divendres, 3 de febrer de 2012

#fredrac1 vs #neucatradio per la #nevada #siberiana2012 a #Twitter

Captura d'una piulada al meu Twitter. Foto: Roger Casero


La pugna per l'audiència, i per tant pel lideratge, de Catalunya Ràdio i Rac1 es brinda cada dia, quasi hora a hora, dins i fora l'antena. És una sana competència que fa que, suposo que com jo, alterni ambdues emissores, també més enllà de les ones...

Ahir, amb la nevada, era un dia informativament interessant, especialment per les ràdios, que amb la seva proximitat i amb l'excel·lent simbiosi que tenen amb les xarxes socials esdevenien el millor mitjà, juntament amb les pròpies xarxes socials, per estar ben informat!

Twitter és molt fort com a canal d'informació i en dies com ahir és especialment rellevant, sobretot pel seguiment informatiu que es pot fer a través de determinades etiquetes. Els mitjans de comunicació, no només les ràdios, en són conscients i promouen l'ús d'etiquetes a Twitter, no només per seguir un fil d'informació, també per a guanyar rellevància. Aleshores, com amb els índexs d'audiència, l'important és estar ben posicionat, ser líder! I a Twitter la rellevància es mesura, tot i les zones fosques que puguin tenir, amb els "trending topic".

Des de primera hora del matí Rac1 va posar en solfa l'etiqueta #fredrac1, demanant als i les oients que compartissin la seva informació i vivències sobre la nevada amb ells fent servir aquesta etiqueta. A quarts de 9 del matí vaig fer un cop d'ull al Twitter del Matí de Catalunya Ràdio i no hi vaig veure cap etiqueta pròpia referent a la nevada.

De fet fins a les 11 del matí no vaig veure que Catalunya Ràdio activés i promogués la seva pròpia etiqueta: #neucatradio. A aquella hora, però, #fredrac1 ja era "trending topic", ja li portava molta avantatge...

A la tarda vaig voler fer l'exercici de veure quina de les dues etiquetes tenia un major ús, actualitzant la cerca al mateix moment per ambdues, en pestanyes diferents, i veient amb el mateix interval de temps les piulades acumulades. La comparativa és clara:



Al llarg del dia la tendència es mantenia, amb molta més repercussió a Twitter de l'etiqueta #fredrac1 que no pas #neucatradio.

Més enllà del fet, que sembla evident, que l'etiqueta Catalunya Ràdio es va despertar tard, segurament el perfil mig dels i les oients d'ambdues emissores poden explicar el diferent i desigual comportament de les dues etiquetes: el perfil mig de l'oient de Rac1 és possiblement més jove i segur més tecnològic que el de Catalunya Ràdio...

Això no necessàriament influeix, ni el nombre de seguidors a Twitter ni els "amics" que puguin tenir a Facebook, amb el lideratge en oients; però sí que és un indicador que, ben segur, no passa desapercebut a cap mitjà de comunicació... Aquí no és tan important qui t'escolti, sinó quina repercussió pots tenir...

Pel que fa a etiquetes de la nevada, però, la palma segurament se la va endur #Siberiana2012...

Captura de pantalla d'ahir a la tarda. Font: Trensdmap