opositor de Putin, d'haver-se mostrat crític amb la invasió d'Ucraïna i d'haver acusat el president rus d'assassinar l'advocat, activista i polític rus Aleksei Navalni.

No consta que hagi perpetrat cap atemptat terrorista, ni que en sigui l'autor material o intel·lectual, ni que n'estigui maquinant cap. Per a les autoritats russes no calen, aquestes evidències, n'hi ha prou amb intentar-li bufar a la cara, ni que sigui amb una piulada, al president rus. Tot opositor a Putin, tard o d'hora, o és declarat terrorista, o acaba mort, o ambdues coses. En aquesta ruleta russa deu haver-hi sis bales al carregador de la pistola, en comptes de només una.

Rússia no és l'únic estat on la declaració de terrorista resulta ser tan barata, també ho és a Espanya, sobretot després que el Tribunal Suprem hagi acordat per unanimitat investigar i, si escau, enjudiciar Carles Puigdemont i Ruben Wagensberg per delictes de terrorisme en relació amb els fets investigats en el cas Tsunami Democràtic. L'artífex d'aquest artifici, d'aquest disbarat judicial, és el magistrat de l'Audiència Nacional Manuel García Castellón.

Aquesta sí que és una connexió russa, una perillosa semblança que situa a les més altes instàncies del poder judicial espanyol als antípodes de la democràcia, com també es demostra, per obra i gràcia del Partit Popular, amb la negativa del deure democràtic de renovar el Consell General del Poder Judicial.

Avui que fa 20 anys de l'11M, el terrible atemptat de Madrid de l'11 de març de 2004 perpetrat per Al-Qaida causant 193 víctimes mortals i més de 2.000 persones ferides, és insultant veure com es tergiversa el concepte (no només asèpticament en l'àmbit semàntic, també en l'àmbit judicial) de terrorisme. I més en un estat, Espanya, que l'ha sofert especialment durant dècades.

La justícia espanyola, avui, és més a prop de Rússia que d'Europa...

dissabte, 9 de març del 2024

I Saw Mommy Kissing Santa Claus. Minuts Musicals de Nadal


L'any 1952 Jimmy Boyd, un joveníssim cantant de només 13 anys, va enregistrar la cançó de Nadal "I Saw Mommy Kissing Santa Claus", composta pel músic britànic Tommie Connor.

Diu la llegenda que la cançó va generar certa polèmica en l'arxidiòcesi de Boston, escandalitzada pel relat de la cançó, que explica que un nen veu com, la nit de Nadal, la seva mare fa un petó al Pare Noel, i es pregunta què hauria passat si ho hagués vist el seu pare.

Sembla que el mateix Jimmy Boyd va haver de donar explicacions a l'arxidiòcesi, argumentant que la cançó no relatava un adulteri, donant a entendre que el Pare Noel en realitat era el pare de la criatura entremaliada...

La cançó va guanyar popularitat quan, l'any 1970 The Jackson 5 la van incloure en un disc nadalenc, tot i que a mi personalment m'agrada més la versió que John Mellencamp va enregistrar l'any 1987 per al primer disc de la col·lecció "A Very Special Christmas".

La cançó va servir d'inspiració per una pel·lícula, produïda per a la televisió, homònima, una d'aqueles típiques de Nadal...





divendres, 8 de març del 2024

L'enamorat li deia. Centenari Joan Salvat-Papasseit

Aquest 2024 se celebra el centenari de la mort del poeta barceloní Joan Salvat i Papasseit (16 de maig de 1894 - 7 d'agost de 1924). Cada divendres, al llarg d'aquest 2024, compartiré un dels seus poemes.

L'enamorat li deia

Penyora d'amor, penyora -
si tu em besaves, amor,
jo et donaria una rosa.

No fóra mesquí de res,
penyora d'amor, penyora;
- o bé et tornaria el bes
o et daria una taronja,
una ametlla
o bé l'esqueix
d'una clavellina nova.

No fóra mesquí de res,
penyora d'amor penyora;
- o la flor del cirerer
o el llessamí
o bé la lluerna
que hagués pogut descobrir
la nostra abraçada estreta.

