Aquest 2020 
Instagram ha fet 
10 anys i, en aquesta segona dècada del segle XXI, ha passat de ser una aplicació selecta i selectiva a una 
xarxa social de masses, referència imprescindible d'influenciadors i alimentadora de la 
vanitat mundial. La seva transformació és 
paradigmàtica, i alhora 
aterradora!Qui l'ha vist i qui la veu! La 
paremiologia, diu el diccionari, és "
l'estudi dels proverbis, sobretot com a expressió de l'ànima i dels costums populars", i en aquest cas la definició bàsica d'aquesta expressió (
qui l'ha vist i qui el veu) es refereix al 
gran canvi, a la transformació, 
d'una persona.
És dir l'expressió i començar a pensar en persones del nostre voltant que, en un determinat espai de temps, s'han
 transformat, i en aquest cas tant li fa si és un 
canvi a fi de bé, o no...Qui l'ha vist i qui la veu és el que penso jo, tot sovint, quan entro a 
Instagram, i sobretot quan retrocedeixo en el temps i torno al dia que vaig donar-m'hi d'alta: va ser a principis del mes d'abril de l'any 2012, quan 
Instagram, aleshores una
 aplicació de filtres fotogràfics disponible només per a dispositius mòbils d'
Apple, va abraçar la comunitat 
Android. En qüestió de mesos va
 créixer de forma exponencial en número d'usuaris i es va popularitzar.
La seva 
popularitat no va passar desapercebuda pel gegant 
Facebook, que aquell mateix any la compraria per mil milions de dòlars, com també va fer amb 
WhatsApp dos anys més tard. 
Instagram, en mans de 
Facebook, va passar de ser una popular aplicació de filtres per a fotografies i un espai (fotoblogging) per a publicar-les, a ser, com és avui, una de les 
xarxes socials de referència, en què els 
filtres pràcticament són el 
menys important.
De matar a PicPlz a arraconar Snapchat Per entendre aquesta 
transformació és interessant observar les 
víctimes, cadàvers inclosos, que 
Instagram ha deixat pel camí.
Als seus inicis, quan 
Instagram era només una selecta aplicació per a 
iPhone, les persones usuàries de telèfons amb sistema operatiu 
Android feien servir altres aplicacions per a millorar les seves fotos aplicant-hi filtres "vintage"; entre elles hi havia 
PicPlz, que no va poder resistir l'embranzida d'
Instagram quan va aterrar a 
Android, i va haver de plegar veles!
Sobre tot això en vaig parlar, més extensament, en l'article "
I definitivament Instagram es popularitza!", publicat l'any 2012 al número 81 d'aquesta revista.
Però si avui 
Instagram és altament 
popular, i especialment entre el 
jovent, no és (només) per a la seva diversitat de 
filtres, sinó (sobretot) per a les seves "
Històries" (les "Stories"), la possibilitat de publicar fotografies i vídeos, afegint-hi tota mena d'adhesius ("stickers") i altres elements (música, mencions, localització...), que 
s'autodestrueixen i s'eliminen al cap de vint-i-quatre hores. Aquesta funcionalitat és el seu principal
 ganxo!Però 
Instagram no es va inventar aquesta funcionalitat de publicar 
continguts amb data de caducitat, això ja fa anys que ho fa una altra aplicació, també molt popular entre el jovent: 
Snapchat. Sobre 
Snapchat també en vaig parlar aquí, al 2016 en el número 95 de la revista, i el que aleshores s'anunciava, que
 Instagram copiava les històries de
 Snapchat, al cap d'uns anys el que ha passat és que a banda de copiar-les, les ha acabat 
eclipsant.
Ja sabem que el
 contingut amb data de caducitat (24 hores) és més
 atractiu, ja que l'hi dóna una
 pàtina d'exclusivitat que en genera un 
major consum en temps real. Precisament
 Facebook també es planteja la possibilitat que alguns missatges de 
WhatsApp puguin 
autodestruir-se i eliminar-se al cap d'unes hores...
Instagram, la foguera de les vanitatsPerò tornem a 
Instagram. Amb 
Snapchat fora de joc,
 Instagram també es planteja donar un 
major espai a aquest contingut temporal, en detriment de l'espai preferent que fins ara han tingut les fotografies publicades “tradicionalment”. D'alguna manera, i d'aquí el componen aterrador, 
es premia el contingut efímer, volàtil i moltes vegades insignificant, per davant de les fotografies, generalment de qualitat, que tenen un caràcter permanent.
Aquest
 torrent continu de contingut efímer i amb data de caducitat és el que el fa 
atractiu als ulls del 
jovent, i és on els
 influenciadors s'hi mouen com peix a l'aigua, promocionant productes, o ells mateixos com a producte, i
 alimentant la vanitat mundial. I és que si
 Twitter es relaciona, entre d'altres, amb
 trols i “
haters”, 
Instagram ha esdevingut la
 xarxa del bon rotllo, tot i que hem de tenir en compte que hi ha molt d'
impostat, i molt
 postureig.
Instagram, deu anys després, ha esdevingut la xarxa que ha permès a 
Mark Zuckerberg arreplegar el 
jovent que, des de fa una anys, ni tan sols s'ha plantejat
 apuntar-se a Facebook; de fet ambdues xarxes estan
 connectades, precisament per les “
Històries”
... I sí, de moment 
deu anys després a Instagram encara hi podem trobar magnífiques fotografies, amb o sense filtres, tot i que no sé si passarà el mateix d'aquí deu anys. 
Instagram, 
qui l'ha vist i qui la veu!Article publicat al número 107 de la revista Parlem de Sarrià.