diumenge, 11 de gener de 2009

La Ruta del Ter a Sarrià de Ter

Clica sobre la imatge per accedir al web (pendent d'actualitzar) de la Ruta del Ter.

La Ruta del Ter és un projecte del Consorci Alba Ter d'una ruta de cicloturisme que segueix el curs del riu Ter des del seu naixement fins a la seva desembocadura al mar.

Així és com el propi Alba Ter defineix aquest projecte (al seu web):

Què és la Ruta del Ter? És una ruta cicloturística i senderista que pretén enllaçar dos pols d'atracció turística ben desenvolupats i consolidats com són els Pirineus i la Costa Brava. Fa 213 km de longitud, està senyalitzada per fer de dalt a baix, i salva un desnivell de 2.200 m. Al llarg de tot aquest recorregut el cicloturista o senderista pot observar una diversitat de paisatges, elements culturals, maneres de viure, la història de cada municipi per on passa la ruta, al mateix temps que pot degustar una àmplia varietat gastronòmica i allotjar-se en diferents tipologies d'allotjaments


La ruta passa, naturalment, per Sarrià de Ter. Deuria ser l'any 2006 quan, per encàrrec del Consell Comarcal del Gironès, una empresa d'enginyeria va trucar la porta de l'Ajuntament de Sarrià de Ter per projectar el traçat de la Ruta del Ter pel nostre municipi (també per Girona i Sant Julià de Ramis i Medinyà).

Recordo que els vaig rebre, en la meva condició de primer tinent d'Alcalde, i després de parlar-ho amb l'alcalde (Nicolás Pichardo) i la resta de govern del PSC, vam anar definint, amb l'empresa responsable de redactar el projecte, el pas de la Ruta del Ter per Sarrià de Ter. Una de les virtuts de la Ruta del Ter és que a través del curs del riu es passa per entorns naturals, entorns urbans i entorns industrials, tres valors que en el curt pas per Sarrià de Ter tenim.

Recordo que vam projectar la Ruta del Ter arribant a Sarrià de Ter per Can Salvatella (entorn natural), venint de Girona pel carril bici provinent de les Ribes del Ter (Fontajau, Sant Ponç i Trueta); sortint a l'autovia de Sarrià de Ter a l'alçada dels mobles Balti, passant pel voral de l'autovia (ara pavimentat amb sauló) i, després de la rotonda del Camp dels Socs, entrant al sector industrial pel carrer Josep Flores, passant per davant les naus industrials, per davant la fàbrica Torraspapel i la seva bàscula i, a l'alçada de Paperera de Girona (entorn industrial), travessant el carrer Josep Flores per anar a buscar el pas de vianants (que el propi projecte preveu fer-hi el gual per passar pel pas de vianants) que hi ha just davant de l'hotel Nord Gironí, al carrer Via Augusta i al costat del carrer Major.

La Ruta segueix pel carrer Major, baixant per carrer del Riu per fer el tram del Passeig del Riu, pujant després pel carrer Josep Pallach per prendre de nou el carrer Major per fer via cap a Sant Julià de Ramis (entorn urbà). Es preveu que en un futur la via pugui seguir pel Passeig del Riu fins a Sant Julià de Ramis...

Aquest és l'itinerari que al 2006 vam projectar, un itinerari que posava en valor els entorns natural, industrial i urbà del pas del riu Ter per Sarrià de Ter.



L'any 2007 el PSC vam passar a l'oposició a l'Ajuntament de Sarrià de Ter i un dels canvis que el nou govern (ERC-CiU) va introduir va ser una proposta de canvi de traçat de la Ruta del Ter al seu pas per Sarrià de Ter.

El canvi era que en comptes de passar pel sector industrial (carrer Flores) la proposta del nou govern era (és?) que la Ruta del Ter seguís per l'autovia fins a l'alçada de la Via Augusta per, a través d'aquest carrer, anar a buscar el carrer Major. És a dir, evitar el pas de la Ruta del Ter pel sector industrial, perdent, a criteri nostre, un dels seus valors...

És cert que el carrer Flores planteja algunes dificultats: és un carrer molt transitat per la calçada, no tant per la vorera, amb força afluència de camions (sense Manter, però, n'hi ha menys). Algú també podria pensar que és un carrer poc atractiu, ja que és al bell mig del sector industrial. Aquesta és una qüestió que al seu dia vam posar sobre la taula amb els enginyers; valoràvem que la Ruta del Ter sobretot seria utilitzada els caps de setmana i dies festius, dies amb menys activitat industrial...

Un gran punt que hi veiem a favor era precisament el seu caràcter industrial, un element identitari i íntimament lligat a Sarrià de Ter i al riu, de manera que passant pel sector industrial en poc més de 2 km la Ruta del Ter, al seu pas per Sarrià de Ter, permetria passar i veure els entorns naturals, urbans i industrials del riu.

No conec les raons que tenia (té?) l'actua govern de Sarrià de Ter per descartar el pas de la Ruta del ter pel bell mig del sector industrial... El cas és que fa alguns dies l'amiga i companya de grup municipal (del PSC) Assumpció Vila ens va dir que havia vist els indicadors de la Ruta del Ter al carrer Josep Flores, és a dir, al sector industrial, tal com havíem proposat (al seu moment al govern) i defensat (ara a l'oposició) des del grup municipal del PSC.



Aquest matí, mentre fèiem una plàcida passejada amb bicicleta amb la família, m'he escapat un moment per fer algunes fotografies de la senyalització que el Consorci Alba ter ha començat a fer.



No sé si la decisió ha estat consensuada entre el Consorci Alba ter i el govern municipal o no... el fet és que si finalment es confirma aquest traçat, passant pel sector industrial, penso que, finalment, qui hi surt guanyant és la Ruta del Ter.