dimarts, 17 de març de 2015

Sarrià de Ter, balanç 2011-2015


Al 2015 les eleccions municipals seran les primeres que es celebraran en aquest any farcit d'eleccions; les catalanes, que han de dibuixar un nou Parlament de Catalunya, i les espanyoles, que han de dibuixar un nou Congrés de Diputats, vindran a finals de setembre i al novembre, sembla, respectivament.

Amb un any electoral com aquest es fa difícil, a vegades, destriar el gra de la palla del què en cada una d'aquestes eleccions estem votant, doncs és evident que entre la política municipal, la catalana i l'espanyola hi ha vasos comunicants.

És inevitable que les eleccions municipals es prenguin, per part dels partits i dels ciutadans, també en clau de política catalana i espanyola, doncs els partits a nivell local no en restem al marge car, en major o menor mesura, també en formem part.

Però per "contaminades" que puguin estar les eleccions municipals per l'agenda, l'activitat i l'actualitat política catalana i espanyola els partits representats al Ple municipal de Sarrià de Ter, en aquest cas parlo del meu, el PSC, ens exigim fer balanç en clau local d'aquest mandat que es va iniciar al 2011 i que finalitzarà a mitjans d'aquest 2015.

En clau de Sarrià de Ter la valoració d'aquest mandat municipal la faig a partir de quatre punts:

Govern i oposició

ERC va guanyar de manera clara, rotunda i contundent les eleccions municipals de 2011 assolint la històrica xifra de 9 regidors dels 11 que té l'Ajuntament de Sarrià de Ter. Al seu dia ja vaig fer la valoració del resultat i avui el que pertoca és valorar la feina de l'equip de govern. Naturalment aquesta és una valoració personal, doncs cada un de vosaltres, veïns i veïnes de Sarrià de Ter, fareu i tindreu la vostra, que no necessàriament ha de coincidir amb la meva.

Una primera valoració que en faig és que més regidors de l'equip de govern no es tradueix necessàriament i proporcionalment amb més feina feta! L'àmplia majoria ha donat al govern municipal molta tranquil·litat i estabilitat a l'hora de presentar propostes al ple i aprovar-les, algunes vegades sense comptar amb la presència i participació de tots els regidors de l'equip de govern; però aquesta àmplia majoria no veig que s'hagi traduït directament amb una major feina feta, tot i que no nego que cada un dels i les regidores de l'equip de govern n'han fet, de feina.

L'equip de govern ha de gestionar el dia a dia, això ja es dóna per descomptat, però d'un equip de govern cal esperar molt més que la resolució de les contingències diàries. I no em refereixo a les inversions, que per raons òbvies no n'hi ha hagut, sinó a liderar projectes, a dibuixar horitzons, a repensar el poble. La meva percepció és que aquest mandat hi ha hagut més gestió que estratègia.

A l'oposició hi fa molta fred, diuen, i jo us ho puc corroborar doncs fa vuit anys que hi sóc! I sí, més fred fa encara quan s'està sol com a regidor, tot i que en el fons mai m'he sentit sol del tot, doncs he comptat sempre amb gent, veïns i veïnes de Sarrià de Ter, que m'han aportat idees, inquietuds i preocupacions que d'una o altra manera he fet arribar i defensat. Res és en va i de tot se'n treu profit; fer d'oposició essent un regidor no és el mateix que fer-ho amb quatre, però malgrat sempre he estat conscient del pes que jo represento al Ple municipal he seguit defensant el programa amb el que ens vam presentar i les nostres propostes amb la mateixa determinació.

La crisi de la Torraspapel

No per esperada, no per anunciada, una mala notícia és menys greu. El tancament de la fàbrica Torraspapel de Sarrià de Ter  ha estat un cop molt dur a tots els nivells: pels treballadors i treballadores afectats, per les seves famílies, pel sector del paper i la indústria de Sarrià de Ter i de Catalunya, per l'Ajuntament de Sarrià de Ter i, naturalment, també pel poble en general.

Els grups municipals de l'Ajuntament de Sarrià de Ter, el de govern i els de l'oposició, hem estat allà on havien de ser, d'acord amb les responsabilitats de cadascú: al costat dels treballadors i treballadores afectats.

El tancament de la fàbrica Torraspapel ha suposat un cop molt dur per Sarrià de Ter, però d'aquesta també ens n'hem de sortir!  I per superar aquestes dificultats, per aixecar-nos de nou el millor és fer pinya i fer-ho junts: govern, grups municipals, entitats i veïns de Sarrià de Ter, empreses i sector econòmic i, naturalment, d'altres administracions.

Des del PSC he defensat, a partir del tancament de la Torraspapel, la necessitat de repensar el nostre poble i fer-ho a partir de dues eines que tenim, però que sota el meu criteri no s'han utilitzat: Pla Estratègic de Desenvolupament Econòmic de Sarrià de Ter i el reglament de participació ciutadana.

