La meva llibertat acaba on comença la llibertat de l'altre, diu la frase, i tot i que la frase té el seu 
enginy, i naturalment la seva base 
filosòfica, si la llegim dues vegades, i procurem 
comprendre-la, més que enginyosa (potser) la trobarem 
inquietant. 
Si l
a meva llibertat acaba on comença la llibertat de l'altre, com diu la frase, la meva llibertat, d'entrada, té uns 
límits, uns condicionants que poden tenir una naturalesa molt diversa: evidentment la
 llibertat de les
 altres persones, i també les
 lleis o, i això ja costa més de reconèixer, la 
condició i posició social... Idealment la 
llibertat és 
dir i fer el que hom
 vol, o voldria, però ja sabem que no és així, afortunadament; de ser-ho el 
risc seria que, més d'hora que tard, 
prevaldria la llei del més fort, que 
imposaria, fent-ne un ús excessiu, la
 seva llibertat en detriment de 
la dels altres. 
Si
 la teva llibertat acaba on comença la meva, la meva llibertat podria ser, per a tu, un
 mur infranquejable, un
 límit inalterable. És evident, però, que això no sempre és així, i que per tant aquests 
límits, en moltes ocasions, han de ser
 flexibles...  D'aquí la necessitat de
 regular la llibertat, com ho fem també amb els 
drets (la llibertat n'és un), entenent que aquests són 
conceptes dinàmics que
 evolucionen al ritme de la societat i dels seus
 canvis socials, culturals, econòmics... 
El 
debat, tant des de la perspectiva 
filosòfica com 
jurídica, és interessant i fins i tot 
apassionant, i sobretot és 
necessari doncs el 
xoc de llibertats, de les interpretacions i aplicacions que tenen en cada un de nosaltres, personalment i col·lectiva, és 
motiu de confrontació i conflicte a tots els nivells, des del 
familiar fins al
 polític a nivell
 mundial! La meva llibertat acaba on comença la llibertat de l'altre, diu la frase, que en la 
pitjor de les 
interpretacions hi ha qui la redefineix i 
sentencia afirmant, més amb 
fets que paraules, que
 la teva llibertat acaba, simplement, quan et decapito brutalment.