dijous, 25 de febrer de 2010

Web 2.0 per empreses, un futur inevitable

Si dies enrere escrivia sobre oportunitats per les entitats socials dels webs i aplicacions 2.0 a partir de la meva participació, representant la meva entitat social (Fundació Plataforma Educativa) al Taller eines 2.0 per entitats de xarxanet.org, avui m’agradaria enfocar el món 2.0 i les xarxes socials des del punt de vista de l’empresa, a partir també de la meva participació, també representant a la meva entitat, en una jornada de networking del programa RSE.PIME.

La jornada tenia per objectius veure les oportunitats de les xarxes socials per les empreses i fomentar l’intercanvi, presencial (no virtual), d’experiències entre les empreses participants amb la voluntat d’explorar vies de col•laboració entre nosaltres.

De la primera part, i que m’interessa destacar ara, va ser especialment interessant i didàctica la presentació que sota el títol “Oportunitats i virtuts de formar part d’una xarxa social” va fer Isabel Sabadí (Iris Experience).

Les empreses van entrant, poc a poc, en el món de les xarxes socials i aplicacions 2.0, algunes ja hi ha vist no només oportunitat de negoci, sinó, i aquesta per mi és una de les claus de l’èxit, una relació diferent amb els seus grups d’interès. La presència de l’empresa a les xarxes socials no ha de ser fruit de la improvització, sinó que tot aquest moviment comunicatiu i relacional ha d’estar integrat a l’estratègia de la pròpia empresa.

Donava pistes, la Isabel, de com valorar quines eines 2.0 utilitzar i en quines xarxes socials participar en funció dels propis interessos de l’empresa: explicava per exemple que si el Brasil és un punt clau del nostre negoci, no podem obviar Orkut, ans al contrari. O valorar la presència de l’equip directiu al Linkedin... La presència a les xarxes socials no ha de ser espontània i voluntariosa, sinó decididament estratègica.

Les xarxes socials són una oportunitat per les empreses per millorar el seu posicionament dins el mercat, per fomentar el desenvolupament de projectes i col•laboracions, per potenciar el servei al client i a l’usuari, per cercar potencials nous clients, per potenciar o testar el llançament de nous productes, per captar talent i nous treballadors, per controlar – analitzar la competència...

Entre alguns exemples d'ús de les eines 2.0 i les xarxes socials Isabel Sabadí va explicar la d'una campanya de Mini basada en un joc online al Facebook o una campanya solidària de Save the Children.

Les grans empreses, les grans corporacions són les primeres que hi ha vist les oportunitats, però les eines 2.0 i les xarxes socials són a l’abast de totes les empreses, també mitjanes i petites; l’ús de les eines 2.0 i xarxes socials són accessibles a nivell d’usuari i són, en la seva majoria, totalment gratuïtes, encara que cal valorar també el cost d’inversió pel que fa al temps per al coneixement del seu funcionament i la pròpia dinamització i manteniment.

El repte és especialment atractiu per les petites i mitjanes empreses, que potser no poden disposar de grans pressupostos amb difusió i publicitat, però que poden trobar, en les eines 2.0 i xarxes socials, una eina accessible i econòmica per a la seva projecció. La mera presència a la xarxa amb una pàgina web, encara que necessària, es considera cada dia més com a insuficient... sobretot si tenim present que les xarxes socials no són un descobriment pels futurs clients, empresaris i treballadors, sinó que pels joves d’avui les eines 2.0 i xarxes socials formen part de la seva quotidianitat.

-------------------------------

pd1: ahir, relacionats amb aquesta qüestió, van publicar apunts als respectius blocs:
Eduard Batlle: El 79% de les grans empreses mundials es promociona a través de blocs i xarxes socials
Lourdes Muñoz Santamaría: Continguts digitals, nous models de negoci

pd2: també et pot interessar Web 2.0 per entitats: el secret és la simplicitat, del dijous 19 de febrer de 2010.