dilluns, 8 de gener del 2024

"Blackface" reial


No sé si els Reis d'Orient us han portat tot el que els heu demanat; la nit de Reis sí que ens van dur una mica de pluja, i farien bé de deixar-nos-la, en abundància, aquí. També ens han deixat, un any més, el debat sobre fins a quin punt hem de pintar de negre els participants de la comparsa que acompanya el rei Baltasar, i el mateix rei inclòs.

A Girona una senyora que seguia la cavalcada prop nostre es queixava, precisament, que el rei Baltasar fos una persona negra, i no una de blanca pintada de negre com s'havia fet sempre, tradicionalment; per més arguments que un familiar li va donar, la dona no es movia de la seva posició: millor un rei Baltasar pintat que no un de negre de debò. Interpreto que la dona preferia que qui fes de rei Baltasar fos un destacat prohom de la ciutat, no un home negre qualsevol...

Hi ha qui va observar que enguany, el rei Baltasar de Girona portava barba, quan tradicionalment és un rei que no llueix barba; entenc que tal pilós accessori, naturalment postís com les barbes dels reis Melcior i Gaspar, tenia per missió "masculinitzar" les faccions de la dona negra que feia de rei Baltasar. És clar que avui en dia ja sabem que la barba no és patrimoni exclusiu dels homes, però això ja és una altra història...

Penso de nou en aquesta senyora de Girona, que si poc li agradava que el rei Baltasar no fos un home blanc pintat, potser encara li agradaria menys que ho fos una dona negra. Això de les cavalcades ha de deixar de ser una cosa d'homes blancs; semblava que el debat sobre el rei negre ja l'havíem superat anys enrere arran de la campanya "Un Baltasar de veritat", però resulta que no...

I no només ho dic pel rei Baltasar pintat del districte de Chamartín de Madrid, governat pel Partit Popular, també pel Baltasar pintat del municipi veí de Sarrià de Ter, governat pel PAS i el PSC. És clar que mentre en el primer l'Ajuntament deriva la responsabilitat en l'empresa contractada per fer el vídeo, en el segon l'Ajuntament ho justifica com a homenatge de la comissió organitzadora a la persona que durant anys havia fet aquest paper. 

Arguments a banda, això de pintar blancs per a fer de negres té un nom: "blackface". I sobre aquesta qüestió en parla molt, i a criteri meu molt encertadament (i críticament), el gironí Aliou Diallo en l'article "La meva pell no és la teva disfressa" del diari Ara.

No només és qüestió de no pintar el rei Baltasar, tampoc la seva comparsa; i aquí la qüestió ja és més profunda, i potser caldria parlar de les entitats que organitzen les cavalcades, algunes vegades molt tancades en si mateixes i amb privilegis interns, caldria parlar d'inclusió...

També caldria començar a plantejar que no cal que les persones negres, o les pintades de negre, només acompanyin el rei Baltasar, potser també podríem diversificar les comparses, com diversa és també la nostra societat. Però és clar, si les persones negres ens fan nosa a la nostra societat, també ens en fan, com va deixar clar la senyora, a les (nostres) cavalcades...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada