dimecres, 8 de setembre de 2010

L'alfabetització, l'assignatura pendent

Deia Paulo Freire:
"la meva visió de l'alfabetització va més enllà del ba, be, bi, bo, bu. Perquè implica una comprensió crítica de la realitat social, política i econòmica en la que està el alfabetitzada".
Amb altres paraules també va dir que "alfabetitzar-se no és aprendre a repetir paraules, sinó a dir la pròpia paraula".

Avui, Dia de l'Alfabetització, cal encara fer incidència en la necessitat de fer de l'albabetització, de l'educació, la veritable eina de transfomació i d'integració social.

Com deia Freire l'alfabetització ha d'anar més enllà del simple aprenentatge de les paraules buides de contingut, l'alfabetització ha de ser una eina de coneixement, de presa de consciència d'un mateix i del nostre món "glocal", complex... per desvetllar en cada individu la seva pròpia consciència, l'esperit crític i l'actitud de canvi i transformació per a la millora del nostre entorn social, mediambiental i econòmic, eradicant les desigualtats.

No saber llegir i escriure, no tenir la capacitat de comprensió, de descodificar missatges, imatges, conceptes, és encara avui un element de desigualtat que genera, alhora, relacions de desigualtat d'inferioritat-superioritat; l'analfabetisme és un factor d'exclusió social.

I si quan parlem d'analfabetisme parlàvem, anys enrere, d'analfabetisme funcional referint-nos no només a no saber llegir ni escriure, sinó també a la incapacitat de desenvolupar-nos en les tasques quotidianes bàsiques, avui en dia, a punt de cloure la primera dècada del s. XXI, apareix com a nou factor d'exclusió social l'analbatetisme funcional lligat a les noves tecnologhies de la informació i comunicació.

En un món digital com l'actual, amb nadius i immigrants digitals (Mark Prensky, pdf en anglès, 6 pàg.), l'albatetització digital esdevé tan o més necessària que l'alfabetització clàssica, essent necessitat i virtut alhora la possibilitat de fusionar-les, de complementar-les, fent de l'alfabetització multimodal l'eina que permeti, a través de l'ús de les TIC, educar críticament per eradicar les desigualtats, no fomentar-ne de noves!

És encara l'alfabetització una assignatura pendent del nostre món... No en va el segon dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni 2015 per a l'eradicació de la pobresa és l'assoliment de l'educació primària universal.

Educació, educació, educació!