Tota activitat requereix, per a fer-la i fer-la el màxim de bé possible, disposar d'unes 
mínimes competències, també 
fer brunyols! Ja sé que
 d'exemples en podríem trobar un munt, dins i fora de la cuina, però no sé perquè 
fer brunyols sempre em 
fa pensar en les 
competències!Naturalment per a fer 
brunyols necessitem una 
recepta, la que sigui, però com en tantes altres elaboracions culinàries, 
amb la recepta no em fem prou; necessitem conèixer el seu 
procés d'elaboració, i naturalment també necessitem el que la meva àvia en deia el "
rere mànec", és a dir, les
 competències.
I de
 competències en tenim, d'entrada, de 
dos tipus: les 
tècniques o
 específiques, i que als "modernets" els agrada dir "
hard skills", que són les de cada professió o activitat,  i le
s transversals, també anomenades "
soft skills", que són les 
habilitats, coneixements i actituds generals que es posen en joc en qualsevol activitat.
La 
mala notícia és que 
no tothom les té totes desenvolupades al màxim, i tampoc caldria, ja que no passa res si jo
 no sóc competent en la tècnica del bisturí, sempre que em disposi a operar ningú! 
La 
bona notícia és que
 totes les competències es poden aprendre, millorar i potenciar, i arribat el moment, amb la formació i preparació necessàries, 
no només podria agafar el bisturí, sinó tenir la
 calma necessària per a fer un tall precís.
Però 
tornem als brunyols!Fer 
brunyols requereix disposar d'un mínim de 
competències tècniques, com les
 d'elaboració, manipulació i cocció d'aliments, o el 
correcte ús d'estris i eines. Per bàsic i elemental que pugui semblar cal saber, per exemple, 
ratllar llimones! Naturalment també cal saber la
 tècnica per a fer-los llevar, i 
controlar el foc a l'hora de coure'ls...A vegades, com passa també a la vida,
 no tothom és igual de competent en tot, i hi ha qui 
s'especialitza i s'ocupa més de 
amassar la pasta, de 
donar forma als brunyols, de 
coure'ls i, finalment 
d'ensucrar-los; és a dir, a cada 
procés hi intervé una persona més 
especialitzada que, a base sobretot
 d'experiència, ha 
potenciat la seva competència tècnica. 
Tradicionalment a casa, per exemple, des de fa anys el meu germà és
 l'especialista en amassar la pasta, la meva mare en 
donar-los forma, jo en
 coure'ls i la mainada en 
ensucrar-los! Quan jo era petit només els ensucrava, fins que vaig 
aprendre a coure'ls, i tot i que tècnicament encara no ho faria igual de bé, també podria 
aprendre a amassar la pasta, i a
 donar-los forma...És clar que
 les competències tècniques no ho són tot; tot i ser mínimament imprescindibles, 
no garanteixen que els brunyols surtin bé, ja que al ser un procés requereix que 
posem en joc les altres competències, les
 transversals, i aquí totes i cadascuna d'elles són
 importants.
Hi ha 
diferents formes de classificar i nombrar les competències transversals, però en general es divideixen en
 tres blocs: les competències
 d'identificació, les 
de relació i les
 d'afrontament.
Competències de identificació:- Identificació de les pròpies capacitats 
- Disposició a l'aprenentatge
- Situar-se en el context laboral concret
Competències de relació:- Comunicació
- Relació interpersonal
- Treball en equip
Competències d'afrontament:- Responsabilitat
- Adaptabilitat
- Organització del propi treball
- Negociació
- Gestió de l'estrès
- Iniciativa
Per poc que hàgiu 
fet brunyols entre, com a mínim, 
dues persones, podreu
 identificar qüestions que tenen molt a veure amb aquestes 
competències. Per exemple, des de fa molts anys que la meva mare, en funcions de "
directora general brunyolaire", 
organitza i disposa tota la logística, tots els
 recursos (ingredients, estris, espai...), i tothom 
afronta aquesta activitat identificant les pròpies capacitats, i també calibrant la 
disposició a l'aprenentatge, quelcom que al seu dia
 jo vaig posar en pràctica per passar d'ensucrar els brunyols a coure'ls!
El
 treball en equip, en aquesta activitat, també és 
crucial, ja que és un 
treball en cadena, i aquí la 
comunicació i la 
relació interpersonal també són 
claus, ja que treballem amb 
eines i amb
 oli bullint, i una
 mala gestió de l'estrès podria tenir 
funestes conseqüències! És important, doncs, generar un bon 
clima de treball...La 
iniciativa i la 
negociació també entren en joc, especialment a l'hora de
 donar forma als brunyols, ja que sempre arriba el moment que 
venen ganes de fer-ne diferents, i això, poc o molt, sempre s'acaba 
parlant i negociant; i sens dubte
 l'adaptabilitat, que en aquest temps de
 pandèmia hem 
exercitat possiblement 
com mai!Posar en joc, 
positivament, totes aquestes
 competències transversals potser
 no farà que, necessàriament, 
els brunyols siguin més bons, però sí que
 l'experiència de fer-los sigui més plaent i divertida, fins i tot 
menys esgotadora per cansada que sigui, per moments.
És clar que
 no acomplir al 100% amb les competències tècniques tampoc ens 
impedirà fer brunyols, que 
l'avantatge que tenen és que, per 
més brunyols que ens surtin, 
sempre seran brunyols!En qualsevol cas, i això és potser el més rellevant,
 quan fem brunyols, o qualsevol altra elaboració culinària, o qualsevol altra activitat a casa, sempre posem en joc les nostres competències transversals, encara que 
no les coneguem ni en 
siguem conscients. I les 
competències transversals tenen 
l'avantatge que les podem
 transferir de l'àmbit personal i familiar, a l'àmbit laboral.
Per això, en moltes 
orientacions i formacions laborals, el 
procés de identificació de les competències transversals es fa sobre
 l'experiència personal i familiar, i una vegada 
identificades les competències, es 
reforcen i potencien per transferir-les i posar-les en joc, també, en
 l'àmbit laboral.
Fer brunyols no ens donarà feina, però potser, com tantes altres activitats que fem, 
ens ajudarà a aconseguir-ne, en la mesura que 
treballem i potenciem les nostres 
competències transversals, a banda 
d'endolcir-nos una mica 
la vida...