No fóra mesquí de res,
penyora d'amor, penyora:
que jo em donaria teu
i tu et donaries tota.

Si tu em besaves, amor
jo et donaria una rosa.

Joan Salvat-Papasseit

dijous, 7 de març del 2024

Desconstruir els rols de gènere


Desconstruïm els rols, construïm igualtats. Aquest és el lema de la campanya de sensibilització i reivindicació de la meva entitat, Plataforma Educativa, en relació amb el Dia Internacional de les Dones, que es commemora cada 8 de març.

El lema obvia el terme "gènere", però se sobreentén, o si més no, jo ho faig, que quan diu desconstruïm els rols, es refereix als rols de gènere. Essent així, què és exactament el que demana la meva entitat amb això de desconstruir els rols (de gènere)?

Intuint que, en general, la segona part del lema (construïm igualtats) és més comprensible, tot i que naturalment també té molta profunditat i debat, voldria centrar-me més, per mirar d'entendre-ho bé, en els conceptes de la primera part del lema, desconstruïm els rols (de gènere), entenent que és quelcom que jo, en relació amb els meus rols de gènere, també he de fer. Però abans de desconstruir-me ho he de comprendre, i aquí, ja em perdonareu la reiteració, necessito recórrer de nou al diccionari.

  • Desconstruir: Desfer analíticament (un text o un concepte) per mitjà de la desconstrucció.
  • Desconstrucció: Mètode d’anàlisi crítica d’un text, d’un concepte o d’una construcció intel·lectual, que permet de desfer-ne l’estructura tot mostrant les seves contradiccions i ambigüitats.
  • Rol: (accepció aplicada a la sociologia) Model de comportament que, en una societat determinada, hom espera d’una persona amb relació al seu estatus.
  • Gènere: (accepció aplicada a la sociologia) Sexe en funció dels trets, els rols i les funcions que li són associats culturalment.

A aquestes definicions caldria afegir-ne una altra, la de rol de gènere, que segons el Termcat és el "Conjunt de comportaments i activitats que s'atribueixen socialment a cadascun dels sexes, que és variable segons les cultures".

Entenc, doncs, que el que hauríem de fer, socialment i col·lectiva, no és destruir els rols de gènere, sinó desconstruir-los, és a dir, desfer-ne l'estructura per fer evidents les seves contradiccions i ambigüitats per (primer) prendre consciència de fins a quin punt avui es desajusten amb la nostra realitat, més diversa en clau de gènere, i fan prevaler uns privilegis solidificats per la construcció clàssica i ancestral dels rols de gènere i (segon), construir-los de nou, car no deixen de ser atribucions socials, eliminant-te els factors de discriminació i de desigualtat.

Tal com s'intueix del lema, no podrem construir, en clau de gènere, una societat més igualitària si abans, individualment i col·lectiva, no fem l'exercici de desconstruir els rols de gènere, per més que ens costi a la majoria d'homes, alguns dels quals fins i tot s'hi resisteixen, s'hi oposen o s'hi neguen.

Cal que fem aquest exercici, perquè si bé avui la nostra societat és més diversa en clau de gènere, en clau de gènere també és menys igualitària.

dimecres, 6 de març del 2024

18 anys d'aniversaris


18 anys d'aniversaris és el que recullen els tres vídeos que he fet a les meves tres filles quan han arribat a la majoria d'edat. El primer el vaig fer l'any 2017, el segon l'any 2020 i el tercer i darrer enguany, just aquesta mateixa setmana.

El criteri a l'hora de seleccionar les fotos el vaig marcar amb el primer: fotos del naixement i fotos de la celebració dels aniversaris, de tots i cadascun dels aniversaris, però no d'altres celebracions. És veritat que restringint les fotos als aniversaris, n'hi ha moltes altres, i moltes molt maques, que sap greu deixar de banda, però en realitat que hi hagi un criteri restrictiu ajuda, que prou feina és triar i fer una selecció, només, de les fotos dels aniversaris.

Ara que ja he fet els tres vídeos he corroborat un fet que, d'altra banda, també poden en evidència la successió dels vídeos: cada vegada fem més fotografies o, per a ser més precisos, amb la digitalització, cada vegada fem més fotografies.

