dimecres, 14 de maig de 2014

Una visió del pressupost 2014 de Sarrià de Ter


Parlar del pressupost de l'Ajuntament de Sarrià de Ter és parlar del poble, del nostre poble.

Un pressupost és molt més que un ball de xifres d'ingressos, de despeses i d'inversions, de partides, d'àrees... un pressupost amaga també una manera de fer, de ser, de veure i prioritzar.

El pressupost de l'Ajuntament de Sarrià de Ter pel 2014 és fill de l'equip de govern actual; si l'equip de govern fos diferent, el pressupost, ben segur, també seria diferent. No sé si les diferències serien grans o, simplement matisos, però cada pressupost és fill del govern que té la responsabilitat de confeccionar-lo.

Amb personal propi o extern?

Un dels temes de debat entre els diferents grups municipals dels darrers pressupostos gira al voltant si alguns serveis municipals els ha de prestar personal propi, directament contractat per l'Ajuntament, o personal extern, contractat per una empresa de serveis. Optar per una o altra opció afectarà a diferents partides del pressupost i, per tant, a l'economia municipal; en el primer cas caldrà fer front a unes nòmines i despeses de la seguretat social, en l'altre caldrà pagar unes factures de proveïdors amb el corresponent IVA.

Des de l'anterior mandat hi ha hagut un especial interès dels dos equips municipals en prescindir de personal propi en favor de personal extern; al seu dia ja vam debatre i discutir la qüestió dels Serveis Socials i després la qüestió de les netejadores...  Part de la neteja d'equipaments municipals els fan, de fa temps, persones contractades per una empresa de serveis.

Des del PSC de Sarrià de Ter en la discussió del pressupost de 2014 vam tornar a insistir que externalitzar serveis no sempre resulta més econòmic doncs, si bé és cert que no hi ha despeses laborals directes, sí que hi ha hagut, per exemple, un important increment de costos fruit de l'increment d'IVA.

En tot cas des del PSC el que he defensat és que, abans de convocar una nova licitació pel servei de neteja, es plantegi si no sortiria més a compte, ja que es volen revisar també les freqüències i hores de dedicació de cada equipament, contractar directament el personal, en comptes de fer-ho de manera externa.

Al darrer d'aquestes decisions no només hi ha números, també hi ha ideologia.

Un pressupost conté moltes partides que són fruit del dia a dia de l'Ajuntament, del batec diari del poble, partides que es repeteixen pressupost rere pressupost. Però també hi ha partides que apareixen de nou i, moltes vegades, potser perquè l'import no és molt gran, potser per altres motius, passen desapercebudes.

La despesa “extra” del Camp de Futbol

Aquest és el cas de la partida número 3421 que hi ha dins l'àrea de "Promoció de l'Esport" i que duu per títol "Lloguer parcial Terreny Camp de Futbol de la Rasa"; el seu import és de 24.000,00 €.

L'origen d'aquesta partida de despesa de 24.000 € és el retard del govern municipal en l'aprovació del POUM, que com és conegut va motivar una oportunista reclamació del propietari d'una part del camp de futbol; no cal tornar a entrar ara en els detalls d'aquest fet, però el que és evident és que hi havia un conveni que el govern municipal havia signat amb la propietat de part del camp de futbol i per qüestió de dies el govern municipal no va complir el termini d'aprovació del POUM tal i com havia acordat. És cert que aquests 24.000 € poden semblar pocs diners comparats amb la petició que el propietari va fer en la seva primera reclamació, però són 24.000 € que, al cap i a la fi, ens podíem haver estalviat!

Un pressupost mostra els encerts del govern que els confecciona, però també amaga els seus errors quan hi són!

La confecció d'un pressupost municipal, ho sé per experiència, és fruit d'un joc d'equilibris, d'interessos, de necessitats, d'obligacions i de desitjos que van enllà, molt més enllà dels regidors i regidores que tenen la responsabilitat de governar el poble.

La participació als pressupostos, una assignatura pendent

Sobre aquesta qüestió ja en vaig parlar de manera més concisa en l'article "Participació ciutadana, l'eina per a fer possible la democràcia participativa" del parlem de Sarrià número 85. Avui només voldria recordar que fer uns pressupostos participatius és molt més que destinar una partida d'inversions per tal que "el poble" en decideixi el destí. Això és en participació ciutadana el que en democràcia representa anar a votar cada 4 anys!

I si la democràcia és quelcom més que anar a votar cada 4 anys, els pressupostos participatius també són molt més que l'elecció del destí d'una partida d'inversions! La participació als pressupostos s'articula fonamentalment sobre la informació que l'equip de govern fa del propi pressupost. Per participar és imprescindible la informació; sense informació, sense dades, no es pot opinar.

L'equip de govern va aprovar un reglament de participació el mes de juliol de 2012 i aquest any 2013 ha començat a posar en solfa consells de participació sectorials nous o inactius. Té el govern municipal les eines necessàries per a fomentar la participació al voltant dels pressupostos, però li manca encara, em sembla a mi, les ganes, la capacitat, la destresa o l'aprenentatge per fer-les servir.

Cap equip de govern municipal té l'obligació de fer participatius els pressupostos; però si un equip de govern s'hi ha compromès, sí que en té la responsabilitat i, aquesta, a diferència de l'obligació, sí és exigible!

Però no tota la responsabilitat és de l'equip de govern, aquí, com en tot allò públic, la responsabilitat sempre és compartida també entre els grups municipals que som a l'oposició i, naturalment, amb totes i tots vostès, veïns i veïnes, entitats, organitzacions i empreses de Sarrià de Ter!

I és que com deia al principi, parlar del pressupost de l'Ajuntament de Sarrià de Ter és parlar del poble, del nostre poble.

Article publicat al número 87 de la revista Parlem de Sarrià.