Com ja vaig escriure en un anterior article és imprescindible revisar aquest document estratègic elaborat anys enrere en el que es dibuixen tres vectors de desenvolupament econòmic; un dels vectors, segons el document, té una relació i dependència directa amb l'activitat paperera en general i la de la fàbrica Torraspapel en particular; només aquest fet exigeixen per part de l'equip de govern, primer, i la resta de grups municipals després, repensar i refer, actualitzar si voleu, l'estratègia de desenvolupament econòmic futura del nostre poble.

En aquest sentit hem trobat a faltar que el govern, més enllà de fer els contactes i les accions necessàries per recuperar activitat econòmica, preferentment industrial, engegués aquest procés de repensar el poble i la seva activitat econòmica. Les darreres Jornades del Paper van servir d'homenatge als treballadors i treballadores de la Torraspapel i, en certa manera, de catarsi col·lectiva per a tancar una pàgina de la història de Sarrià de Ter. Si hem girat full tenim per davant un full en blanc per, a partir de tot el que hem estat i som, puguem escriure entre tots el que volem ser avui i demà.

Participació ciutadana

El problema principal de la participació ciutadana a Sarrià de Ter és que se'n parla més que no s'exerceix. Si fa o no fa al 2015 estem a nivell de participació ciutadana en una situació semblant a la del 2006; en poc més de vuit anys poc hem avançat. El reglament de participació aprovat, molt similar a un vigent, però no executat, del 2006, ha tingut de moment molt poc recorregut. Els nous consells de participació creats amb prou feines s'han constituït i reunit una vegada, i res més...

Els pressupostos no han estat ni més participatius ni més participats del que eren i els fets demostren que no hi ha hagut un abans i un després, pel que fa a la participació, amb l'aprovació del nou reglament.

Tal i com va quedar demostrat en l'intent fallit de fer un procés participatiu a través de la "consulta del carrer Firal", explicada en un altre article, la informació és la clau de la participació i aquest ha estat un govern que, en general, ha informat més aviat poc.

Semblava que aquest podria ser un mandat ideal per a fer un salt qualitatiu amb la participació, amb un equip de govern nombrós i amb una certa inèrcia de gestió, doncs les penúries econòmiques no han donat ni per inversions ni per grans nous projectes.

De la mateixa manera que quan a la feina ens quedem sense internet o sense llum aprofitem aquell dia per fer endreça, aquest mandat, sense inversions ni grans projectes, hauria d'haver servit per a fer el salt qualitatiu necessari pel que fa a la participació. Quatre anys després som, si fa o no fa, allà mateix.

Notes per al futur

El 27 de maig de 2015 els veïns i veïnes de Sarrià de Ter exercirem novament el nostre dret a decidir; decidirem quina serà la composició del Ple municipal pels propers quatre anys i fruit  de la relació de forces dels grups municipals que hi estiguin representats el Ple escollirà l'alcalde i aquest el seu govern.

Com aquests darrers anys, com de fet sempre, Sarrià de Ter no restarà al marge del que passa a nivell polític a Catalunya i a Espanya, entre Catalunya i Espanya; tampoc el que passa a Europa i al món; ja no vivim en un món globalitzat, sinó "glocalitzat", en el que el món global i el local inevitablement es toquen.

Però d'entre totes les que tenim la major responsabilitat que tenim els grups municipals de Sarrià de Ter és situar Sarrià de Ter, el poble i la seva gent, vosaltres, veïns i veïnes, al centre de la nostra acció política.

Sou,  heu de ser i sereu vosaltres i les vostres necessitats, des de les més primàries a les més complexes, la nostra prioritat. Sarrià de Ter no és de ningú i és de tots alhora; Sarrià de Ter és nostre, teu i meu, i tan vosaltres com jo, cada un amb la responsabilitat que li correspongui, hem de poder participar i decidir sobre el present i futur del nostre poble.

Veïns i veïnes, entitats, equipaments i empreses formem un ric teixit social que diu molt més de Sarrià de Ter, del nostre poble, que la seva simple disposició urbana i que la silueta del seu "skyline". Al capdavall l'encant de Sarrià de Ter, com el dels altres pobles viles i ciutats, és la seva gent, sou vosaltres!

Per ample i nombrós que sigui un equip de govern la “governança” municipal d'un poble, també de Sarrià de Ter, mai serà complerta del tot sense la implicació i participació activa i decisiva de la seva gent.

Aquest 2015 hi haurà més eleccions a banda de les municipals i es debatrà molt sobre com s'han d'escollir els representants públics, els càrrecs electes; però ara ja no es tracta només de decidir com els escollim i que després ells facin i desfacin, sinó que la clau, també en clau de Sarrià de Ter, és decidir com decideixen, com fan i desfan, i que ho facin amb informació, transparència i participació. És el pas necessari i imprescindible que la democràcia representativa ha de ver vers la democràcia participativa.

A mi, a nosaltres, ens trobareu sempre en aquesta segona opció!

Article publicat al número 90 de la revista Parlem de Sarrià.