Aquesta evidència fa que, paradoxalment i al contrari del que passava dècades enrere, amb la fotografia digital he disposat d'un major banc d'imatges per a fer aquest darrer vídeo, ja amb totes les fotografies en format digital, que no per a fer el primer vídeo.

El creixement, comptant les imatges de cada vídeo, ha estat exponencial: 20 imatges el primer, 37 el segon i 82 el tercer. A finals de 1999, quan va néixer la meva primera filla, encara fèiem fotos amb una càmera analògica, de les que havies de posar-hi el carret, i no va ser, si no recordo malament, al voltant de l'any 2005 que vam fer el salt amb la càmera digital.

I també hem de tenir present que avui, sobretot, hi ha les fotografies fetes amb el telèfon mòbil, però en aquesta ocasió no formen part de l'equació perquè jo, les fotos importants (de celebracions, de viatges, etc.) les segueixo fent amb càmera de fotos, i no amb la càmera del telèfon mòbil. Però sí, amb l'evolució i la millora de la qualitat de les fotografies fetes amb el mòbil, encara en fem més, de fotos, que no pas abans.

En conclusió: mentre l'àlbum de fotos de la meva infància era significativament més prim que el del meu germà, que és més gran, els vídeos dels 18 anys de les meves filles acumulen més fotografies com més petita és la filla. Comptat i debatut, però, l'avantatge d'aquesta circumstància és que la protagonista del vídeo més curt, la filla gran, també surt a moltes fotografies del vídeo de la segona, i totes dues a moltes del vídeo de la tercera...

I una darrera conclusió: és impossible condensar 18 anys de vida en uns tres minuts, però en tres minuts de vídeo hi cap molta vida dels primers 18 anys...





dimarts, 5 de març del 2024

Trepitjar molt la ràdio, i no parlar-hi mai


No sé quantes vegades, al llarg de la seva vida, en Josep Maria Fernández Martínez ha trepitjat la ràdio, els estudis de Ràdio Sarrià. Segur que són moltes vegades, incomptables vegades; la majoria, possiblement, com a treballador de la brigada municipal, ara arranjant això, ara arranjant allò; però moltes, també, com a col·laborador d'Ona Sarrià, per exemple quan calia preparar la Festa de la Ràdio i posar, literalment, tota la carn a la graella! A la graella de fer carn a la brasa, no a la radiofònica!

Són moltes les vegades que en Josep Maria havia trepitjat els estudis de Ràdio Sarrià, i mai hi havia parlat; mai, fins dies enrere, quan el vaig convidar, d'entrevistat, al programa "Cançons que parlen". Ho va comentar al principi de l'entrevista i, si us he de ser sincer, em va sorprendre, ja que és una persona que, en l'àmbit social i cívic, s'ha implicat en diferents associacions, tot i que és veritat que sempre ha estat de les persones que penquen molt i no sempre surten a les fotografies, o es posen davant d'un micròfon!

Sempre hi ha una primera vegada i em va agradar molt que en Josep Maria Fernández Martínez parlés per primera vegada a través dels micròfons de Ràdio Sarrià al meu programa. Va ser un plaer i tot un honor! I escoltant-lo, ja ho veureu, qualsevol diria que no hi havia parlat mai!

I és que en Josep Maria, a banda d'una bona entrevista (que ja he fet), sobretot té molta conversa!


dilluns, 4 de març del 2024

Feliços 18, Abril!


Estimada Abril,
diuen que els tercers fills, o filles, creixeu sols, que no només us trobeu el camí fet, sobretot us trobeu amb uns pares i mares que us eduquen per inèrcia, i se suposa que també amb més experiència i expertesa, per l'embranzida que ja portem (?) amb les primeres dues criatures.

Una cosa és el que diu la saviesa (o la ignorància) popular, l'altra és la realitat, i la realitat és que per més que siguis la petita, no has crescut per inèrcia i com qui no vol, sinó estimada i envoltada per la teva família i, en el meu cas com a pare i com amb les teves germanes, amb una suma d'errors i encerts, confiant sempre que els segons vencin els primers, en el saldo final.

I la realitat també diu que, per més que siguis la petita, també et fas gran. I és que mentre les teves germanes obren alguns camins, enceten algunes etapes, tu les tanques: la darrera a tancar l'etapa de l'escola bressol, l'escola de primària, o d'aquí a uns mesos, la de l'institut.

Ara ja tens 18 anys i, més enllà de la mitificació d'aquesta edat pel que representa en l'àmbit legal (possibilitat de votar, de ser condemnada, de treure't el carnet de conduir, etc.), amb 18 anys la vida segueix, si fa o no fa, igual. Nosaltres et seguirem estimant igual, i podràs seguir comptant amb nosaltres com fins ara, per més que siguis major d'edat...

Fer-se gran és atrapar el present d'un futur passat, i acumular un passat que un dia va ser present. I si mires endavant és molt, i llarg i incert, el camí que resta per fer, i si mires enrere ja en pots veure, en perspectiva, un bon tros de l'avançat, que a 18 anys no és poc!

Condensar-los en tres minuts és impossible, no hi caben ni en tota una vida; recordar-ne alguns moments, els de les celebracions dels teus aniversaris, sí!

Feliços 18, Abril!

dissabte, 2 de març del 2024

I Believe in You. Minuts Musicals de Nadal


Un dia ets a dalt de tot, quasi pots tocar el cel amb la punta dels dits, i l'endemà caus als inferns en caiguda lliure. Qui no haurà tingut mai aquesta sensació, qui no ha viscut, alguna vegada, aquesta vertiginosa experiència.

Això és, si fa o no fa, el que li va passar a la cantant irlandesa Sinéad O'Connor, que va acaronar l'èxit a principis de 1990 gràcies a l'extraordinària versió que va publicar de la cançó de Prince "Nothing Compares 2 U", i dos anys després va ser durament vilipendiada, per esparracar a la televisió una fotografia del papa Joan Pau II.

3 d'octubre de 1992 havia d'actuar al popular programa televisiu "Saturday Night Live" i mentre cantava a cappella la cançó "War" de Bob Marley, fent algun retoc a la lletra per denunciar els abusos sexuals comesos per sacerdots; cap al final de la seva interpretació va mostrar a la càmera una fotografia de Joan Pau II i la va trossejar i llençar a terra tot sentenciant "fight the real enemy", lluita contra el veritable enemic. La polèmica va ser sonada, i va agafar volada. La centraleta telefònica del programa es va col·lapsar i aquella imatge va obrir tots els informatius.

Uns dies més tard, el 16 d'octubre de 1992, Sinéad O'Connor havia de participar en un concert de tribut a Bob Dylan al Madison Square Garden de Nova York. Quan va sortir a l'escenari va ser fortament increpada i xiulada pel públic, fins al punt que l'actor i músic Kris Kristofferson li va dir: "no permetis que aquests bastards et deprimeixin", i ella va respondre, "no estic deprimida".

Aleshores Sinéad O'Connor va demanar als músics que s'aturessin i va demanar que pugessin el volum del seu micròfon, i en comptes de cantar la cançó programada, va cantar, o més aviat cridar, la seva versió de la cançó "War" de Bob Marley, aturant la cançó just després de la seva referència als abusos sexuals de l'església, i abandonant l'escenari.

La cançó que no va poder interpretar aquell dia va ser la seva versió de "I Believe in You" de Bob Dylan, una cançó que fa valdre la fortalesa de les conviccions, sobretot davant les adversitats, una cançó que, potser sense ser-ho estrictament, ni explícita, també ha agafat aires de nadala, potser pel fet d'aparèixer al disc recopilatori "A Very Special Christmas 2" de l'any 1992.

divendres, 1 de març del 2024

Mocador d'olor. Centenari Joan Salvat-Papasseit

Aquest 2024 se celebra el centenari de la mort del poeta barceloní Joan Salvat i Papasseit (16 de maig de 1894 - 7 d'agost de 1924). Cada divendres, al llarg d'aquest 2024, compartiré un dels seus poemes.

Mocador d'olor

Mocador d'olor
que la teva sina
acostava al cor:
com que et sap l'enyor
i et sap la pell fina
tremola d'amor.

Mocador d'olor
fragant tarongina,
com li bat el cor!

Joan Salvat-Papasseit